Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment

Lars Cleveman, tenor Kungliga Hovkapellet och andra orkestrar/Varviso, Brühl, m.fl. Sterling CDA 1858/59 [2 cd] Distr: Naxos Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020. Men här finns också en privatinspelning av Florestans aria ur Fidelio, inspelad på Deutsches Nationaltheater i Weimar 2017 och Romberättelsen ur Tannhäuser från festspelen i Bayreuth 2011. Att tidsspannet mellan de olika inspelningarna på skivorna är drygt tjugo å...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Lars Cleveman, tenor
Kungliga Hovkapellet och andra orkestrar/Varviso, Brühl, m.fl.
Sterling CDA 1858/59 [2 cd]
Distr: Naxos

Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020. Men här finns också en privatinspelning av Florestans aria ur Fidelio, inspelad på Deutsches Nationaltheater i Weimar 2017 och Romberättelsen ur Tannhäuser från festspelen i Bayreuth 2011. Att tidsspannet mellan de olika inspelningarna på skivorna är drygt tjugo år går inte att höra. Clevemans stämma har varit av samma kvalitet och slitstyrka genom åren.

Under den senare delen av sin karriär har Cleveman naturligt nog haft fokus på de stora Wagnerrollerna. Kvalificerade Wagnertenorer är ju alltid mycket eftersökta. Förutom Lohengrin och Walther i Mästersångarna i Nürnberg har Cleveman sjungit alla de stora Wagnerpartierna. Den ena av de två skivorna är helt ägnad Wagner med fylliga exempel från Parsifal, Tristan och Isolde, Siegfried, Ragnarök och Tannhäuser.

På Wagnerskivan överväldigar de två kraftmätningarna med Nina Stemme som Isolde respektive Brünnhilde i Ragnarök och Clevemans Romberättelse från Bayreuth ger mersmak.

Den andra cd:n upptar ett mångsidigt urval av Clevemans insatser i framför allt italiensk och fransk opera, närmare bestämt Massenets Werther, Offenbachs Hoffmanns äventyr, Saint-Saëns Simson och Delila, Halévys Judinnan, Verdis Trubaduren och Otello, Giordanos Andrea Chénier, Puccinis Manon Lescaut och Tosca. Dessutom alltså Fidelio samt, som ett litet udda extranummer, Lehárs ”Du är min hela värld” ur Leendets land från en konsert i Karlstad – det kunde dock ha utgått, inte för Clevemans skull men för att ljudkvaliteten är för skral. Annars är ljudkvaliteten utmärkt, även om rösten tenderar att komma långt ifrån i direktinspelningarna från Stockholmsoperan.

Clevemans tenor har en – med ett adjektiv som kanske numera klingar suspekt – viril karaktär. Det är ingen mes som här framträder, oavsett om det handlar om Des Grieux, Siegfried eller Cavaradossi. Klangen är fast och stadig, och alla karaktärer som gestaltas är tveklöst män som vet vad de vill. Ibland kan de dock låta mer objektivt konstaterande än passionerat angelägna, men Cleveman kan också låta passionerat lidelsefull. 

Efter att ha upplevt honom live vid många tillfällen håller jag hans Des Grieux mot Gitta-Maria Sjöbergs Manon Lescaut på Det Kongelige 2002 som min starkaste Cleveman-upplevelse. Inspirerade av varandra slog det verkligen gnistor mellan Cleveman och Sjöberg. På dubbel-cd:n finns också Manon Lescaut representerad med ett par avsnitt från Stockholmsoperan 2009 med Inessa Galante. De avsnitten bekräftar Clevemans styrka som ”transalpinsk” Puccinitenor, d.v.s. av den nordeuropeiska art som markant skiljer sig från tenorer med mediterran timbre och teknik.

Påfallande är också vilken märg Cleveman ger flera franska partier; särskilt har jag i gott minne hans Eléazar i Judinnan på Göteborgsoperan 2014. En av höjdpunkterna i det här urvalet är en upptagning därifrån av Eléazars stora aria i fjärde akten, ”Rachel, quand du Seigneur”.

Det finns luckor i Clevemans repertoar, och en central operatonsättare som Mozart har han helt undvikit (den enda Mozartopera Cleveman deltagit i är La finta semplice på Confidencen 1991). Cleveman har inte samma flexibilitet som Gösta Winbergh hade, som ju övertygade lika mycket både som Don Ottavio och som Parsifal, men Cleveman har gjort en dygd av sina begränsningar. Det är över lag en hög jämn nivå i hela det här urvalet. Han ger sig aldrig på något som han inte behärskar eller som passar hans röst sämre. 

Texthäftet innehåller en mycket fyllig intervju med Cleveman av Henry Larsson, och det finns också en förteckning över alla Clevemans roller. Här saknar jag dock en av hans första stora roller, Faust i Boitos Mefistofeles, som han sjöng på Ystadoperan sommaren 1990.

Lennart Bromander

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Meyerbeer: Robert le Diable
Det behöver väl knappast påpekas att Orchestre National Bordeaux Aquitaine och Bordeauxoperans kör låter precist, klangfullt, dramatiskt och är med på minsta skiftning från Minkowskis sida. Skynda och köp! Detta är en veritabel öronöppnare.

Läs mer