Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen

Robin Bailey, Douglas Williams och Elgan Llŷr Thomas. Foto: Arne Hyckenberg.
Igor Stravinskijs enda opera, Rucklarens väg, lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Stravinskij fick idén efter att ha sett en utställning av William Hogarths berömda kopparstickserie A Rake’s Progress från 1735, åtta tablåer som genom Tom Rakewell kritiserar storstadens frestelser, vilka leder honom till fängelse och galenskap. Hogarths detaljerade kopparstick har inspirerat till både balett, filmer och konstverk. Musikaliskt är den intressant på flera vis. Här finns lätt skruvade citat från barockoperor som Monteverdis L’Orfeo och inte mins...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Igor Stravinskijs enda opera, Rucklarens väg, lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Stravinskij fick idén efter att ha sett en utställning av William Hogarths berömda kopparstickserie A Rake’s Progress från 1735, åtta tablåer som genom Tom Rakewell kritiserar storstadens frestelser, vilka leder honom till fängelse och galenskap. Hogarths detaljerade kopparstick har inspirerat till både balett, filmer och konstverk.

Musikaliskt är den intressant på flera vis. Här finns lätt skruvade citat från barockoperor som Monteverdis L’Orfeo och inte minst Mozarts Don Giovanni, där de båda operornas slutscener – Don Giovanni mot helvetet, Tom Rakewell som drar kort med Nick Shadow – har flera likheter. Shadow är en storstadens Mefisto och i W. H. Audens och Chester Kallmans välskrivna libretto ställs det pastorala landskapet mot stadens tegel.

Tamara Bounazou och Elgan Llŷr Thomas. Foto: Arne Hyckenberg

Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket ‒ tyvärr med endast en föreställning ‒ gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande. Handlingen förlades till nutid; här lämnar Tom Anne Trulove och hennes far Trulove i en stillsam förort (utan gängkriminalitet) för stadens betong och löfte från Nick Shadow att bli både välbeställd och framgångsrik.

Daxter regisserar kropparna lika mycket som rösterna (hon har samarbetat med Jacques Lecoq-lärjungar som Simon McBurney och dennes Theatre Complicité och den italienske regissören Romeo Castellucci). Hennes uppsättning tar historien på allvar, vilket nog Ingmar Bergman var den förste att göra med sin av Stravinskij uppskattade iscensättning på Kungliga Operan 1961. 

Elgan Llŷr Thomas. Foto: Arne Hyckenberg

Men i Berwaldhallen ryms också lekfullheten, som när den maskin Rakewell drömmer fram här blir Hannigan själv som cykelmatbud iförd ful, fyrkantig ryggsäck, regnponcho och hjälm. Innan sinnessjukhuset väntar har Tom alltså hamnat bland de lägsta av gigarbetare. Eller Baba turken, här alls inte någon skäggig dam, utan en egotrippad TikTok-stjärna iklädd en skräckrosa kreation. Daxter ser även till att kören får regi, något som sällan är självklart på svenska scener.

Vitalt och med stor övertygelse gestaltar den relativt unga ensemblen sina roller. De är alla i början av sina karriärer och har Equilibrium Young Artists gemensamt, Hannigans mentorskapsinitiativ. Tamara Bounazous karaktärsfyllda sopran som Anne möter Elgan Llŷr Thomas snygga och kraftfulla tenor som Tom. De är väl samsjungna och likaså är Douglas Williams (Nick Shadow) basbaryton lagom förförisk utan att avslöja en Mefistos mer svarta register. Far Trulove (Tristan Hambleton) har en mjuk basbaryton, så pass skör att han får agera falsettsjungande transvestit på bordellmamma Gooses inrättning. Robin Bailey som Sellem och Maggie Reneé som Baba gör även de goda insatser. Och naturligtvis också Radiokören och Svenska Kammarorkestern under Barbara Hannigans exemplariska ledning: vackert, samlat och precist.

Claes Wahlin

Stravinskij: Rucklarens väg

Premiär 4 februari 2024.

Regi: Josie Daxter

Dirigent: Barbara Hannigan

Solister: Tamara Bounazou, Elgan Llŷr Thomas, Douglas Williams, Robin Bailey, Tristan Hambleton, Maggie Reneé.

www.berwaldhallen.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer