Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gluck: Écho et Narcisse

Écho et Narcissus av Gluck. Utgiven av Naxos
González, Dubois, Leblanc, Ratia, Achille, Carlier, Jarrell, Edel. Le Concert Spirituel/Niquet CVS095 [2 CD] Distr: Naxos Myten om Eko och Narkissos hör rimligen till dem som ännu inte har förbleknat i minnet ens hos den unga generationen, där myten på olika vis har blivit än mer aktuell än tidigare i historien, och inte alltid med positiva förtecken. När Christoph Willibald Gluck och hans librettist de Tschudi lät operan gå till premiär 1779 var både deras och Parisoperans förväntningar höga. Operan skrevs mitt under den berömda striden mellan gluckister och piccinister, där Glucks dramati...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

González, Dubois, Leblanc, Ratia, Achille, Carlier, Jarrell, Edel.
Le Concert Spirituel/Niquet
CVS095 [2 CD]
Distr: Naxos

Myten om Eko och Narkissos hör rimligen till dem som ännu inte har förbleknat i minnet ens hos den unga generationen, där myten på olika vis har blivit än mer aktuell än tidigare i historien, och inte alltid med positiva förtecken. När Christoph Willibald Gluck och hans librettist de Tschudi lät operan gå till premiär 1779 var både deras och Parisoperans förväntningar höga. Operan skrevs mitt under den berömda striden mellan gluckister och piccinister, där Glucks dramatiska kompositioner ställdes mot Piccinis mer melodiösa och förföriska musik.

Men Écho et Narcisse blev ingen succé. Här fanns inte det slags dramatik som gestaltades i Orfeus och Eurydike; tvärtom var verket snarast en pastoral. Genrebeskrivningen är också Drame lyrique, alltså ingen tragedi. Operan lades ner efter tolv knappt utsålda föreställningar och dök upp några enstaka gånger i början av 1800-talet. Verket har så pass dåligt rykte att till och med denna inspelnings dirigent, Hervé Niquet, tvekade när han fick förslaget från Opéra Royal du Château de Versailles. Men partituret övertygade honom.

Tur är väl det, för även om denna opera kanske inte låter som vi är vana att höra Gluck har det en mjukhet och en i sanning pastoral atmosfär, där Amor inledningsvis bestämmer sig för att hämnas Apollon (svartsjuk på Narkissos skönhet) och sammanföra Eko med mannen som blir förälskad i sin spegelbild. Myten behandlas ganska fritt. Inte nog med att Narkissus kommer till insikt om illusionen med vattenspegeln, och försöker hindra Eko från att låta sorgen ta hennes liv, dessutom kommer Amor och återupplivar Eko från röst till kropp, en lyckligare variant av Eurydikes öde.

Trots bristen på dramatiska förvecklingar finns det i musiken en framåtrörelse, klangerna är täta och melodierna variationsrika, som försökte Gluck (som några musikhistoriker hävdar) med denna opera bilägga tvisten mellan gluckister och piccinister – musikaliskt finns det i alla fall lite av varje från de båda lägren.

Hervé Niquet leder Le Concert Spirituel och solisterna med känslig hand. Varma och täta klanger och en utmärkt kör ger trots allt en musikalisk dramatik som solisterna tar väl vara på. Adriana Gonzáles ger Écho en längtansfull röst, både varm och distanserad, Myriam Leblanc har en lite mer insisterande sopran, vilket passar Amour, som också har det största partiet. Minst, vid sidan av nymferna, är operatitelns andra figur som sjungs av Cyrille Dubois, en tenorstämma som duger gott och framför allt mot slutet lamenterar med övertygelse. Inget ont om övriga solister (några från kören), vars insatser är begränsade rent kvantitativt men ser till att helheten blir vacker.

Claes Wahlin

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Verdi: I Lombardi alla prima crociata
I ännu högre grad än i Nabucco vilar I Lombardi alla prima crociata på de tre huvudrollerna, som är synnerligen krävande, speciellt sopranen och basen medan tenoren kommer lindrigare undan.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Wagner: Siegfried
Egentligen finns inget att anföra mot den skicklige Rattle som gör allt rätt och följer partituret föredömligt noga. Men den musikdramatiska nerven saknas.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer