Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 

Piotr Beczała. Foto: Anja Frers
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert i fredags kväll. Beczała sjunger på all världens ledande scener. Härom månaden upplevde jag honom som Lohengrin på Bastiljoperan i Paris i Kirill Serebrennikovs utrerade nyuppsättning. Recension följer inom kort på OPERAs sociala medier.  På Operan bjöd Piotr Beczała en exalterad publik på sju ordinarie arior och hela tre extranummer. Det var ett rejält och varierande program, där Verdi och Puccini utgjorde hörnstenar...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert i fredags kväll. Beczała sjunger på all världens ledande scener. Härom månaden upplevde jag honom som Lohengrin på Bastiljoperan i Paris i Kirill Serebrennikovs utrerade nyuppsättning. Recension följer inom kort på OPERAs sociala medier. 

På Operan bjöd Piotr Beczała en exalterad publik på sju ordinarie arior och hela tre extranummer. Det var ett rejält och varierande program, där Verdi och Puccini utgjorde hörnstenarna. Konserten stegrades i sista numret för paus: Stefans aria ur tredje akten av Stanisław Moniuszkos Straszny dwór (Spökslottet). I den känsligt utformade inledningen visade Beczała upp en imponerande röstkontroll och bredd. Han låter aldrig den stegrande dramatiken övergå i det överdrivna utan behåller spänningen med elegans och perfekt anpassad vokal dynamik.

Efter paus övertygade Piotr Beczała än mer, inte minst i arian ”Come un bel dì di maggio” ur Umberto Giordanos Andrea Chénier och Turiddus dryckesvisa ”Mamma quel vino” ur Pietro Mascagnis Cavalleria rusticana. I den senare arian blev jag tårögd för här fick Beczała till några rent svirrande höjdtoner. Och fint understöd hade han av dirigenten John Fiore som fick fram en fantastisk febrighet ur Hovkapellet i toppform. Fiore och orkestern har samarbetat flera uppsättningar och det märks i samspelet dem i emellan. Han tillhör också toppskiktet bland operadirigenter och har engagemang på de flesta världsledande scenerna. Själv började jag följa honom när han var musikchef vid Den Norske Opera i Oslo under åren 2009–15. 

I den senare arian blev jag tårögd för här fick Beczała till några rent svirrande höjdtoner.”

Beczała inledde konserten med Rodolfos aria ur Verdis Luisa Miller ”Quando le sere al placido” där jag tyckte att han tryckte på för mycket, för arian kan sjungas betydligt mer återhållsamt. Här är jag väl skadad av Carlo Bergonzis välljud på en komplett RCA-inspelning. I ”Celeste Aida” avslutade Beczała arian med att gå upp i falsett. 

Operakonserter med ett pärlband av arior kan lätt bli statiska men inte här. I pausen sa en bekant till mig: ”Sådant här tenoralt välljud har vi inte hört sedan Nicolai Geddas dagar.” Det var bara att instämma. 

Det kändes som om extranumren aldrig ville ta slut. Och konserten blev 30 minuter längre än annonserat. Först kom Don Josés blomsteraria ur Carmen, följd av Loris Ipanovs aria ”Amor ti vieta” ur Giordanos Fedora. Efter att solisten, dirigenten och konsertmästaren tackats av med blommor fick vi ytterligare ett nummer oss till livs: Cavaradossis ”Sången till livet ” ur Tosca.

Det var länge sedan jag upplevt en sådan publikrespons på Operan och Piotr Beczała måste ha känt sig oerhört välkommen. 

Sören Tranberg

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mytomania på Göteborgsoperan
Duon af Malmborg Ward och Perski har sedan många år tillbaka ett ingjutet samarbete som ger mersmak. Med Mytomania befäster de sina positioner på den svenska – och internationella – operakartan.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

23 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan
John Adams opera har sin grund i ett terrordåd 1985, då fyra medlemmar ur den palestinska frigörelseorganisationen PLO kapade kryssningsfartyget Achille Lauro med 748 personer ombord under en resa på Medelhavet vid Alexandrias kust.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det långa seklet på Bastionen, Malmö
Andrea Tarrodi och Helena Röhr förenar musik respektive libretto och regi till en pigg och humoristisk kavalkad över kvinnans 1900-talshistoria fram till nutid, med viss tonvikt på förra halvan av seklet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Folkoperan
En av de mest idérika och fartfyllda operauppsättningar man sett - Askungen är ytterligare en seger för Folkoperans bel canto-satsning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Malmö Opera
Det som sticker ut i Malmö är inte huvudpersonen själv, inte heller själva dramat, utan den ovanligt väl fungerande vokala rollbesättningen av alla figurer runt den gestalt som egentligen borde ha varit huvudperson.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bayreuth Baroque Opera Festival
Bayreuth Baroque Opera Festival bjöd på countertenorer i mängder. Läs Claes Wahlins rapport från den treårsfirande festivalen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer