Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus

Karl-Magnus Fredriksson, Elin Rombo och Joel Annmo. Foto: Nadja Sjöström
”En prakt, en konst, en mångfaldighet, en täthet i ombyten, Stockholms stad och slott nästan å alla sidor presenterade, läger, skepp, murar, vindbryggor, bomber, kanoner … allt detta utan minsta hvila, i bästa ordning föreställdt, föder hos åskådaren en förundran och en förtjusning …”. Så gav Carl Christoffer Gjörwell, den gustavianska tidens outtröttlige kulturrapportör, uttryck för sin entusiasm inför Louis Jean Desprez’ dekorer i Johann Gottlieb Naumanns opera Gustaf Wasa. Det var en entusiasm som delades av hela den gustavianska operapubliken. Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

”En prakt, en konst, en mångfaldighet, en täthet i ombyten, Stockholms stad och slott nästan å alla sidor presenterade, läger, skepp, murar, vindbryggor, bomber, kanoner … allt detta utan minsta hvila, i bästa ordning föreställdt, föder hos åskådaren en förundran och en förtjusning …”.

Så gav Carl Christoffer Gjörwell, den gustavianska tidens outtröttlige kulturrapportör, uttryck för sin entusiasm inför Louis Jean Desprez’ dekorer i Johann Gottlieb Naumanns opera Gustaf Wasa. Det var en entusiasm som delades av hela den gustavianska operapubliken. Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera med arian ”Ädla skuggor, vördade fäder” som inofficiell nationalsång. 

I år sammanfaller 250-årsjubileet av den svenska operans födelse med 500-årsjubileet av den svenska nationalstatens och även femtioårsjubileet av vår nuvarande monark Carl XIV Gustaf på den svenska tronen. Genom sitt konsertanta framförande av Gustaf Wasa har Stockholms konserthus i samarbete med Svenska Akademien gjort allt för att förläna guldglans åt detta trefaldiga jubileum. 

Michael Weinius och Tobias Ringborg.

Gjörwells visuella entusiasm inför Desprez’ Stockholmsscenografier kunde man naturligtvis inte dela vid konsertframförandet i juni. Men en del av det makalösa intryck som operan gjorde fick man ändå uppleva. 

Några av våra främsta röster i huvudrollerna och en extra akademisk legering i guldglansen genom Horace Engdahl med en som alltid insiktsfull essä i programbladet. Som kvällens värd berättade han också utförligt handlingen från podiet. 

”Den som främst förmedlade gustavianernas entusiasm inför Gustaf Wasa är dirigenten Tobias Ringborg.”

Att Michael Weinius nyansrika och flexibla hjältetenor skulle vara idealisk för Naumanns Gustaf Wasa med dess växlingar mellan innerlighet och martialisk robusthet förvånar väl ingen. Inte heller att Elin Rombos sopran skulle vara lika idealisk för Christina Gyllenstiernas starka patos och intrikata koloraturpassager eller att Karl-Magnus Fredriksson gav intensitet och klarhet åt den ädle danske amiralen Norrbys fraser. Välsjunget var Joel Annmos Kristian Tyrann, men intensiteten åt den danske despotens neurotiska arior, den psykologiskt mest komplexa rollen i operan, förmedlades inte. Hillevi Martinpelto gav auktoritet och kraft åt Gustaf Wasas mor Cecilia af Eka. De många smårollerna hade tilldelats unga sångare, flera av dem fortfarande studerande och de bidrog också till det utmärkta framförandet.

Tobias Ringborg.

Den som främst förmedlade gustavianernas entusiasm inför Gustaf Wasa är dirigenten Tobias Ringborg. Han har låtit partituret undergå en noggrann revision och för fram en musikaliskt nytvättad Gustaf Wasa och framförde verket med spänst, vitalitet och lyhördhet inför Naumanns olika känslo- och stämningsnivåer. Hos Kungliga Filharmonikerna och Gustaf Sjökvists kammarkör fanns härligt djävlar anamma och självklar närhet till Naumanns musik. 

Vad var då den viktigaste orsaken till den långvariga framgången för Gustaf Wasa? Var det Gustav III själv som med sin kalkylerade propaganda framlade sitt politiska och nationella budskap och försatte publiken i patriotisk extas? Eller var det hovpoeten Johan Henric Kellgrens välansade texttirader och den tyske operatonsättaren Johann Gottlieb Naumanns musik – att äntligen höra det egna svenska språket ljuda i denna den högsta av alla konstformer, opera?

”Om Gustaf Wasa hade fått ingå i en operakanon skulle verket kunna ses och höras som en meningsfull och levande del av vårt kulturarv.”

Detta enda framförande av den gustavianska operans största succé och mest profilerade verk, så här under jubileumsåret av den svenska operans födelse, väcker ändå frågor som egentligen sträcker sig över utrymmet för en anmälan. Man kan i dag stöta sig och uppröras av krigshets, dammig nationalism, i viss mån förlegad kvinnosyn, illa dold propaganda för envälde och krigshets, unkna och ohöljda stormaktsdrömmar, tillrättalagt historiebruk … . Listan kan, om man så vill, bli lång över svårsmält idéstoff i vår före detta nationalopera.

Hillevi Martinpelto, Karin Mobacke och Ebba Lejonclou. Foto: Nadja Sjöström.

Detta till trots: om Gustaf Wasa hade fått ingå i en operakanon skulle verket kunna ses och höras som en meningsfull och levande del av vårt kulturarv.

Om någon kreativ regissör fick möjlighet att ta ett nappatag med de båda gustavernas härskargärning och ge meningsfulla aspekter på deras plats i den svenska historien – och om publiken kunde få tillfälle att inför våra till största delen negligerade operaskatt uppleva en förväntan, en igenkännandets glädje och tyst aktivt medsjungande (något som faktiskt är den viktigaste källan till glädje och kanske den viktigaste anledningen till allt operaliv världen över). 

Ja, då skulle Gustaf Wasa ge den verkan som Gustav III:s tilltänkta idéer om musiken som medel för svenska språkets uppmjukande med – Tegnérs ord om att ”järnhårt språk blev brutet” – kunna bli verklighet både för sångaren som framför operaspråket på svenska och publiken som ska ta emot och förstå det.

Erik Graune

Naumann: Gustaf Wasa

Konsertant framförande 11 juni 2023.

Dirigent: Tobias Ringborg

Körinstudering: Florian Benfer

Solister: Michael Weinius, Joel Annmo, Karl-Magnus Fredriksson, Elin Rombo, Hillevi Martinpelto, Karin Mobacke, Ebba Lejonclou, Mikael Horned, Nicklas Bjärnhall Prytz, Mårten Wåhlström.

www.konserthuset.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer