Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Det Kongelige Teater, Köpenhamn

Lise Lindstrom. Foto: Miklos Szabo.
I Köpenhamnsoperans nya uppsättning av Richard Strauss Elektra befinner vi oss i en patriciervåning någon gång vid operans tillkomsttid i början av förra seklet. Vid tebordet sitter ett gäng överklassdamer, uppenbarligen av det mer vulgära slaget, skrattar rått och gör sig lustiga över den där Elektra som tyst smyger runt i salongerna. En åldrig Klytaimnestra sitter med vid bordet men verkar litet borta. Den detaljrika inredningen signalerar gammaldags realistisk teater. Det är också vad den ryske stjärnregissören Dmitri Tcherniakov erbjuder (han står som alltid också själv för scenografin)...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

I Köpenhamnsoperans nya uppsättning av Richard Strauss Elektra befinner vi oss i en patriciervåning någon gång vid operans tillkomsttid i början av förra seklet. Vid tebordet sitter ett gäng överklassdamer, uppenbarligen av det mer vulgära slaget, skrattar rått och gör sig lustiga över den där Elektra som tyst smyger runt i salongerna. En åldrig Klytaimnestra sitter med vid bordet men verkar litet borta. Den detaljrika inredningen signalerar gammaldags realistisk teater. Det är också vad den ryske stjärnregissören Dmitri Tcherniakov erbjuder (han står som alltid också själv för scenografin), men det handlar samtidigt om en inträngande psykologisk realism, där alla kontrahenterna i det blodiga dramat är skarpt gestaltade.

Strauss och Hugo von Hofmannsthals Elektra räknas som ett av den tyska expressionismens absoluta mästerverk, men expressionismen lämnar Tcherniakov främst till musikerna i orkesterdiket. Brytningen mellan den överhettade musiken och den där nästan prudentligt inrättade lyxsalongen blir sällsynt, ja just det, expressiv.

Thomas Søndergaard gjorde en rent sensationell debut som Wagnerdirigent i Valkyrian på Det Kongelige förra våren. Det var med högt ställda förväntningar jag nu beredde mig på att lyssna till hur han skulle ta sig an denna Strauss orkestralt allra mest våldsamma opera. Och förväntningarna infriades! Det är ett brutalt men samtidigt isande vackert våld som formas av musikerna i Det Kongelige Kapel, som spelar med en virtuositet i världsklass. Blecket och slagverket är skoningslöst men aldrig bullrande. Søndergaard frilägger hela detta enormt rika spektrum av orkesterfärger i Strauss partitur med sällsynt skärpa och driver upp temperaturen åt det glödheta hållet. Samtidigt lyfter han fram sångarna på scenen, och de blir påtagligt inspirerade av detta så disciplinerat vilda orkesterstöd.

Lise Lindstrom och Violeta Urmana. Foto: Miklos Szabo.

Elektra, den amerikanska sopranen (med norskt påbrå) Lise Lindstrom, är lång och smal med kort mörkt hår och kommer in och stör damerna i tesalongen klädd i sin mördade fars rock och hatt. När hon efter sitt första mer introverta ”Allein…” jagar upp sig, piskar hon också rösten skoningslöst mot högre höjder och stigande styrka. Det är inte vackert och ska knappast vara det heller, men hon har röstresurser att så småningom driva sin rollgestalt till vansinne och dödsdans. 

Hennes syster är en kontrasterande kvinnogestalt med sin böjelse för ”Kinder und Küche” (Hofmannsthal och Strauss var inga feminister av rang, även om de satte kvinnorna framför männen i de operor de skapade tillsammans). Elisabet Strids Chrysothemis är rent överväldigande i sin glänsande sopranprakt. Man häpnar över hur hon kan få fram sådan expansiv kraft och klang ur denna lilla kropp!

Klytaimnestra är alltså en rätt gammal dam, rentav litet åldersdement, där hon nervöst rasslar med teservisen under sin stora scen med Elektra. Violeta Urmana är fullkomligt illusorisk som rysansvärd skräcktant men förmedlar också en viss ömsinthet i all sin ondsinta ömklighet. Och hon sjunger liksom sina döttrar med totalt behärskad vokal lidelse.

För sin Orestes har Johan Reuter mörkat rösten ner till en nivå som passar ett sinistert dödsbud. Denne ganska otäcke Orestes är så till den grad blodtörstig att han av bara farten sätter kniven också i Chrysothemis, sedan Elektra väl dansat livet ur sig.

En gastkramande och i alla avseenden magnifik Elektra!

Lennart Bromander

Strauss: Elektra

Premiär 25 mars 2023.

Dirigent: Thomas Søndergaard

Regi och scenografi: Dmitri Tcherniakov

Assisterande regissör: Thorsten Cölle

Kostymdesign: Elena Zaytseva

Ljusdesign: Gleb Filshtinsky

Videodesign: Tieni Burkhalter

Dramaturg: Tatiana Werestchagina

Solister: Lise Lindstrom, Elisabet Strid, Violeta Urmana, Johan Reuter, Gert-Henning Jensen, m.fl.

www.kglteater.dk

Elektra spelas t.o.m. 26 april. 

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer