Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten

Larsson, Hoel, Tysklind, Lorentzson, Arvidson, Jonsson, Green, Ingebäck, Dike, Tobiasson. Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören/Andersson Sterling CDO-1131/1132-2 [2 CD] Distr: Naxos Sterling fortsätter oförtrutet och har nu hunnit fram till den tionde volymen av svenska romantiska operor. Snart är vi svenskar kanske inte längre sämst i klassen på att ge ut våra egna operaverk på cd och Spotify? Denna gång gäller det Andreas Halléns Valdemarsskatten, uruppförd i det då alldeles nya operahuset i Stockholm 1899 med en ung John Forsell som Valdemar. Verket blev en stor succé trots Wilhel...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Larsson, Hoel, Tysklind, Lorentzson, Arvidson, Jonsson, Green, Ingebäck, Dike, Tobiasson.
Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören/Andersson
Sterling CDO-1131/1132-2 [2 CD]
Distr: Naxos

Sterling fortsätter oförtrutet och har nu hunnit fram till den tionde volymen av svenska romantiska operor. Snart är vi svenskar kanske inte längre sämst i klassen på att ge ut våra egna operaverk på cd och Spotify? Denna gång gäller det Andreas Halléns Valdemarsskatten, uruppförd i det då alldeles nya operahuset i Stockholm 1899 med en ung John Forsell som Valdemar. Verket blev en stor succé trots Wilhelm Peterson-Bergers avundsjuka kommentarer och gick sedan 66 gånger fram till 1924. 

Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001, alltså inte inför publik. På den tiden hade man råd att göra radioproduktioner med samma förutsättningar som en studioinspelning. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Hallén må vara relativt bortglömd, men var en mycket viktig profil för det svenska musiklivet i Göteborg, Stockholm och till och med Malmö. I Göteborg tog han vid där Bedřich Smetana hade slutat, och i Stockholm ligger han bakom vad som sedan blev Stockholms Filharmoniska orkester och kör. Utbildad i Leipzig vistades han långa perioder i Tyskland och ligger bakom smakkantringen från det franskinriktade till mer tyskklingande inom den svenska musiken under 1880-talet. Som god vän till Franz Liszt såg denne till att hans debutopera Harald Viking uruppfördes i Leipzig 1881 innan den kom till Stockholm. 

Ur det verket finns det som hittills är utgivet i operaväg av Hallén på cd: Stig Rybrant leder Malmösymfonikerna 1974 i den halvtimmeslånga slutscenen i Musica Sveciaes serie. På den tiden ansåg man inte att de svenska operorna var värda kompletta inspelningar och Rybrants ganska jämntjocka framförande väcker heller inte samma intresse som B Tommy Anderssons mer genomlysta utläggning av Valdemarsskatten i spetsen för Radiosymfonikerna. 

Vad som tidigare sagts om Halléns och hans operor som kraftfullt Wagnerepigoneri kan här dementeras: visst var han starkt inspirerad av den senare Wagner, vars operor då inte nått Sverige, men hans tonspråk är ändå personligt och här dessutom kryddat med svensk folkton. Trots allt ligger han ganska långt ifrån den senare Peterson-Bergers mer bombastiska operor. 

Axel Klinckowströms libretto beskriver Valdemar Atterdags brandskattning av Visby 1361, vilket sker i den tredje akten av de fyra. I övrigt bygger den på sägnen att ett av kung Valdemars skepp med det dyrbara guldet skulle ha förlist då det innehöll gods stulet från kyrkor och kloster och därför häftat vid en förbannelse. Naturligtvis flätas en kärlekshistoria in, då Valdemar utnyttjar och lurar den unga borgardottern Ava till att öppna stadsporten inför brandskattningen. Den wagnerska förlossningstanken kommer i akt 4 då Ava ber till Gud att Valdemars liv ska skonas ute till havs. Vilket också sker, då skatten kan återgå till Ägirs döttrar som i verkets ramhandling krävt åter sitt guld av Valdemar i utbyte mot att han blir kung över de nordiska länderna.  

Så visst finns här en hel del Wagner med en väl utarbetad ledmotivsteknik dessutom. Mest påminner operan naturligtvis om Rhenguldet – inledningen är dessutom identisk med dess långa Ess-durackord, men vilken opera innehåller inte långa arpeggioackord som flyttas allt högre? Mycket snart kommer vi in en annan klangvärld och andra aktens midsommarfest bjuder på såväl svensk körtradition som en passionerad kärleksduett mellan Valdemar och Ava. Ett mycket suggestivt mellanspel ställer åhöraren utom allt tvivel vad som sker då paret lämnat scenen för att komma tillbaka som transformerade. 

B Tommy Andersson tar här verkligen ut svängarna, och som vår störste tillskyndare av svensk opera är hans utläggning av partituret minutiös och underbart varierad. Han har benhård kontroll, alltifrån skira klanger till en mer handfast, massiv dramatik. Men kontrollen gör att uttrycket kan få fritt spelrum hos den fina sångarensemblen och de glansfulla Radiosymfonikerna. Radiokören låter fräscht och exakt, men hade kanske kunnat tillåta sig litet mer fulsång och dramatik. 

Sångarna är de bästa som Sverige kunnat uppbringa i början av 2000-talet och i Valdemars parti glänser Anders Larsson med återhållen passion och lyriska barytonflöden. Imposanta basbarytoninsatser görs av den nyligen pensionerade Anders Lorenztson som Abbot Klemens och Stig Tysklind som Borgmästaren. I en mindre roll som borgarson utmärker sig framlidne Lars-Erik Jonsson med skönklingande tenor – han är fortfarande saknad! Rent lyxigt klingar den osedvanligt läckra kvartetten som Ägirs döttrar – Christina Green, Karin Ingebäck, Martina Dike och Ingrid Tobiasson

I den kvinnliga huvudrollen som Ava framträder Lena Hoel. Denna fina sopran slog igenom på 1980-talet som hög lyrisk sopran och blev Kungliga Operan trogen under nästan tre decennier. Då hon lyckosamt breddade sig mot mer lyrisk-dramatiska partier som Mimì, Tatjana och Dottern i Ett drömspel kom hon märkligt nog inte att stå i första rummet längre. Hur märkligt det var bevisar hon här: hela fjärde akten har hon nästan helt ensam och presterar en gripande slutscen med skönt mellanläge, personlig timbre och expansiv men aldrig forcerad höjd. Lägg därtill en god textning och fin textförståelse, så förstår ni att hon tillsammans med B Tommy Andersson ger Halléns musik full rättvisa. Att få även hans Harald Viking komplett på cd vore något att drömma om.  

Göran Gademan

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Meyerbeer: Robert le Diable
Det behöver väl knappast påpekas att Orchestre National Bordeaux Aquitaine och Bordeauxoperans kör låter precist, klangfullt, dramatiskt och är med på minsta skiftning från Minkowskis sida. Skynda och köp! Detta är en veritabel öronöppnare.

Läs mer