Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

En midsommarnattsdröm på Kungliga Operan

Elin Rombo och Peter Kajlinger. Foto: Sören Vilks
I scenografnestorn Lars-Åke Thessmans sceniska vision av Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm svävar tavlor och väggar tyngdlöst i luften för att i tredje akten krascha i backen och till slut bli helt borttrollade. Det är en drömvärld långt från skog och traditionella älvor, influerad av konstnären Edward Hoppers ensamma lägenhetsinvånare i USA såväl som illusionsmåleri och surrealism. Här springer Puck och operan-i-operans hantverkare ut genom dörrar längst bak på scenen. Vi ser dem svänga åt höger och vänster och vi borde se dem röra sig vidare i fonden men så – poff – är de borta. Som...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

I scenografnestorn Lars-Åke Thessmans sceniska vision av Benjamin Brittens En midsommarnattsdröm svävar tavlor och väggar tyngdlöst i luften för att i tredje akten krascha i backen och till slut bli helt borttrollade. Det är en drömvärld långt från skog och traditionella älvor, influerad av konstnären Edward Hoppers ensamma lägenhetsinvånare i USA såväl som illusionsmåleri och surrealism. Här springer Puck och operan-i-operans hantverkare ut genom dörrar längst bak på scenen. Vi ser dem svänga åt höger och vänster och vi borde se dem röra sig vidare i fonden men så – poff – är de borta. Som en älvadans upplöst i midsommardimma. 

Teamet Thessman, Tobias Theorell, regi, och kostymdesignern Magdalena Åberg har valt att göra en vuxnare Midsommarnattsdröm utan Britten-barn på scenen. Ingen akrobatisk mini-Puck eller gosskörsälvor som i originalet, till exempel i Peter Halls klassiska Glyndebourneversion på Malmö Opera hösten 2021. I stället är det fullvuxna damer i tyll och push-up som gestaltar älvorna som nattfjärilar som skådat allt. Fritt spelrum alltså för mer uppenbar erotik: textraden i Brittens och Peter Pears Shakespearelibretto ”To dew her orbs upon the green” får plötsligt nya innebörder. Och Pucks förhållande till Oberon ges en annan typ av logik när båda spelas av vuxna män till övertoner av mild sadomasochism.

”Mild” är nyckelordet, för det här är trots allt en rejält städad variant av Britten-Shakespeare. Väck är möjligheten att gräva i de obehagliga underströmmar av laddade vuxen- och barnrelationer som En midsommarnattsdröm, likt många Brittenoperor, är fulla av och som regissörer som Netia Jones (Aldeburghfestivalen 2017) fokuserat på. 

Jihan Shin och Johanna Rudström. Foto: Sören Vilks

Men det är som att Kungliga Operans En midsommarnattsdröm är rädd för det ämnet på samma sätt som Folkoperans The Turn of the Screw tidigare i år, där sångarna kyskt höll avstånd och allt liksom var lite ljust och fräscht. De unga kärleksparen Hermia (Johanna Rudström), Lysander (Jihan Shin), Helena (Vivianne Holmberg) och Demetrius (David Risberg), är så välfriserade och anonyma att det är svårt att känna någonting för dem. Hantverkarna har blivit tjänstemän i grå kostymer, till förvirring lika varandra och det dröjer till andra akten innan Mikael Stenbaeks Snut öppnar sina fingergluggar som mur i ”Pyramus och Thisbe” i exakt rätt tajmning med orkesterdiket, och man vågar känna att ”nu är vi hemma”. 

Nyckeln till den här Brittenoperan är just tajmning. Att kunna sätta varje musikalisk punchline, att göra en rollfigur intressant på kort tid. Theorells uppsättning har ett queert energiknippe i skådespelaren Robert Fux som Puck. Peter Kajlingers barbenta Botten dansar med lakan och juckar mot en möbel med åsnehuvudet på skaft. Här lyser Rodrigo Sosa Dal Pozzos countertenor på både höjder och djup i rollen som Oberon medan exfrun Titania (Elin Rombo) möjligen gillar Botten just för att han är en åsna och ömsint täcker dem båda med ett lakan i älskogsakten. 

Men annat centralt har man missat, som när man snabbt springer förbi Flöjts (Michael Axelsson) tragiska scen som Tisbe – den som var Peter Pears stora stund i den här operan och som är en mångtydig karamell att suga länge på. Och det är talande för hela uppsättningen – som att man inte riktigt vågar stanna upp och se sig omkring. 

Scen ur En midsommarnattsdröm. Foto: Sören Vilks

Det problemet gäller däremot inte Simon Crawford-Phillips som med lätt hand frilägger Brittens alla orkesterfärger, lager och udda instrumenteringar och får tredje aktens öppningsscen att framstå i helt ny dager med långsamma tempi, romantiskt och ödesmättat till Thessmans söndertrasade scenografi. 

Se där ett scenrum jag sent ska glömma. För det är en särskilt vacker dans som scenografi och kostym begår i den här produktionen, där älvorna bär högklackade skor som huvudbonad och tända lampskärmar till hatt, skärmar som gifter sig perfekt med lamporna vid Titanias sänggavel. Och det är samspel av den sorten som får den här uppsättningen att sjunga ett eget slags sång. 

Hanna Höglund

Britten: En midsommarnattsdröm

Premiär 29 april 2023.

Dirigent: Simon Crawford-Phillips

Regi: Tobias Theorell

Scenografi: Lars-Åke Thessman

Kostym: Magdalena Åberg

Ljus: Torben Lendorph

Koreografi: Joakim Stephenson

Solister: Rodrigo Sosa Dal Pozzo, Elin Rombo. Robert Fux, Peter Kajlinger, Johan Rydh, Thorvald Bergström, Jan Sörberg, Mikael Stenbaek, Michael Axelsson, Kristian Flor, Katarina Leoson, Johanna Rudström, Vivianne Holmberg, Jihan Shin, David Risberg, m.fl.

www.operan.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus
Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera. I år gavs Gustaf Wasa konsertant.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Teatro de la Maestranza, Sevilla   
Uppsättningen är en tolkning av operan sedd genom den italienske filmaren och författaren Pier Paolo Pasolinis liv och död. Den blir till en reflektion över politikers och maktutövares självpåtagna rätt att bestämma över medborgarnas liv och död.

Läs mer

Recensioner

14 september 2023

Macbeth på Läckö slottsopera
Vad kunde vara en bättre inramning för Giuseppe Verdis tragiska Macbeth än borggården på Läckö? Sören Tranberg har sett årets sommaropera på slottet - två gånger.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dido och Aeneas på Opera på Österbybruk
Henry Purcells miniopera Dido och Aeneas är möjligen den mest spelade av hans musikdramatiska verk i modern tid. Österbybruks uppsättning kan betraktas som en prolog till Drottningholmsteaterns The Fairy Queen senare i sommar.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Münchens operafestspel 2023 
Festspelen i München bjöd i år på Lohengrin, Semele och Aida. Erik Graune var på plats för att rapportera till OPERAs läsare.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Andefabriken på Vadstena-Akademien
Att Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater
Den nytillträdde musikchefen Francesco Corti har valt The Fairy Queen som sitt första stora uppdrag på teatern. Det är bara att önska och hoppas att man på Drottningholmsteatern får behålla honom mycket länge. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dardanus på Confidencen, Ulriksdals slottsteater
Den franske regissören och barockexperten Gilbert Blin har som så många utländska regissörer hänförts och inspirerats av den säregna magi som omger våra stockholmska slottsteatrar. Hans uppsättning av Dardanus är ett under av glädje och vitalitet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lucia di Lammermoor på Teatro alla Scala, Milano
En förutsättning för att dirigera Lucia di Lammermoor på La Scala var för Chailly att få Lisette Oropesa i titelrollen och Juan Diego Flórez som Edgardo. När man hör Oropesa förstår man Chaillys krav: endast det bästa är gott nog på La Scala. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ernani på Teatro La Fenice, Venedig
Många menar att Ernani är den första riktiga Verdioperan, en opera som förenar både de dramaturgiska och musikaliska stilmedel som kännetecknar och utgör kärnan i Verdis operaskapande. Operan hade sin urpremiär på just La Fenice i Venedig 1844.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var en gång på Grand Hôtel på Göteborgsoperan
När ljudfilmen slog igenom med Jazzsångaren 1927 innebar det en explosion av musik- och operettfilmer. Och det är också själva ramhandlingen för Göteborgsoperans uppsättning av Paul Abrahams lustspelsoperett Det var en gång på Grand Hôtel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Riddar Blåskäggs borg och Judith på Folkoperan
Bartóks förment freudianska opera får en mer feministisk prägel, som gömmer något om våld i nära relationer bakom var och en av borgens sju dörrar. Det specialbeställda verket Judith är ett slags pendangverk till Béla Bartóks enda opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Glömskans arkiv på Malmö Konsthall  
I Malmö Konsthall visas detta ambitiöst sceniskt körverk med operasolister, med undertiteln Ett år av antirasistiskt minne i Malmö. Verket ingår i en utställningsserie med ursprung i ett medborgarinitiativ och har Malmö stad som medarrangör.

Läs mer