Kommande säsong

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Spelåret 2023/24

Death and the Maiden på Malmö Opera. Foto: Martin Paulsson
Malmö Opera Malmö Opera inleder säsongen 2023/24 med en kompaktversion av Ture Rangströms opera Kronbruden, som har premiär på annexscenen Verkstan. Operan bygger på August Strindbergs drama från 1901 med samma namn. Det är en Romeo och Julia-historia med inslag av nordisk folktro, där en kärleksrelation slutar i tragik på grund av hederskultur och sociala konventioner. Bo Wannefors står för det musikaliska arrangemanget till denna tvåtimmarsversion. Kronbruden Kersti sjungs av Ella Morin, och hennes älskade Mats av Fabian Düberg. Mats intriganta syster görs av Linnea Andreassen. Maria Stre...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Malmö Opera

Malmö Opera inleder säsongen 2023/24 med en kompaktversion av Ture Rangströms opera Kronbruden, som har premiär på annexscenen Verkstan. Operan bygger på August Strindbergs drama från 1901 med samma namn. Det är en Romeo och Julia-historia med inslag av nordisk folktro, där en kärleksrelation slutar i tragik på grund av hederskultur och sociala konventioner. Bo Wannefors står för det musikaliska arrangemanget till denna tvåtimmarsversion. Kronbruden Kersti sjungs av Ella Morin, och hennes älskade Mats av Fabian Düberg. Mats intriganta syster görs av Linnea Andreassen. Maria Streijffert gör både Jordemor och Forskarlen, medan Anton Eriksson gör Länsman. Slutligen iklär sig Nils Gustén både Farfadern och Pastorns roller. För regin svarar Åsa Kalmér. Kapellmästare är Elena Jordan. Kronbruden spelas både på Verkstan – och på turné – under perioden 9 september och 3 december. 

Mozartoperan Don Giovanni får premiär på Malmö Opera den 7 oktober. Titelrollen görs av den sydafrikanske barytonen Jacques Imbrailo. Han gör en stor internationell karriär och har redan framträtt på Metropolitan i New York, Royal Opera House Covent Garden i London och Opéra national de Paris. På Kungliga Operan sjöng han Pelléas i Claude Debussys opera Pelléas och Mélisande vid premiären 2016. 

Den hunsade betjänten Leporello görs av Henning von Schulman. I de tre kvinnorollerna återses Matilda Sterby (Donna Anna), Rachel Wilson/Linnea Nordenback (Donna Elvira) och Viktoria Karlsson (Zerlina). Don Ottavio sjungs av Joel Annmo, Masetto av Nikolai Elsberg och Kommendören av Taras Shtonda. Regissör är Paul-Émile Fourny, medan Wolfgang Wengenroth dirigerar Malmö Operas orkester. Totalt blir det 16 föreställningar till den 17 december. 

Sherlock och sångerskan är ett nyskrivet verk på en timme för fyra sångare och fyra musiker, med jazziga rytmer, underfundig text och oväntade vändningar. Slagverkaren Lars Ljungberg debuterar som kompositör och librettot av Maria Sundqvist bygger på Sir Arthur Conan Doyles novell En skandal i Böhmen. Sherlock görs av Tor Lind. I övriga roller Elin Eriksson, Ola Heinpalu och Theodor Uggla. Det blir tio föreställningar på Verkstan mellan den 4 november och 3 december. 

Turandot. Foto: Ilkka Saastamoninen

Sofia Jupither regisserar Giacomo Puccinis Turandot på Malmö Opera, premiär den 3 februari 2024. Puccinioperan spelades senast i Malmö 2004. Den aktuella uppsättningen är en samproduktion med Finlands nationalopera i Helsingfors. Scenograf är Erlend Birkeland. För kostym- och maskdesign svarar Maria Geber, medan Ellen Ruge ansvarar för ljussättningen. Dirigent är Daniel Carter.

Den franska sopranen Anne Derouard sjunger Turandot. Daniel Johansson gör prins Calàf, medan Solen Mainguené-Grünkorn och Kine Sandtrø alternerar som Liù. Trion Ping, Pang och Pong görs av Jonah Spungin, Per Lindström och Conny Thimander. Totalt blir det 16 föreställningar till och med den 21 april.

Pulitzerprisvinnaren musikalen Next to Normal är något så ovanligt som en Broadwaysuccé om psykisk sjukdom. Det är en aktuell och starkt berörande berättelse, som trots den allvarliga handlingen förmedlar hopp och ger plats för skratt. Next to Normal hör till den nya musikaltypen som vuxit fram ur amerikansk pop- och rocktradition. Vid Broadwaypremiären 2009 nominerades den för elva (!) Tony Awards och vann tre. Musikalen sätts upp på Malmö Operas stora scen av Ronny Danielsson. I rollistan återfinns bland andra Åsa Fång, Oscar Pierrou Lindén, Rolf Lydahl och Kerstin Hilldén. Dirigent är Joakim Hallin. Det blir 25 föreställningar mellan den 15 mars och 1 juni.

Death and the Maiden skrevs för Malmö Opera av dess dåvarande hustonsättare Jonas Forssell och fick sin urpremiär 2008. Operan görs nu i en helt ny uppsättning regisserad av Folkoperans konstnärlige chef Tobias Theorell. Verket bygger på en pjäs av Ariel Dorfman, som även skrev librettot till operan. Han var också medförfattare till manus när historien filmatiserades 1994, regisserad av Roman Polanski och med Sigourney Weaver och Ben Kingsley i de ledande rollerna.

I Malmö framträder Julia Sporsén, Fredrik Zetterström och Dimitris Paksoglou. Dirigent är Patrik Ringborg. Det blir premiär den 18 maj och sedan spelas uppsättningen ytterligare sju gånger till och med den 9 juni.

www.malmoopera.se

Askungen på Folkoperan.

Folkoperan hösten 2023 

Höstens första premiär på Folkoperan blir Rossinis operabuffa Askungen från 1817. Det är en av hans mest populära operor, känd för sina livliga och virtuosa sångnummer. Angelina, även kallad Askungen, lever som piga i sin egen familj. Styvfadern Don Magnifico vill leva flott men ekonomin är körd i botten. Han har slösat bort de pengar som Askungen ärvt efter sina föräldrar och ser att den enda lösningen för att komma på fötter är att gifta bort döttrarna Clorinda och Tisbe rikt. När de nås av nyheten att prins Ramiro bjuder till bal för att finna en hustru tar intrigerna och förväxlingarna fart.

I titelrollen som Angelina framträder Josefine Andersson. Hennes eleka styvsystrar görs av Susanna Andersson (Clorinda) och Katija Dragojevic (Tisbe). Askungens styvfar Don Magnifico gestaltas av Peter Kajlinger. Prins Ramiros höga tenorparti sjungs av Conny Thimander. Kammartjänaren Dandini görs av Sebastian Durán och filosofen Alidoro av Sami Yousri.

För orkesterarrangemanget svarar Jonas Dominique. På dirigentpulten alternerar Henrik Schaefer och Gudrun Dahlkvist. Scenograf är Julia Przedmojska, medan Matilda Hyttsten svarar för kostymdesignen. Premiär den 20 september. Totalt blir det 17 föreställningar till och med den 3 november. 

Tidens larm. Foto: Mattias Edwall

Musikmonologen Tidens larm av Joakim Sten är en dramatisering av Julian Barnes roman med samma namn. Skådespelaren Johan Ulveson gestaltar den ryske kompositören Dmitrij Sjostakovitj. På Folkoperan framförs Tidens larm som musikteater med förutom Ulveson även av sopranen Lovisa Huledal, pianisten Dmitry Tyapkin och Folkoperans orkester under ledning av de alternerande dirigenterna Gunvald Ottesen och Henrik Schaefer. 

Den uppburne Sjostakovitj sitter med väskan packad i trapphuset till sin lägenhet. Året är 1937 och han väntar på att bli hämtad till maktens högkvarter i Leningrad, en plats som få återvänder ifrån. Han är i onåd hos makten efter att med operan Lady Macbeth från Mtsensk ha skrivit så kallad antisovjetisk musik. Folkoperans konstnärlige chef Tobias Theorell regisserar. Spelperiod: 29 september–5 november. 

www.folkoperan.se

Ingenting. Foto: Miklos Szabo

Den Norske Opera, Oslo 

Den Norske Opera i Oslo inleder det nya spelåret med en urpremiär på kompositören Synne Skouens och librettisten Oda Randoors Fram. Det handlar om en imaginär polarexpedition, där antropologen Amelie är i färd med att dö. Hon fantiserar om att vara ombord på Fram, i riktning mot Nordpolen, tillsammans med Fridtjof Nansen och hans polarfarare. Då kan allt hända. Och det gör det också. Hege Høisæter gestaltar Amelie och Frode Olsen gör Nansen, i Hilde Andersens regi. Urpremiären äger rum den 15 september på annexscenen Scene 2. Uppsättningen ges fem gånger till och med den 24 september.

Första premiären på huvudscenen blir La traviata i grekiskan Rodula Gaitanous regi. I Verdioperan alternerar dirigenterna Anja Bihlmaier och Constantin Trinks. De tre huvudrollerna har dubbelbesättningar. Violetta görs av både Yaritza Véliz och Lina Johnson. Davide Giusti och Bror Magnus Tødenes alternerar som Alfredo, liksom Yngve Søberg och Johannes Weisser som Giorgio Germont. Premiär den 23 september och sedan spelar man 16 gånger till och med den 2 februari 2024.

Ytterligare en Verdiopera spelas om än konsertant – Ödets makt. Leonora di Vargas sjungs av Norges största sångexport för tillfället Lise Davidsen. Hennes älskade, hetsporren Don Alvaro, är Russell Lamar Thomas. Hennes hatiske bror Don Carlos di Vargas tas i gestalt av Yngve Søberg. Paolo Arrivabeni dirigerar Den Norske Operas orkester. Ödets makt ges bara en enda gång den 7 oktober. 

Ingenting är en opera av David Bruce med och för ungdomar. Hur påverkas en tonåring av att höra att världen går under? Att den inte har någon mening? Allt står på spel i ungdomsoperan Ingenting, som riktar sig till åldersspannet 12 till 17 år. Spelperiod: 3–21 november. 

Den påföljande operapremiären är en tredelad historia som tar fasta på kärlekens mångfacetterade aspekter: Robert Schumanns sångcykel Frauenliebe und Leben, Béla Bartóks Riddar Blåskäggs borg, och Alexander Zemlinskys enaktsopera En florentinsk tragedi. Tobias Kratzer regisserar och för den musikaliska ledningen svarar DNO:s chefsdirigent Edward Gardner. Schumanns sångcykel framförs av Ingeborg Gillebo och hon ackompanjeras av pianisten Håvard Gimse. John Lundgren gestaltar Riddar Blåskägg och hans Judith är Dorottya Láng. I Zemlinskyoperan medverkar Rodrigo Porras Garulo, Magnus Staveland, John Lundgren och Tone Kummervold. Premiär den 20 januari och sedan spelas denna triptyk åtta gånger till och med den 16 februari.

Karmelitsystrarna. Foto: Richard Hubert Smith

Vårens stora premiär blir Francis Poulencs Karmelitsystrarna i Barrie Koskys regi. Mari Eriksmoen gör Blanche, Randi Stene Madame de Croissy, Marita Sølberg Lidoine och Tone Kummervold Mor Marie. Dirigent är Yi-Chen Lin. Det blir sex föreställningar mellan den 12 och 25 april.

Säsongen avslutas med Leonard Bernsteins Candide som ges konsertant sex gånger mellan den 24 maj och 13 juni. De mest framträdande rollerna görs av Marius Roth Christensen, Tone Kummervold och Aleksander Nohr. Allt leds av dirigenten Adam Hickox.

Dessutom innehåller säsongen också två reprispremiärer: Orfeus i underjorden och Madama Butterfly. Offenbachoperetten hann bara spelas två gånger innan covidpandemin bröt ut. Nu ges den tretton gånger mellan den 25 november och 12 januari. Johannes Gustavsson är dirigent.

Stephen Langridges uppsättning av Madama Butterfly ges nio gånger under perioden 22 februari‒16 mars. Marita Sølberg gestaltar Cio-Cio-San. 

www.operaen.no

Wiener Statsoper.

Wiener Staatsoper bjuder på sex operapremiärer nästa säsong

Första premiären är Giacomo Puccinis Triptyken i regi av Tatjana Gürbaca. Dirigent är Philippe Jordan. I triangeldramat Manteln görs huvudrollerna av Carlos Álvarez, Anja Kampe och Joshua Guerrero. Titelrollen i Syster Angelica sjungs av Eleonora Buratto. Hennes adliga moster gestaltas av Michaela Schuster. Carlos Álvarez återkommer som Gianni Schicchi. Hans motspelare i denna dråpliga komedi är bland andra: Serena Sáenz (Lauretta), Bogdan Volkov (Rinuccio) och Michaela Schuster (Zita). Premiär den 4 oktober. Produktionen spelas tio gånger till och med den 24 februari 2024.

György Ligetis Den stora makabern, som hade sin urpremiär på Kungliga Operan 1978, sätts upp av regissören, scenografen och koreografen Jan Lauwers. Nekrotzar görs av Georg Nigl. Dirigent är Pablo Heras-Casado. Det blir fem föreställningar mellan den 11 och 23 november.

Säsongens tredje premiär blir Puccinis Turandot, som Claus Guth sätter upp. Franz Welser- Möst dirigerar Orchester der Wiener Staatsoper. Asmik Grigorian sjunger titelrollen. Jonas Kaufmann är Calàf och Kristina Mkhitaryan Liù. Premiär den 7 december. Totalt spelas Puccinioperan tio gånger till och med den 10 juni. Vid de fyra juniföreställningarna sjungs Calàfs parti av tenoren Fabio Sartori och då dirigerar Axel Kober.

Animal Farm (Djurfarmen) är en engelskspråkig opera av den ryske kompositören Alexander Raskatov, som bygger på George Orwells novell från 1944. Operan fick sitt uruppförande på De Nederlandse Opera i Amsterdam den 4 mars i år. Det här är en samproduktion mellan operahusen i Amsterdam, Palermo och Wien. Regissör Damiano Michieletto. Dirigent är Alexander Soddy. I rollistan återfinns bland andra Gennady Bezzubenkov och Wolfgang Bankl. Wienpremiär den 28 februari. Animal Farm spelas fem gånger till och med den 10 mars.

En nyproduktion av Lohengrin av radarparet Jossi Wieler och Sergio Morabito får premiär den 29 april. Anna Viebrock svarar för både scenografi och kostymdesign. Malin Byström medverkar som Elsa. Hennes svanriddare görs av David Butt Philip. I övriga roller Anja Kampe (Ortrud), Martin Gantner (Telramund) och Georg Zeppenfeld (kung Heinrich). Dirigent är Christian Thielemann. Wagneroperan spelas fem gånger till den 11 maj.

Säsongens sista premiär blir Così fan tutte i Barrie Koskys regi. Mozartoperan dirigeras av Philippe Jordan. Sångarsextetten består av Federica Lombardi (Fiordiligi), Emily D’Angelo (Dorabella), Peter Kellner (Guglielmo), Filipe Manu (Ferrando), Kate Lindsey (Despina) och Christopher Maltman (Don Alfonso). Uppsättningen ges sex gånger mellan den 16 och 28 juni.

Wienoperan bjuder också på nio nypremiärer i form av Titus mildhet, Sömngångerskan, Daphne, Die Frau ohne Schatten, Flickan från Western med Malin Byström som Minnie, Den sicilianska aftonsången, Aribert Reimanns Medea med Daniel Frank som Kreon, Wilhelm Tell och Thomas Adès Stormen

www.wiener-staatsoper.at

Sören Tranberg

Madame Butterfly. Foto: Werner Kmetitsch/Oper Graz

Det Kongelige Teater, Köpenhamn

Det Kongelige i Köpenhamn startar säsongen 2023/24 den 20 augusti med en repris på vårens nyuppsättning av Aida. Den första premiären följer den 10 september med Mozarts Titus mildhet, som regisseras av nederländskan Jetske Mijnssen, som härom året också stod bakom en ny uppsättning av Orfeo i Köpenhamn. Titelrollen sjungs av Edgaras Montvidas, Sextus av Elisabeth Jansson och Vitellia av Sine Bundgaard; en erfaren Mozartspecialist som Julia Jones leder Det Kongelige Kapel.

Redan en vecka senare följer höstens andra premiär, denna gång på den gamla scenen vid Kongens Nytorv, som är lämpligt intim för Benjamin Brittens raffinerade spökhistoria The Turn of the Screw. Clara Cecilie Thomsen har att gestalta guvernanten, som drabbas av både svårbemästrade barn och svårbemästrade övernaturligheter. Antony Almeida regisserar och Robert Houssart står för den musikaliska ledningen.

Det Kongeliges nya musikchef Marie Jacquot har inte tillträtt än men hon leder den nya uppsättningen av Tjajkovskijs Eugen Onegin, som har premiär den 22 oktober. Den regisseras av den mycket operaerfarne fransmannen Laurent Pelly. Rollistan upptar enbart krafter från den egna ensemblen. Jens Søndergaard är den spleendrabbade Onegin, som så onödigt provocerar fram ett gräl med sin vän Lenskij, Jacob Skov Andersen. Det slutar som bekant inte väl. Sofie Elkjær Jensen rolldebuterar som Tatjana och får därmed för första gången gestalta den ikoniska brevscenen, innan hon till slut gifter sig med furst Gremin, Kyungil Ko.

I november gästspelar Den Jyske Opera med ytterligare en installation i sin högst förtjänstfulla serie med orättfärdigt glömda danska operor, denna gång J.P.E. Hartmanns Ravnen.

I januari är det dags för nypremiär på Kasper Holtens uppsättning av Peter Heises Drot og marsk, något av en dansk nationalopera, okänd i Sverige, men väl värd bekantskap även för operaälskare på svenska sidan av Öresund. Den följs den 25 februari av en ny version av Puccinis Madame Butterfly, som regisseras av Floris Visser. Många ser nog med spänning fram mot att få uppleva Gisela Stille som grymt sviken japanska. Thomas Atkins har att gestalta den trolöse Pinkerton, och Det Kongeliges Italienspecialist Paolo Carignani dirigerar.

Ariadne på Naxos. Festival d’Aix-en-Provence 2018. Foto: Pascal Victor/ArtComPress

I mars 2020 skulle Katie Mitchells uppsättning av Richard Strauss Ariadne på Naxos haft premiär, men covid kom emellan. Med exakt fyra års fördröjning får den nu premiär. Den litauiska dirigentkometen Giedré Šlekyté leder föreställningen. Liksom senast Ariadne var aktuell i Köpenhamn 2009 är det Ann Petersen som gör den av Theseus strandsatta Ariadne, som dock räddas av James McCorkles Bacchus. Serena Sáenz är den i alla avseenden ekvilibristiska Zerbinetta, som försöker pigga upp den sorgsna Ariadne men snarare väcker känslor hos Elisabeth Janssons kompositör.

En vecka efter Ariadne-premiären följer premiären på årets samarbete med Concerto Copenhagen och Lars Ulrik Mortensen. Den här gången gäller det Händels Saul, som visserligen är ett oratorium men går utmärkt att göra opera av, vilket gjorts flera gånger förr, bland annat i Vadstena. Man har köpt in en uppsättning av den uppfinningsrike Barrie Kosky, i Sverige aktuell genom vårens Die schweigsame Frau i Göteborg. I rollerna bland annat Christopher Purves, Benjamin Hulett, Morten Grove Frandsen och Clara Cecilie Thomsen.

En månad senare följer urpremiären på ett nytt danskt verk, den Berlinbaserade Simon Steen- Andersens Don Juans inferno. Steen-Andersen är känd för att inte hålla sig inom några genregränser. Det återstår att se på vilka sätt han hanterar denna historia om hur den av stengästen till lägre regioner nerdragne Don Juan på sin nya hemort möter flera avdöda operakolleger. Steen-Andersen har själv skrivit librettot och både regisserar och står för scenografin. Bassem Samir Akiki dirigerar och i rollerna bland andra Fanny Soyer, Kari Dahl Nielsen och Palle Knudsen.

Stor final på denna premiärrika säsong blir det den 18 maj med en nyuppsättning av Wagners Tristan och Isolde, som regisseras av Sofia Jupither. För den musikaliska ledningen står Paolo Carignani, som alltså vågar sig utanför sina vanliga italienska operadomäner. Med tanke på Elisabet Strids fantastiska Chrysothemis på Det Kongelige under våren finns all anledning att ha höga förväntningar också på hennes Isolde. En internationellt beprövad Tristan har hon emot sig i Simon O’Neill. Med Stephen Milling som Marke, Jens Søndergaard som Kurwenal och Hanne Fischer som Brangäne finns det all anledning att se fram mot denna Tristan.

www.kglteater.dk

Lennart Bromander

Fler Kommande säsong från OPERA