Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 

Anne Derouard tillsammans med Malmö operakör och Opera barnkör. Foto: Jonas Persson
Senast Giacomo Puccinis Turandot spelades vid Öresund – på Köpenhamnsoperan 2019 – var den schweiziske regissören Lorenzo Fioroni djärv nog att göra som Toscanini vid urpremiären 1926, det vill säga låta dirigenten lägga ner taktpinnen efter Liùs död just där Puccini la ner pennan och dog. Musiken fick ebba ut, Calaf flyr förkrossad fältet, medan Turandot sjunker ihop, och ridån går ner. Det var ett starkt och övertygande slut på en i övrigt mindre lyckad föreställning.  I Sofia Adrian Jupithers nya uppsättning i Malmö (tidigare i Helsingfors i januari 2023) är förhållandet tvärtom. Man nyt...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Senast Giacomo Puccinis Turandot spelades vid Öresund – på Köpenhamnsoperan 2019 – var den schweiziske regissören Lorenzo Fioroni djärv nog att göra som Toscanini vid urpremiären 1926, det vill säga låta dirigenten lägga ner taktpinnen efter Liùs död just där Puccini la ner pennan och dog. Musiken fick ebba ut, Calaf flyr förkrossad fältet, medan Turandot sjunker ihop, och ridån går ner. Det var ett starkt och övertygande slut på en i övrigt mindre lyckad föreställning. 

I Sofia Adrian Jupithers nya uppsättning i Malmö (tidigare i Helsingfors i januari 2023) är förhållandet tvärtom. Man nyttjar det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Scenografen Erlend Birkeland har skapat en scen dominerad av gradänger, som omsluter ett podium för Turandot och inramad av två körsbärsträd modell större. Kläderna är allmänt ostasiatiska och man har undvikit excesser i kitschig Kinaprakt. Det ageras stramt och naturligt, och även om kören inte har optimal fyllighet i klangen, så sjungs det med god skärpa och precision. 

Solen Mainguené. Foto: Jonas Persson

Orkestern leds av Daniel Carter, australiensk dirigent verksam vid många scener i Tyskland. Det är dramatisk schwung i orkesterspelet, och Carter lägger också vikt vid de mer lyriska avsnitt som även finns i den mestadels så färgrika orkesterstämman.

Till titelrollen har man hämtat en fransk sopran, Anne Derouard, som intonerar sin ”In questa reggia” med väl avpassad iskyla. Och just den kyliga sidan av den vokala färgpaletten är den som dominerar i hennes röst; Derouard är en högst kompetent Turandot.

Som hennes motpol tjänar den hängivna slavinnan Liù, och även hon görs av en fransk sångare, Solen Mainguené. Det är ett parti för en röst som både ska vara varm och innerlig men ändå med åtskillig expansionskraft i den gripande dödsscenen. Mainguené har i mina öron en litet för kylig klang i sin sopran för att vara en idealisk Liù, men hon övertygar i sin gestaltning av Liùs nästan övernaturliga hängivenhet och själsstyrka.

Daniel Johansson och Anne Derouard. Foto: Jonas Persson

Föreställningens stora stjärna är Daniel Johansson som Calaf. Han är ju inne i en stor internationell karriär i framför allt tyska partier, inte minst i operor av Wagner och Schreker, och hans tenor har inget av den mediterrana timbre som vi är vana att höra hos en Calaf. Det visar sig vara mycket uppfriskande som omväxling. Johanssons så lödiga, täta klang känns som den idiomatiska för rollens orubbliga envishet, och att hans ”Nessun dorma” möts av stort publikjubel är helt berättigat.

I Timurs begränsade parti har man importerat en italiensk bas, Mariano Buccino. Det finns inget att anmärka mot hans insats, men man undrar varför man inte kunde ha givit den rollen åt en svensk sångare, till exempel den alltid så förträfflige Henning von Schulman, som nu bara har de små inpassen som en mandarin på sin lott. Jonah Spungin, Per Lindström och Conny Thimander som Ping, Pang och Pong gör vad de kan av den långa inledningsscenen till andra akten, men den är och förblir en longör.

Lennart Bromander 

Puccini: Turandot

Premiär 3 februari 2023.

Dirigent: Daniel Carter

Originalregi: Sofia Adrian Jupither

Regi återuppsättning: Katarina Sörenson

Scenografi: Erlend Birkeland

Kostym- och maskdesign: Maria Geber

Rörelseinstruktion: Katarina Sörenson

Ljusdesign: Ellen Ruge

Kormästare: Elena Mitrevska

Solister: Anne Derouard, Daniel Johansson, Solen Mainguené, Mariano Buccino, Jonah Spungin, Per Lindström, Conny Thimander, Henning von Schulman, Stefan Dahlberg, Linnea Nordenback, Viktoria Karlsson, Sara Swietlicki, Katherine Koester.

www.malmoopera.se

Turandot spelas t.o.m. 21 april 2024.

Denna produktion spelas

Malmö Opera

 

Turandot

Giacomo Puccini
Premiär: 3 feb 2024
3 mar
10 mar
16 mar
3 apr
6 apr
10 apr
13 apr
21 apr
Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer