Ledare

Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef

Sören Tranberg. Foto: Nadja Sjöström

Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Christina Hörnell har en diger meritlista som kormästare på Kungliga Operan i nitton år. Under sex säsonger ledde hon också Göteborgs symfoniska kör. Själv intervjuade jag henne i Bayreuth 2005 när hon var assisterande kormästare vid Wagnerfestspelen. Nu närmast har hon verkat som Director musices vid Linköpings universitet samt varit dirigent för Linköpings Studentsångare och Östgöta Kammarkör. Hörnell tillträder sitt chefskap i Malmö den 1 oktober och förordnandet löper på tre år.

Vi får intervjua Christina Hörnell när hon blivit lite varm i kläderna och höra hur hon vill utveckla Malmö Opera i framtiden. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk. Stephen Langridge på Göteborgsoperan ville hellre regissera än att vara chef. Jag undrar om samma sak gäller Kungliga Operans konstnärlige chef sedan 2021, Michael Cavanagh. Nästa säsong är Madama Butterfly aktuell både i Köpenhamn och Oslo. 

I en intervju i Svenska Dagbladet (30 maj) talar han om att den internationella operavärlden inte alltid förhåller sig till samtiden. ”Ibland saknas en vision, det känns mer som ett operamuseum.” Därpå gamla floskler om att stampubliken inte vill utmanas. Han anser att Madama Butterfly, som öppnar höstsäsongen på Operan, är en problematisk opera, vars innehåll har blivit för känsligt för många operahus. Den har valts bort, säger Cavanagh. Vilka belägg har han för det? 

Strax före jul sätter han själv upp Don Giovanni, där libertinen långt ifrån är någon hjälte. Och i slutet kommer hans kvinnliga offer och skickar honom till helvetet. Men så slutar de flesta Don Giovanni-uppsättningar. Dock inte premiären på Ralf Långbackas uppsättning på nationalscenen 1988. På grund av en övertidsblockad och där föreställningen drog över med fem minuter fick Loa Falkman göra sin sorti ut genom kulissen. Jag tycker inte att Michael Cavanaghs uppsättningar hittills på sin hemmascen har skakat om publiken utan de har varit både medelmåttiga och traditionella. 

Kungliga Operan kommer först i oktober att presentera vårsäsongen 2024. Varför väntar man med biljett- och abonnemangsförsäljningen? Vill man inte få in intäkterna i förtid? Jag vet att Christof Loys iscensättning av Parsifal kommer att få nypremiär med Daniel Johansson i titelrollen. Det blir även en repris på Mats Larsson Gothes opera Löftet. När får vi se den planerade uppsättning av Mästersångarna i Nürnberg? Oklarheten med ombyggnaden gör det sannolikt svårt att kontraktera solister som har lång framförhållning. Vi återkommer i frågan.  

Jag firar 20 år som chefredaktör …

… i och med det här numret. Det här är min hundrade ledare. Stora förändringar har skett under de här två decennierna. Snabbare kommunikation och förfinad teknik. Nu presenterar vi en ny modern hemsida med ännu fler snabba nyheter och aktuella recensioner. Hemsidan har möjliggjorts med stöd av Statens kulturråd. Jag vill tacka alla medarbetare, skribenter och styrelse för ett gott och fint samarbete.

Upptäck vår nya hemsida: www.tidskriftenopera.se

Med tillönskan om en skön sommar!

Sören Tranberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare

Fler Ledare från OPERA

Ledare

20 februari 2024

Repertoarhål
Hur ofta spelas inte verk ur standardrepertoarens tio-i-topplista på de svenska operahusen. Mest traditionellt var väl Kungliga Operans 250-årsjubileum i form av idel repriser av sådana verk.

Läs mer

Ledare

26 november 2023

Är kritiker ett utdöende släkte?
En av OPERAs kritiker frågade mig varför dagspressen inte recenserar urpremiärer eller Sverigepremiärer av operaverk längre. Ekonomin och jakten på "klick" går ut över scenkonstbevakningen. Har fördjupad kulturjournalistik någon framtid?

Läs mer

Ledare

11 september 2023

Kulturen i Norrköping får stryka på foten...
Redan för ett år sedan skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping.

Läs mer

Ledare

19 april 2023

I Bergen bygger man ett operahus!
Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. I Norge finns det politisk enighet, medan det nu i Stockholm ska utredas för tredje gången om att ta fram ett renoveringsförslag för nationalscenen vid Gustaf Adolfs torg.

Läs mer

Ledare

21 februari 2023

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ...
En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Även Folkteatern i Göteborg och Blåsarsymfonikernas hemvist, Musikaliska på Nybrokajen i Stockholm, hotas av vräkning.

Läs mer

Ledare

22 november 2022

Repertoarnivellering?
Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar.

Läs mer

Ledare

13 september 2022

Gör krisen att publikunderlaget sviktar?
Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare.

Läs mer

Ledare

22 juni 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 3, 2022
Frågan om ett nytt operahus i Stockholm har aktualiserats igen efter att förra finansminstern Magdalena Andersson satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som anslogs 2013.

Läs mer

Ledare

19 april 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 2, 2022
Världsläget har förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Men skall ryska artister som inte har med kriget att göra behöva lida konsekvenserna?

Läs mer

Ledare

18 februari 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 1, 2022
Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera?

Läs mer

Ledare

21 november 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 5, 2021
Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen!

Läs mer

Ledare

18 september 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 4, 2021
Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen från och med den 29 september.

Läs mer

Ledare

22 juni 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 3, 2021
Nu hoppas vi att scenkonsten ska kunna öppna igen. Kanske kommer några svenska sommarscener spela opera. Om så blir fallet, då recenseras de i vårt höstnummer. Likaså om vi får pressbiljetter till festspelen i München och Bayreuth.

Läs mer

Ledare

20 april 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 2, 2021
Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant.

Läs mer

Ledare

23 februari 2021

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 1, 2021
Nya operachefer har utsetts - den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh blir konstnärlig chef på Kungliga Operan till sommaren, och Norrlandsoperan har rekryterat regissören Dan Turdén som ny operachef.

Läs mer

Ledare

20 november 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 5, 2020
Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack!

Läs mer