Recensioner

Macbeth på Läckö slottsopera

Andreas Landin. Foto: Daniel Strandroth

Läckö slottsopera har genom åren etablerat sig som en av våra viktigaste sommarscener. Varje år bjuder man på oerhört genomarbetade uppsättningar. Inte minst har det varit en övervikt för komiska operor. I somras bjöds vi på Giuseppe Verdis tragiska Macbeth som bygger på Shakespeares pjäs. Och vad kunde vara en bättre inramning för detta än borggården på Läckö?

Den stora scenkonstruktionen inrymmer också orkestern som sitter under spelplatsen. Det behövs ingen speciell scenografi utan borggårdens väggar inramar spelet. I år regisserade den konstnärliga ledaren Catarina Gnosspelius, som även svarade för nyöversättningen. Hon har, trots det aktuella säkerhetsläget i Europa, inte lagt in några nutida anspelningar. Gnosspelius har i stället tagit fasta på maktlystnaden som finns i verket, inte minst hos Lady Macbeth. 

Det som imponerade mest var Kim Phipps dirigering och hur han fick fram en sådan homogen och fantastisk klang ur den starka orkestern med knappt trettio musiker. Han hade en driv från första början som stegrades alltmer under spelets gång. Phipps är en sångarvänlig dirigent; han andas minutiöst med sångarna. Allt var så balanserat och avvägt.

Andreas Landin och Sigrid Vetleseter Bøe. Foto: Daniel Strandroth

Paret Macbeth var dubbelbesatt och jag såg båda paren. Andreas Landins gestaltning av Macbeth var både odemonisk och åtbördslös. Nu är ju Ladyn den som driver på i agerandet och hon har också den mest krävande sångstämman. Det gjorde Sigrid Vetleseter Bøe med besked. Hon imponerade stort och har alla de schatteringar som krävs för rollens stora vokala uttryck. Verdi själv ansåg att de två viktigaste numren i operan är parets duett i första akten och Ladyns sömngångarscen. Det är också de scener som för handlingen framåt. Här spelade man Parisversionen från 1865 minus Macbeths slutscen som var hämtad från urversionen i Florens 1847. 

Catarina Gnosspelius har i sin regi dock inte fullt ut lyckats få fram drivkraften och de sexuella undertoner som måste synas hos paret. Det är Ladyn som är pådrivande och eggar Macbeth till att mörda kung Duncan. Macbeth i det andra laget, Lars Johansson Brissman, fick verkligen fram alla ruelser och kval, vilket inte minst märktes i hans levande ansiktsuttryck. Han textade otroligt bra och varje stavelse gick fram. Här kan man tala om en fin comeback. Fast varken han eller Landin har den barytonala svärta som rollen egentligen kräver. 

”Unga Lydia Kjellberg som Ladyn är sångligt ett rent fynd. Hon påminde mig om en storhet, Margareta Hallin.”

Unga Lydia Kjellberg som Ladyn är sångligt ett rent fynd. Vilken egaliserad röst! Hon påminde mig om en storhet, Margareta Hallin. För Kjellbergs del ligger nu två andra Verdiroller, Leonora i Trubaduren och Amelia i Maskeradbalen, inom räckhåll. Däremot har hon en bit kvar när det gäller det sceniska uttrycket. Här blev hon inte förlöst av Gnosspelius personinstruktion. 

Vissa scener fastnade på näthinnan, t.ex. Ladyns sömngångarscen som börjar i ett slottsfönster där hon bär på en kandelaber, en scen som växer alltmer när hon gör entré på borggården. Där är inte ens sångstämman ledande, utan till orkesterns malande tema återupplever Ladyn i sitt delirium lösryckta delar av vad som har hänt och hur alla morden har begåtts innan hon själv begår självmord. 

Häxorna i Macbeth. Foto: Daniel Strandroth

Alla andra sångare förhöjde intensiteten, inte minst Erik Rosenius Banco med stor scennärvaro. Äntligen har vi fått fram en sångare med ett naturligt basfundament. Däremot hade Macduffs tenorroll gjorts om till en mezzo och det utförde scenproffset Karolina Blixt med stor pregnans. Det är inte hennes fel att några ställen sjungs en oktav lägre än originalets tenorstämma, vilket inte var helt optimalt. Varför man valde den här lösningen får ledningen på Läckö svara på.

Häxkören hade Gnosspelius däremot löst på ett lysande sätt i form av en samsjungen kvintett (Julia Lindgren, Mathilda Goike, Tessan-Maria Lehmussaari, Alba Gutierrez Malmbom och Agnes Duvander), som härjade fritt över scenen i en dramatiskt sammanhållen koreografi. Sångarna ur tre lokala amatörkörer från Lidköping smälte också fint in i konceptet. Det var gripande när de omgav sig med publikhavet och vi kom än närmare spelet. Anna Kjellsdotters historiska kostymer måste också framhållas. 

Det var två kylslagna julikvällar, det var bara att vira in sig i de filtar som delades ut till publiken. Och jag är som vanligt lika spänd på vad som kommer att spelas nästa sommar.

Sören Tranberg

Verdi: Macbeth

Premiärer 14 och 15 juli, besökta föreställningar 18 och 19 juli 2023.

Dirigent: Kim Phipps 

Regi: Catarina Gnosspelius

Kostymdesign: Anna Kjellsdotter

Mask- och perukdesign: Therésia Frisk

Ljusdesign: Christian Dahlqvist

Solister: Andreas Landin/Lars Johansson Brissman, Sigrid Vetleseter Bøe /Lydia Kjellberg, Erik Rosenius, Karolina Blixt, Fabian Düberg, Agnes Duvander, Alba Gutierrez Malmbom, Julia Lindgren, Mathilda Goike, Tessan-Maria Lehmussaari, John Kinell, Petter Reingardt, Martin Lissel.

www.lackoslott.se

Bildgalleri
Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer