Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Riddar Blåskäggs borg och Judith på Folkoperan

Julia Sporsén och Johan Schinkler i Riddar Blåskäggs borg. Foto: Nadja Sjöström och Mats Bäcker
Folkoperans vårprogram är ett samarbete mellan belgiska Muziektheater Transparant och brasilianska Theatro Municipal de São Paulo och består av det specialbeställda verket Judith av Malin Bång med text av poeten Mara Lee. Judith är ett slags pendangverk till Béla Bartóks enda opera Riddar Blåskäggs borg, skriven 1911.  Programmet tycks röra sig i ett feministiskt symbolrum där Bartóks förment freudianska opera får en mer feministisk prägel, som gömmer något om våld i nära relationer bakom var och en av borgens sju dörrar. Här är det snarare fråga om en mellanväg mellan det symboliska och fe...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Folkoperans vårprogram är ett samarbete mellan belgiska Muziektheater Transparant och brasilianska Theatro Municipal de São Paulo och består av det specialbeställda verket Judith av Malin Bång med text av poeten Mara Lee. Judith är ett slags pendangverk till Béla Bartóks enda opera Riddar Blåskäggs borg, skriven 1911. 

Programmet tycks röra sig i ett feministiskt symbolrum där Bartóks förment freudianska opera får en mer feministisk prägel, som gömmer något om våld i nära relationer bakom var och en av borgens sju dörrar. Här är det snarare fråga om en mellanväg mellan det symboliska och feministiska än något av dessa element i renodlad form. Trots att båda verken är fullspäckade av såväl freudiansk som jungiansk symbolik ligger det kanske närmare till hands att beskriva dem som en kvinnlig monomyt – urmyt – där Bartóks Blåskägg utgör grundkonflikten och Judith dess psykologiska efterspel och upplösning. 

Johan Schinkler och Julia Sporsén i Riddar Blåskäggs borg. Foto: Nadja Sjöström och Mats Bäcker

Den belgiske regissören Wouter Van Looys iscensättning gör Blåskägg till ett komprimerat kammarspel i en labyrintisk scenografi bestående av ett antal rörliga väggpaneler. Mer än ett symboldrama blir det erotiskt laddat mellan den så fängslande Julia Sporsén som Judith och den förträfflige basen Johan Schinkler. Paret dubbleras av två svartklädda skuggfiguranter som manövrerar de klaustrofobiskapande kulisspanelerna och krymper spelrummet med rökmaskiner – dessa återkommer även i Bångs verk med både sång- och talrepliker.

Stina Ekblad är den sammanhållande länken mellan de två verken, där hon med Mara Lees text figurerar som föreställningens ciceron som med en näst intill allvetande överblick blir en trygg hamn i de hudlösa beskrivningarna av ett allmänkvinnligt syndafall och medföljande skam. I Judith öppnas det scenografiska rummet och avtäcker fonden bakom vilken orkestern tidigare var gömd – en öppenhet som är välkommen inte minst för hur de tunga panelerna lägger onödig sordin på den redan reducerade orkestern.  

Alexandra Büchel i Judith. Foto: Mats Bäcker

Malin Bång kombinerar i sin instrumentation både traditionella instrument och found objects – föremål som diskställ, kammar och diverse skrot. Det ger en klang som direkt för en till en katastrofdrabbad plats där den kvarvarande scenografin blir som en ruin. 

Alexandra Büchel i titelrollen är magnifik och skräckinjagande med sin enorma repertoar av rösttekniker, som inbegriper allt från kulning till growl och allt däremellan. Med identisk kostym till Blåskäggs Judith i första akten är hon som en manierad karikatyr av sin föregångare med utkletat läppstift i ett clownliknande grin. Som en överskrivning av ett klassiskt verk är det läckert utfört som ett performanceanstruket allkonstverk. Och med Bångs industrirockliknande slagverkspartier är det dessutom otroligt svängigt.

Loretto Villalobos 

Premiär 19 april 2023.

Bartók: Riddar Blåskäggs borg

Bång: Judith 

Dirigent: Marit Strindlund

Idé, koncept och regi: Wouter Van Looy

Scenografi och kostymdesign: Marie Szersnovicz

Videodesign: Raimo Benedetti

Ljusdesign: Susanna Hedin/Lumination of Sweden AB

Mask och peruk: Thérèsia Frisk

Dramaturg: Tuvalisa Rangström

Solister: Julia Sporsén, Johan Schinkler (Riddar Blåskäggs borg), Alexandra Büchel, Emilia Utter och Helgi Reynisson (Judith) samt Stina Ekblad som berättare.

www.folkoperan.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer