Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Andefabriken på Vadstena-Akademien

Rebecka Wallroth och Amie Foon. Foto: Martin Hellström
Att Daniel Nelsons opera Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien (libretto av Tuvalisa Rangström och Magnus Lindman) handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia, även om Vadstena-Akademien rimligen inte behöver erlägga något tionde till klostret. Alice i Andevärlden vore en alternativ rubrik till operan, där vi mot en viktoriansk bakgrund med suffragetter, giftassugna ungflickor och tidens teknikoptimism ser hur även det hinsides kan inordnas i ett sekelskifte där,...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Att Daniel Nelsons opera Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien (libretto av Tuvalisa Rangström och Magnus Lindman) handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia, även om Vadstena-Akademien rimligen inte behöver erlägga något tionde till klostret.

Alice i Andevärlden vore en alternativ rubrik till operan, där vi mot en viktoriansk bakgrund med suffragetter, giftassugna ungflickor och tidens teknikoptimism ser hur även det hinsides kan inordnas i ett sekelskifte där, i varje fall enligt filosofen Ernst Haeckel, samtliga världsgåtor strax skulle vara lösta.

Alice vill hitta en man, hennes syster Lilly vill kvinnlig frigörelse. Madame Kolthoff tjänar pengar på andeskådning, Tom och Barry hoppas att även dödsrikets andar ska kunna bistå i förverkligandet av den socialistiska utopin. Men allt stöter på patrull. Kolthoff är naturligtvis en charlatan, Tom och Barry aningen godtrogna, liksom Alice hoppas att hennes lycka ska befästas av andarnas vetskap om hennes öde.

Ingrid Tobiasson och Minna Tägil. Foto: Martin Hellström

Vad som segrar är givetvis kapitalismen. Alice plötsliga död genom Kolthoffs egenartade Psykofon – ett slags telefon med direktlinje till de döda – får varken Madame eller syster Lilly att slå i manualen för att återuppväcka stackars Alice. Tvärtom inser de raskt att här kan man tjäna storkovan.

Bröllopssalen i Vadstena slott bär sorgdräkt, väggar, möbler och kostymer är svarta. Om detta är en mörk tid, så finns här även lite blinkningar till tidens genrer, Grand Guignol, eller dess arvtagare A penny dreadful. Enstaka slapsticks lättar upp historien, samtidigt som man undviker att dra alltför stora växlar på tidens idéer kring politik eller könskamp.

Jag uppskattar lättheten i regin, men allra mest de båda systrarnas röster. Minna Tägils (Alice) sopran är väl fokuserad och har en bärkraft med karaktär. Syster Lilly Rebecka Wallroth matchar henne utmärkt med sin minnesvärda mezzosopran, där hennes milda protester så att säga hörs under noterna.

Clifford Lewis, Mattias Gunnari, Ingrid Tobiasson, Amie Foon och David Risberg. Foto: Martin Hellström

Ingrid Tobiasson, scenens operaräv, låter sin ännu bärkraftiga mezzosopran ge madame Kolthoff en lagom opålitlig röst, samtidigt som hon har ett exakt sceniskt uttryck. Det borgerliga paret Lady och Lord Plunkett-Bryce, Amie Foon och David Risberg, ljuder också gott, och ingen betydande kritik kan jag rikta mot övriga solister.

Daniel Nelsons musik, enligt uppgift inspirerad av steampunk, är rytmisk och effektiv, om än emellanåt lite väl illustrerande. Det finns en nerv och flera lekfulla moment där scenens händelser får lätt ironiska musikaliska ekon och klanger.

Min enda invändning är annars att operan kanske är några scener för lång. Alice vackra lamentation mot slutet hade varit en elegantare avslutning, samtidigt kunde de efterföljande scenerna helt enkelt lagts före den. Men det är en marginalanteckning och, sist men inte minst, så leder Joachim Gustafsson den välspelande orkestern med all önskvärd precision.

Claes Wahlin

Nelson: Andefabriken

Urpremiär 21 juli, besökt föreställning 8 augusti 2023. 

Dirigent: Joachim Gustafsson

Regi: Nils Spangenberg

Scenografi och ljusdesign: Bengt Gomér

Kostym: Nina Sandström

Mask och peruk: Ann-Charlotte Reinhold

Koreografi: Clara Svärd

Libretto: Tuvalisa Rangström och Magnus Lindman

Solister: Ingrid Tobiasson, Minna Tägil, Rebecka Wallroth, Mattias Gunnari, Clifford Lewis, Amie Foon, David Risberg, Gustav Johansson, Edvin Högnabba.

www.vadstena-akademien.org

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus
Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera. I år gavs Gustaf Wasa konsertant.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Teatro de la Maestranza, Sevilla   
Uppsättningen är en tolkning av operan sedd genom den italienske filmaren och författaren Pier Paolo Pasolinis liv och död. Den blir till en reflektion över politikers och maktutövares självpåtagna rätt att bestämma över medborgarnas liv och död.

Läs mer

Recensioner

14 september 2023

Macbeth på Läckö slottsopera
Vad kunde vara en bättre inramning för Giuseppe Verdis tragiska Macbeth än borggården på Läckö? Sören Tranberg har sett årets sommaropera på slottet - två gånger.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dido och Aeneas på Opera på Österbybruk
Henry Purcells miniopera Dido och Aeneas är möjligen den mest spelade av hans musikdramatiska verk i modern tid. Österbybruks uppsättning kan betraktas som en prolog till Drottningholmsteaterns The Fairy Queen senare i sommar.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Münchens operafestspel 2023 
Festspelen i München bjöd i år på Lohengrin, Semele och Aida. Erik Graune var på plats för att rapportera till OPERAs läsare.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater
Den nytillträdde musikchefen Francesco Corti har valt The Fairy Queen som sitt första stora uppdrag på teatern. Det är bara att önska och hoppas att man på Drottningholmsteatern får behålla honom mycket länge. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dardanus på Confidencen, Ulriksdals slottsteater
Den franske regissören och barockexperten Gilbert Blin har som så många utländska regissörer hänförts och inspirerats av den säregna magi som omger våra stockholmska slottsteatrar. Hans uppsättning av Dardanus är ett under av glädje och vitalitet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lucia di Lammermoor på Teatro alla Scala, Milano
En förutsättning för att dirigera Lucia di Lammermoor på La Scala var för Chailly att få Lisette Oropesa i titelrollen och Juan Diego Flórez som Edgardo. När man hör Oropesa förstår man Chaillys krav: endast det bästa är gott nog på La Scala. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ernani på Teatro La Fenice, Venedig
Många menar att Ernani är den första riktiga Verdioperan, en opera som förenar både de dramaturgiska och musikaliska stilmedel som kännetecknar och utgör kärnan i Verdis operaskapande. Operan hade sin urpremiär på just La Fenice i Venedig 1844.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var en gång på Grand Hôtel på Göteborgsoperan
När ljudfilmen slog igenom med Jazzsångaren 1927 innebar det en explosion av musik- och operettfilmer. Och det är också själva ramhandlingen för Göteborgsoperans uppsättning av Paul Abrahams lustspelsoperett Det var en gång på Grand Hôtel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Riddar Blåskäggs borg och Judith på Folkoperan
Bartóks förment freudianska opera får en mer feministisk prägel, som gömmer något om våld i nära relationer bakom var och en av borgens sju dörrar. Det specialbeställda verket Judith är ett slags pendangverk till Béla Bartóks enda opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

En midsommarnattsdröm på Kungliga Operan
Scenografnestorn Thessman, Theorell, regi, och kostymdesignern Åberg har valt att göra en vuxnare Midsommarnattsdröm utan Britten-barn på scenen. Ingen akrobatisk mini-Puck eller gosskörsälvor som i originalet. Fritt spelrum alltså för mer uppenbar erotik.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Glömskans arkiv på Malmö Konsthall  
I Malmö Konsthall visas detta ambitiöst sceniskt körverk med operasolister, med undertiteln Ett år av antirasistiskt minne i Malmö. Verket ingår i en utställningsserie med ursprung i ett medborgarinitiativ och har Malmö stad som medarrangör.

Läs mer