Josephine Veasey 1930–2022

25 feb 2022

Den brittiska mezzosopranen Josephine Veasey har gått bort i en ålder av 91 år. Hon föddes i Peckham, London, och började i kören på Royal Opera Covent Garden redan 1949. Debutrollen där blev Pagen i Strauss Salome 1955 och i början av karriären sjöng hon flera Mozartroller som Dorabella och Cherubin. Men ganska snabbt gick hon över till tyngre roller som Marina i Boris Godunov, Amneris i Aida och Carmen. I Glyndebourne sjöng hon Charlotte i Werther och Octavian i Rosenkavaljeren.

Snart upptäcktes hon av dirigenten Georg Solti, som lät henne sjunga Pagen i Salome mot Birgit Nilsson på den oöverträffade Decca-inspelningen 1961. Även om hon inte sjöng så mycket bel canto, blev det såväl rollen Agnese i Bellinis Beatrice di Tenda mot Joan Sutherland och Luciano Pavarotti på Decca några år senare som Adalgisa mot Montserrat Caballés Norma i Orange (dvd).

Josephine Veasey sjöng sedan på de allra största operascenerna i världen, mot de största artisterna och under de främsta dirigenterna – Paris, La Scala, Metropolitan, San Francisco, Wiener Staatsoper, Salzburgfestspelen, Aix-en-Provence m.fl. På Karajans Ring-inspelning sjöng hon in Fricka i Rhenguldet och Valkyrian för Deutsche Grammophon. Även om hennes insatser där är förnämliga, svor hon att aldrig mer arbeta med Karajan. Hon hade fått sitta och väntar dagar i sträck på att få spela in, och när det äntligen blev dags fick hon bara spela in små bitar i taget. ”Jag skrubbar hellre golv än jobbar med den mannen igen”, uttalade hon sig.

Ett betydligt mer kärt och långvarigt samarbete blev det med hennes landsman Colin Davis. Under hans ledning blev det ofta Berlioz, en oslagbar kombination. Ännu en legendarisk inspelning släppte Philips med Trojanerna, där Veasey sjunger Dido mot Jon Vickers Aeneas och Berit Lindholms Kassandra. Men också Fausts fördömelse på samma bolag där Veasey sjöng Marguerite mot Nicolai Geddas Faust, även där med Colin Davis som dirigent.

Hon fick också roller skrivna för sig som Andromache i Michael Tippets King Priam 1962 och i Hans Werner Henzes We come to the River 1976 som Kejsaren – båda uruppfördes i England. Josephine Veasey drog sig tillbaka 1982, då hon som avskedsroll sjöng Herodias i Salome på Covent Garden.

Göran Gademan

Prenumerera för att läsa mer!

Detta är bara ett utdrag ur tidskriften. För att läsa hela, starta en prenumeration genom att klicka på knappen nedan. Om du redan har en prenumeration kan du gå till vårt digitala arkiv för att läsa numret i sin helhet.

Share This