Claes Eriksson operaregidebuterar på Göteborgsoperan

12 okt 2021

Claes Eriksson, som är en av Sveriges mest älskade scenpersonligheter efter decennier av publiksuccéer med Galenskaparna och After Shave, regisserar Gaetano Donizettis operasatir Viva la mamma från 1827 till egen nyskriven svensk text. Nu är handlingen förlagd till vår tids Göteborg med Västlänksbygge och robotdammsugare. I ledande roller Kerstin Avemo, Åke Zetterström, Mattias Ermedahl, Mia Karlsson och Ann-Kristin Jones. Scenograf är Elisabeth Åström och för kostymerna svarar Ulrika Wassén. Viva la mamma, som avslutar säsongen, spelas mellan den 7 maj och 10 juni.

Första operapremiären 2022 blir Gösta Nystroems opera Herr Arnes penningar, som bygger på Selma Lagerlöfs grymma ödesdrama om Elsalill vars hela fosterfamilj mördas. Det här blir den tredje svenska uppsättningen sedan den sceniska premiären 1961 – alla i Göteborg. Mattias Ermedahl regisserar, medan Lars-Åke Thessman står för scenografin. Julia Sporsén gör Elsalill, Sofie Asplund Fostersystern, Sir Archie gestaltas av Anton Eriksson och Herr Arne av Anders Lorentzson. Spelperiod: 19/2–13/3.

Den tyske regissören David Bösch sätter upp Giuseppe Verdis Rigoletto. I titelrollen, den isländske barytonen Ólafur Sigurdarson. Dottern Gilda sjungs av Ida Falk Winland, som mycket framgångsrikt debuterade i rollen på Kungliga Operan 2018. Den italienske tenoren Davide Giusti gör Hertigen och på dirigentpulten, landsmannen Francesco Angelico. Spelperiod: 14/4–29/5.

Sören Tranberg

Prenumerera för att läsa mer!

Detta är bara ett utdrag ur tidskriften. För att läsa hela, starta en prenumeration genom att klicka på knappen nedan. Om du redan har en prenumeration kan du gå till vårt digitala arkiv för att läsa numret i sin helhet.

Share This