Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater

Johanne Bock och Sofie Elkjær Jensen. Foto: Henrik Stenberg
Även säsongens tredje operapremiär I Köpenhamn, Tjajkovskijs Eugen Onegin imponerar. Laurent Pellys och Massimo Troncanettis uppsättning är gjord i samarbete med La Monnaie i Bryssel. Den är sparsmakad, minimalistisk, i körkoreografin stiliserad och svidande vacker. Handlingen utspelar sig på den tomma vridscenen (jag associerar till Wieland Wagners berömda femtiotalsscenerier från Bayreuth), där väggar kan resa sig ibland. Färgerna är ljusa men diskreta, och fonden, en mörk aftonhimmel, ger relief åt de ofta ensamma gestalterna på scenen. Kontrasten mellan strängheten i scenbilden och glöd...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Även säsongens tredje operapremiär I Köpenhamn, Tjajkovskijs Eugen Onegin imponerar. Laurent Pellys och Massimo Troncanettis uppsättning är gjord i samarbete med La Monnaie i Bryssel. Den är sparsmakad, minimalistisk, i körkoreografin stiliserad och svidande vacker. Handlingen utspelar sig på den tomma vridscenen (jag associerar till Wieland Wagners berömda femtiotalsscenerier från Bayreuth), där väggar kan resa sig ibland. Färgerna är ljusa men diskreta, och fonden, en mörk aftonhimmel, ger relief åt de ofta ensamma gestalterna på scenen. Kontrasten mellan strängheten i scenbilden och glöden i orkestern förstärker laddningen i dramat. 

Dirigenten Marie Jacquot gjorde en sådan succé när hon gästade Det Kongelige i Gounods Faust hösten 2021 att hon utsetts till att bli husets chefsdirigent från 2024. Men redan här är hon på plats och gör en glasklar genomlysning av Tjajkovskijs partitur. Jag hör detaljer som jag aldrig lagt märke till förr, och samtidigt binder hon kompromisslöst ihop dramat till en tät enhet. Skickligt och verkningsfullt är till exempel hur Jacquot skapar föraningar om den kommande katastrofen, när hon fångar upp körens stränga koreografi i den kotiljong som föregår Lenskijs fatala utmaning av Onegin.

Jacob Skov Andersen, Kyungil Ko och Jens Søndergaard. Foto: Henrik Stenberg

Sopranen Sofie Elkjær Jensen har gått från klarhet till klarhet de senaste säsongerna. Nu kommer Tatjana precis rätt i hennes utveckling från en lätt lyrisk röst till något betydligt mer dramatiskt. Hon behärskar hela denna så facettrika roll i alla dess nyanser, och inte minst imponerar hur hon utsökt vackert och subtilt förmår uttrycka Tatjanas vacklan i slutscenen. 

Jens Søndergaard som Onegin står i hennes skugga men gör en betryggande säker insats, och Jacob Skov Andersen, Lenskij, sjunger sin berömda aria innerligt och finstämt med sin ovanligt klara, höga tenor. Artyom Wasnetsov serverar med all önskvärd djup och fyllig klang furst Gremins lika berömda paradnummer. Den stackars levnadsglada Olga sjungs av norska Astrid Nordstad med värme och temperament.

Det var länge sedan jag blev så berörd av en föreställning av Eugen Onegin.

Lennart Bromander

Tjajkovskij: Eugen Onegin

Premiär 22 oktober 2023.

Dirigent: Marie Jacquot

Regi och kostymdesign: Laurent Pelly

Scenografi: Massimo Troncanetti

Co-kostymdesigner: Jean Jacques Delamotte

Koreografi: Lionel Hoche

Ljusdesign: Marco Giusti

Solister: Jens Søndergaard, Sofie Elkjær Jensen, Jacob Skov Andersen, Astrid Nordstad, Artyom Wasnetsov, Hanne Fischer, Johanne Bock, Kyungil Ko, Anntii Mähönen, Jens Christian Tvilum.

www.kglteater.dk

Eugen Onegin spelas t.o.m. 15 november 2023. 

Fler Recensioner från OPERA