Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan

Scen ur Melancholia. Foto: Sören Vilks
Lars von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Visst, det blir ibland ganska grovhugget och, som i Nymphomaniac i bokstavlig bemärkelse, pornografiskt. Och enligt många tangerar det rent kvinnohat. Men han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck: religion, sex, psykoanalys och patriarkalt våld.    Vad Lars von Trier också gör skickligt är att inkorporera sina filmers existentiella dissonanser med hjälp av musik. Vem minns inte s...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Lars von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Visst, det blir ibland ganska grovhugget och, som i Nymphomaniac i bokstavlig bemärkelse, pornografiskt. Och enligt många tangerar det rent kvinnohat. Men han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck: religion, sex, psykoanalys och patriarkalt våld.   

Vad Lars von Trier också gör skickligt är att inkorporera sina filmers existentiella dissonanser med hjälp av musik. Vem minns inte scenen i Antichrist där kärleksparets stund av kärleksextas i duschen får sin förödande kontrapunkt med det lilla barnets dödsolycka till tonerna av Händels ”Lascia ch’io pianga”?

Det är i första hand depressionen som filmen undersöker, att Jorden kommer att gå under ska snarare ses som en makrokosmisk allegori för sjukdomsförloppet.”

I Melancholia anslås grundackordet med hjälp av förspelet till Tristan och Isolde. Detta är den enda musiken i filmen, utöver de diegetiska musikinslagen under bröllopsfesten: låtar som bland andra ”La Bamba”, ”She” och ”Fly Me to the Moon” i lättdansade ”muzak”-arrangemang. Vi möter lillasyster Justine, spelad av Kirsten Dunst, som ska gifta sig med Michael (Alexander Skarsgård). Bröllopsfesten hålls på storasyster Claires (Charlotte Gainsbourg) enorma herrgård. Men varefter festen pågår sjunker Justine allt djupare ner i sin depression. I filmens andra akt är depressionen av kliniskt slag, samtidigt som en planet går på kollisionskurs mot jorden.

Jens Persson Hertzman, Lauren Snouffer, Rihab Chaieb, Johan Edholm och Anne Sofie von Otter. Foto: Sören Vilks

Nu går Melancholia upp som opera på Kungliga Operan. Librettisten Royce Vavrek har tidigare varit delaktig i en annan iscensättning av en Lars von Trier-film – Breaking the Waves med musik av Missy Mazzoli som hade urpremiär 2016 på operan i Philadelphia och så sent som förra sommaren gick att se på Vadstena-Akademien. Mikael Karlsson debuterar här med ett musikdramatiskt helaftonsverk, men har ett flerårigt samarbete med koreografen Alexander Ekman, vars verk gått upp på operahus både i Sverige och utomlands. 

Tyvärr har Vavrek försökt att hålla sig lika bokstavstrogen sin förlaga som han gjorde med Breaking the Waves, och problemet är att det är två fundamentalt olika typer av berättande. Melancholia kan beskrivas som ett tillståndsdrama som till sin struktur påminner mer om ett postdramatiskt verk än en film med traditionell dramaturgisk linje. Det är i första hand depressionen som filmen undersöker, att Jorden kommer att gå under ska snarare ses som en makrokosmisk allegori för sjukdomsförloppet. Det finns en dramaturgi i filmen, men den är depressionens spefulla dans mot undergången den följer, i filmens andra halva realiserad i den ”dödsdans” som den skenande planeten gör i sin kurs mot Jorden. Vavrek håller sig till filmens handling och tar sig små friheter för att överföra vad som gestaltat på film inte överförs lika lätt på scen. Resultatet blir ogestaltat i Sláva Daubnerovás odynamiska regi, som vilar för mycket på videoprojektionerna på den meshtyg som frontar hela scenografin. 

Lauren Snouffer och Anne Sofie von Otter. Foto: Sören Vilks

Mikael Karlssons fusion mellan orkestermusik med elektroniska inslag, droniga slingor och tunga beats får det att bokstavligen vibrera i salongen. Det är häftigt men håller inte för en helaftonsföreställning. Att skapa musik för ett musikdramatiskt verk är väsensskilt hantverk än för dans, film eller tv-spel. Musiken har en annan funktion än att fylla utrymmen eller att finta tystnader i sången. Det är rätt symptomatiskt att musiken hade som mest bärkraft i de av Charlotta Öfverholm koreograferade partierna. Ingen vanära över Hovkapellet, ledd av Andrea Molina, de gjorde en berömvärd insats. 

Med det inte sagt att det inte fanns ljuspunkter. Lauren Snouffer som Justine var lysande, liksom hennes motpart Rihab Chaieb som Claire. I andra akten törs också duon Karlsson och Vavrek släppa på tyglarna från förlagan, vilket ger en mer upphöjd, drömspelad effekt och fina solonummer och duetter med de båda systrarna. 

Det är spektakulärt så det skakar, men en djupdykning i depressionens olika uttryck är det inte. Det finns potential för ett kortare hörspel eller oratorium baserat på samma film. Men i nuvarande form motiverar inte uppsättningen att följa den rådande tendensen att låta böcker, film eller andra befintliga förlagor anpassas för scenen för att säkra biljettintäkter. Varför gå på operan när man kan stanna hemma och se på film?

Loretto Villalobos 

Karlsson: Melancholia

Urpremiär 21 oktober 2023.

Libretto: Royce Vavrek

Dirigent: Andrea Molina

Regi: Sláva Daubnerová

Scenografi: Boris Kudlicka

Kostym: Chrisi Karvonides-Dushenko

Ljusdesign: Avgoustos Psillas

Video: Bartek Macias

Dramaturgi: Katarina Aronsson

Koreografi: Charlotta Öfverholm

Kormästare: Ines Kaun

Solister: Lauren Snouffer, Rihab Chaieb, Anne Sofie von Otter, Jens Persson Hertzman, Ola Eliasson, Johan Edholm, m.fl. 

www.operan.se

Melancholia spelas t.o.m. 4 november 2023.   

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mytomania på Göteborgsoperan
Duon af Malmborg Ward och Perski har sedan många år tillbaka ett ingjutet samarbete som ger mersmak. Med Mytomania befäster de sina positioner på den svenska – och internationella – operakartan.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

23 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan
John Adams opera har sin grund i ett terrordåd 1985, då fyra medlemmar ur den palestinska frigörelseorganisationen PLO kapade kryssningsfartyget Achille Lauro med 748 personer ombord under en resa på Medelhavet vid Alexandrias kust.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det långa seklet på Bastionen, Malmö
Andrea Tarrodi och Helena Röhr förenar musik respektive libretto och regi till en pigg och humoristisk kavalkad över kvinnans 1900-talshistoria fram till nutid, med viss tonvikt på förra halvan av seklet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Folkoperan
En av de mest idérika och fartfyllda operauppsättningar man sett - Askungen är ytterligare en seger för Folkoperans bel canto-satsning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Malmö Opera
Det som sticker ut i Malmö är inte huvudpersonen själv, inte heller själva dramat, utan den ovanligt väl fungerande vokala rollbesättningen av alla figurer runt den gestalt som egentligen borde ha varit huvudperson.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bayreuth Baroque Opera Festival
Bayreuth Baroque Opera Festival bjöd på countertenorer i mängder. Läs Claes Wahlins rapport från den treårsfirande festivalen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer