Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 

Alice Jönsson och Milton Felländer. Foto: Martin Paulsson
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest.  År 2017 fick Silent Zone urpremiär som beställningsverk på Copenhagen Opera Festival och sedan dess har Malmö Opera velat ta den prisbelönta operan över Sundet. I april var det dags, med dansk-svensk ensemble och ett exklusivt upplägg, där endast 150 personer åt gången kunde se de elva föreställningar som gavs under spelperioden. Silent Zone har ...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

År 2017 fick Silent Zone urpremiär som beställningsverk på Copenhagen Opera Festival och sedan dess har Malmö Opera velat ta den prisbelönta operan över Sundet. I april var det dags, med dansk-svensk ensemble och ett exklusivt upplägg, där endast 150 personer åt gången kunde se de elva föreställningar som gavs under spelperioden.

Silent Zone har en öppen scenografi, ett hem inrett i vitt, tre rum och en liten uteplats med gräsplätt och leksaker. Det skulle kunna vara vilket enplanshus som helst, förutom att här saknas väggar så att allt det privata är synligt. Malmö Operas stora scen är omvandlad till en black box, där publiken rör sig fritt 360° runt spelplatsen. Åskådarnas rörelser skapar en sorts koreografi i sig när de reagerar på olika sceniska signaler, en solist som börjar sjunga i ett rum, ett annat rum som tänds upp.

Matthias Hahne Thorbjörnsson, Alice Jönsson och Fredrik Zetterström. Foto: Martin Paulsson

Ida Grarups scenografi är helt central för verket. Den kortar förstås avståndet mellan scen och publik, men framför allt låter den oss ta ansvar för vår personliga upplevelse av föreställningen: vad du ser och hör beror på vilken position du intar i scenrummet, samtidigt kan du omöjligt se och höra allt. Att allt görs tillgängligt på detta sätt exponerar såväl vår otillräcklighet som impulsen att titta bort från det som är obehagligt, att slå dövörat till. Det är vårt eget förhållningssätt som iscensätts och aktiveras, vilket skapar en förhöjd receptivitet. 

Kvällen formar sig till en storartat komplex scenkonstupplevelse av ett slag jag tidigare främst upplevt inom talteatern, såsom Robert Lepages The Seven Streams of the River Ota. Den var fem gånger så lång men med liknande dockskåpsscenografi och förmågan att skapa samma känsla av ett kollektivt, förstorat medvetandeflöde.

Fredrik Zetterström gestaltar pappan som förgriper sig på sin dotter och låter skuggor av osäkerhet, kanske sorg, dra över sin kärnfulla baryton. Rollen gestaltas även av skådespelaren Matthias Hahne Thorbjörnsson; alla roller är duplicerade med sångare jämte stumt agerande vuxen- respektive barnskådespelare. Greppet skapar allmängiltighet men förskonar också den enskilda artisten från att ensam låna ansikte, kropp och röst åt obehagliga rollfigurer.

Inger Dam-Jensen. Foto: Martin Paulsson

Mamman sjungs av den framstående danska sopranen, Inger Dam-Jensen, med en återhållen nervighet och ett distanserat kroppsspråk som gestaltar modern trovärdigt, stelnad i förnekelse och svek. Hennes röst gifter sig fantastiskt bra med Daniel Carlssons fylliga countertenor. Carlsson spelar brodern som vet vad som händer hans syster, men han är för ung för att konfrontera eller sätta ord på pappans skändligheter. Själva övergreppen gestaltas obehagligt och tydligt nog med gestik, en viss riktning i pappans rörelser eller uppmärksamhet och några frysta poser, snapshots av fysiskt övervåld mot dottern.

Barnskådespelarna Milton Felländer och Alice Jönsson är obegripligt bra, agerar helt okonstlat och fokuserat. Systern har tystnat av övergreppen men har en instrumental musikpersona i form av slagverkaren Sara Nigard Rosendal, som kongenialt bär en vit kanindräkt. Kaninen är ett tröstedjur för barn, men också inbegreppet av oskyldigt villebråd. Dessutom har djuret ett språk gemensamt med slagverket genom sin instinkt att stampa med baktassen vid fara. Denna dubbelgestalt skapar föreställningens klimax: flickans spastiska rörelser och sedan alltmer utagerande framfart genom hemmet ger ett våldsamt och rytmiserat utlopp för den ångest som övergreppen präglat ner i hennes själ.

Nigard Rosendals slagverksparti är pregnant och expressivt. Alenius verk är över huvud taget musikaliskt lättillgängligt, skrivet för solister, kammarensemble med piano samt barnkör. Kompositionen har partier med varsin karaktär, ibland sakralt, ibland åt det minimalistiska hållet och även en del påfallande vackra passager där stråkarna driver en senromantisk, lite mer muskulös melodik. Mot slutet krackelerar eller brister harmonik och klanger allt oftare. 

Scen ur Silent Zone. Foto: Martin Paulsson

Louise Alenius har förvaltat ett svårt ämne på ett konstnärligt väldigt ansvarsfullt sätt. Produktionen är förstås omsorgsfullt paketerad, med ett ”Till dig som behöver prata med någon” på programbladets baksida och så vidare. Men i Alenius verk – och inte minst i Tue Bierings samstämmiga och utmärkta regi – finns även terapeutiska egenskaper som kan associeras till ett rekviems syfte och dramaturgi. Efter flickans percussiva urladdning träder alla musikaliska uttryck besinnande tillbaka, och vi får bara andas en stund. 

Ett fullkomligt förklarat ögonblick uppstår när Malmöoperans barnkör ungefär mitt i föreställningen skrider på rad rätt igenom arkitekturen, från ena sidan av scenens black box tvärs igenom hemmet och ut på den andra. Barnkören drar med sina mjuka röster som en renande kam över familjens trassliga och sköra existens; i Silent Zone är publiken ämnet till trots i väldigt goda händer. 

Detta är ett verk och en uppsättning utöver det vanliga, måtte fler få chansen att se den.

Åsa Mälhammar

Alenius: Silent Zone

Sverigepremiär 12 april 2023.

Musik och libretto: Louise Alenius

Regi: Tue Biering

Scenografi, kostym och mask: Ida Grarup

Ljusdesign: Balder Nørskov

Medverkande: Inger Dam-Jensen, Fredrik Zetterström, Daniel Carlsson, skådespelarna Liv Kaastrup Vesterskov, Alice Jönsson, Matthias Hahne Thorbjörnsson, Milton Felländer, m.fl. Sex musiker och Malmöoperans barnkör.

www.malmoopera.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer