Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mytomania på Göteborgsoperan

Kerstin Avemo och Åke Zetterström. Foto: Lennart Sjöberg
Är lögnen en patologi eller ett tecken på svajig moral? Eller ska lögnen förstås som mottagarens ovilja att se sanningen? Mytomania på Göteborgsoperan väcker dessa frågor – och många fler – i en helaftonsföreställning signerad Paula af Malmborg Ward och Kerstin Perski.  Vi möter kirurgen Francis, med såväl ett messiaskomplex som vissa tendenser till olösta oidipala neuroser. Francis har uppfunnit kirurgiskt material som beskrivs som en banbrytande metod för plastikkirurgi. Karriären går mot stjärnorna alltså, men privatlivet är dessvärre på upphällningen. Han och hustrun Rita (Ann-Kristin J...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Är lögnen en patologi eller ett tecken på svajig moral? Eller ska lögnen förstås som mottagarens ovilja att se sanningen? Mytomania på Göteborgsoperan väcker dessa frågor – och många fler – i en helaftonsföreställning signerad Paula af Malmborg Ward och Kerstin Perski

Vi möter kirurgen Francis, med såväl ett messiaskomplex som vissa tendenser till olösta oidipala neuroser. Francis har uppfunnit kirurgiskt material som beskrivs som en banbrytande metod för plastikkirurgi. Karriären går mot stjärnorna alltså, men privatlivet är dessvärre på upphällningen. Han och hustrun Rita (Ann-Kristin Jones) går i parterapi hos Nelly. Nelly är en skicklig medlare i parets passivt aggressiva tjuvnypskommunikation, men visar sig också vara älskarinna åt Francis och agerar alltså vare sig etiskt eller utan egenintresse i med sin behandlingsplan. Samtidigt upptäcker assistenten Harald, med särdeles fin nerv gestaltad av Åke Zetterström, att något inte står helt rätt till med det revolutionerande materialet.

Det är med andra ord en invecklad härva av osanningar och brutna lojaliteter som utspelar sig i Clara Svärds regi och Marika Feinsilbers avskalade men likväl effektiva scenrum i en dämpad palett som, enligt programhäftet, anspelar en färgbaserad temperamentslära. ”Det gäller att leva framlänges och inte baklänges” är ett mantra som Nelly introducerar för sina patienter i ett tidigt skede, och detta materialiseras sig – och kollapsar – genom scenografins rörelser – i sidled via ett rullband, i höjdled med ett utrymme som höjs och sänks genom scengolvet. 

Kerstin Avemo, Ann-Kristin Jones och Joachim Bäckström. Foto: Lennart Sjöberg

Under ledning av Andreas Hanson blir Göteborgsoperans orkester ett raffinerat berättarmaskineri som ger luft åt Paula af Malmborg Wards orkestrala nycker – däribland en cellofanpappersymfoni.

”Det är psykologiskt sammansatta figurer som balanserar på en moralisk slak lina, med vinst eller förlust i beräkningen.”

Historien är löst baserad på Macchiariniskandalen och fallet med bedragaren Jean-Claude Romand som fejkade en läkarkarriär och mördade sin familj. Jag påminns också om fallet med den fuskande stjärnjournalisten Claas Relotius som diktade ihop ett flertal prisbelönta reportage i tidskriften Der Spiegel och bluffmakaren Elizabeth Holmes som lurade investerare på enorma summor pengar med en medicinteknisk innovation som visade sig vara falsk. Rollarketyperna i denna thrilleropera är således mer än bara schabloner av lögnaren som agerar till funktion för handlingen. Det är psykologiskt sammansatta figurer som balanserar på en moralisk slak lina, med vinst eller förlust i beräkningen.

Scen ur Mytomania. Foto: Lennart Sjöberg

Att huvudpersonen Francis egentliga motiv utöver ära och berömmelse förblir dunkla ligger alltså rätt i ett verk som vill dissekera lögnen med ett djupare snitt. Joachim Bäckström är lysande sliskig som manipulatör och bedragare, men desto mer utstuderad i sina febriga modersfantasier. Kerstin Avemo som terapeuten Nelly är ständigt på fallrepet till sammanbrottet, samtidigt som hon sjunger med sådan behärskad pregnans i de dödsföraktande höjdtonerna. 

Duon af Malmborg Ward och Perski har sedan många år tillbaka ett ingjutet samarbete som ger mersmak. Med Mytomania befäster de sina positioner på den svenska – och internationella – operakartan. Det är sällan man möter nyskrivna operaverk som gör så självklara anspråk på att placera sig på den globala operarepertoaren för en lång tid framöver, trots att rollerna är specialkomponerade för detta sångarlag.   

Loretto Villalobos

af Malmborg Ward: Mytomania

Urpremiär 8 oktober, besökt föreställning 15 oktober 2023.

Libretto: Kerstin Perski

Dirigent: Anders Hanson

Regi och koreografi: Clara Svärd

Scenografi och kostymdesign: Marika Feinsilber

Ljusdesign: Anna Wemmert Clausen

Kormästare: Martin Nagashima Toft

Solister: Joachim Bäckström, Kerstin Avemo, Ann-Kristin Jones, Åke Zetterström, Matilda Paulsson.

www.opera.se

Mytomania spelas t.o.m. 9 november 2023.

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

23 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan
John Adams opera har sin grund i ett terrordåd 1985, då fyra medlemmar ur den palestinska frigörelseorganisationen PLO kapade kryssningsfartyget Achille Lauro med 748 personer ombord under en resa på Medelhavet vid Alexandrias kust.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det långa seklet på Bastionen, Malmö
Andrea Tarrodi och Helena Röhr förenar musik respektive libretto och regi till en pigg och humoristisk kavalkad över kvinnans 1900-talshistoria fram till nutid, med viss tonvikt på förra halvan av seklet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Folkoperan
En av de mest idérika och fartfyllda operauppsättningar man sett - Askungen är ytterligare en seger för Folkoperans bel canto-satsning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Malmö Opera
Det som sticker ut i Malmö är inte huvudpersonen själv, inte heller själva dramat, utan den ovanligt väl fungerande vokala rollbesättningen av alla figurer runt den gestalt som egentligen borde ha varit huvudperson.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bayreuth Baroque Opera Festival
Bayreuth Baroque Opera Festival bjöd på countertenorer i mängder. Läs Claes Wahlins rapport från den treårsfirande festivalen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer