Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene

Clara Cecilie Thomsen, Barbro Citron och Milo Wajnman Køie. Foto: Miklos Szabo
Samorganisationen för operahus och festivaler i Europa, Opera Europa, höll i Köpenhamn under februari 2023 en tävling för unga regissörer och scenografer. Uppgiften gällde de två första scenerna i andra akten av Benjamin Brittens kammaropera The Turn of the Screw (eller Skruen strammes som den heter på danska). Segrare blev den unge brittiske regissören Anthony Almeida tillsammans med scenografen Rosanna Vize. Som belöning fick de stå för en uppsättning av hela Brittens opera, och den hade premiär på Det Kongeliges Gamle scene i anslutning till en konferens, som Opera Europa höll i början a...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Samorganisationen för operahus och festivaler i Europa, Opera Europa, höll i Köpenhamn under februari 2023 en tävling för unga regissörer och scenografer. Uppgiften gällde de två första scenerna i andra akten av Benjamin Brittens kammaropera The Turn of the Screw (eller Skruen strammes som den heter på danska). Segrare blev den unge brittiske regissören Anthony Almeida tillsammans med scenografen Rosanna Vize. Som belöning fick de stå för en uppsättning av hela Brittens opera, och den hade premiär på Det Kongeliges Gamle scene i anslutning till en konferens, som Opera Europa höll i början av oktober med Det Kongelige och Malmö Opera som gemensamma värdar.

Och visst håller Almeidas och Vizes koncept gott och väl – dock utan att tillföra Brittens geniala lilla opera något nytt. Scenen består av ett antal rumsmoduler som snurrar runt på den mycket aktiva vridscenen. Praktiskt kanske men bidrar inte till den kusliga atmosfär, som Brittens musik så suggestivt bygger upp.

Fredrik Bjellsäter. Foto: Miklos Szabo

Till den avsides belägna herrgården Bly anländer en guvernant för att ta hand om två föräldralösa barn, Miles och Flora. Hon är fylld av goda föresatser efter att ha blivit djupt intagen av barnens förmyndare, som själv vill hålla sig så långt borta som möjligt från barnen på den lantliga egendomen. Den nya guvernanten möts på Bly av övernaturliga överraskningar. Den döde betjänten Quint och den lika döda guvernanten Miss Jessel går igen, och de har bemäktigat sig de inte längre så oskuldsfulla barnen. Dragkampen mellan spökena och den nya guvernanten blir grym och fatal.

En vanlig tolkning av både Henry James kortroman och Brittens opera är att allt detta egentligen utspelar sig i guvernantens huvud, något som triggats igång av hennes möte först med den attraktive förmyndaren och sedan med den egenartade herrgårdsmiljön och dess mörka historia. 

Men det finns också en annan djuppsykologisk ingång till dramat. Britten hade ett minst sagt komplext förhållande till unga oskuldsfulla pojkar. Han reagerade till exempel kraftigt när den förste gossopran som gestaltade Miles roll plötsligt kom i målbrottet och inte kunde sjunga rollen längre. Britten hade varit som en far för honom, men nu bröt han tvärt kontakten med pojken. Det är lätt att tolka den nästan plågsamma nervigheten i Brittens musik som ett uttryck för hans inre kamp mot den dragning han kände till unga oskuldsfulla gossar och för hans ångestladdade syn på manligt vuxenblivande som ett fatalt syndafall. Oavsett tolkning hamnar man i djuppsykologiska osäkerheter, vilket bara förstärker verkets suggestionskraft. 

Clara Cecilie Thomsen. Foto: Miklos Szabo.

I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats. Hon lever sig intensivt in i sin roll som barnens räddare. Hennes skimrande vackra lyriska sopran har också märg och strålkraft. I Miss Jessels parti har man valt en rutinerad sångare med mycket likartade soprankvaliteter, Gisela Stille. Det ger en stark effekt när de två guvernanterna börjar förena musikaliska identiteter.

Den unge svenske tenoren Fredrik Bjellsäter brister kanske litet i demoni som Peter Quint, men hans röst har karaktär, och det är välgörande med en Quint som inte bara är en Pears- eller Bostridge-kopia. Johanne Bock är en Mrs Grose med en nästan alltför mäktig stämma. De två barnsångarna Milo Wajnman Køie och Barbro Citron gör beundransvärda insatser i dessa inom hela operagenren såväl sceniskt som vokalt unikt stora och svåra barnroller. Robert Houssart leder en ypperligt välartikulerad ensemble ur Det Kongelige Kapel.

Lennart Bromander

Britten: The Turn of the Screw

Premiär 17 september 2023. 

Dirigent: Robert Houssart

Regi: Anthony Almeida

Scenografi och kostymdesign: Rosanna Vize

Ljusdesign: Lucy Carter

Solister: Fredrik Bjellsäter, Clara Cecilie Thomsen, Milo Wajman Køie, Barbro Citron, Johanne Bock, Gisela Stille.

www.kglteater.dk

The Turn of the Screw spelas t.o.m. 6 oktober 2023. 

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mytomania på Göteborgsoperan
Duon af Malmborg Ward och Perski har sedan många år tillbaka ett ingjutet samarbete som ger mersmak. Med Mytomania befäster de sina positioner på den svenska – och internationella – operakartan.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

23 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan
John Adams opera har sin grund i ett terrordåd 1985, då fyra medlemmar ur den palestinska frigörelseorganisationen PLO kapade kryssningsfartyget Achille Lauro med 748 personer ombord under en resa på Medelhavet vid Alexandrias kust.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det långa seklet på Bastionen, Malmö
Andrea Tarrodi och Helena Röhr förenar musik respektive libretto och regi till en pigg och humoristisk kavalkad över kvinnans 1900-talshistoria fram till nutid, med viss tonvikt på förra halvan av seklet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Folkoperan
En av de mest idérika och fartfyllda operauppsättningar man sett - Askungen är ytterligare en seger för Folkoperans bel canto-satsning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Malmö Opera
Det som sticker ut i Malmö är inte huvudpersonen själv, inte heller själva dramat, utan den ovanligt väl fungerande vokala rollbesättningen av alla figurer runt den gestalt som egentligen borde ha varit huvudperson.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bayreuth Baroque Opera Festival
Bayreuth Baroque Opera Festival bjöd på countertenorer i mängder. Läs Claes Wahlins rapport från den treårsfirande festivalen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer