Boknytt

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Berit Lindholm, Hovsångerska …eller vad ska jag göra med den där jävla folkskolelärarinnan?

Berit Lindholm, redaktör Marcus Jupither [114 s.] Berit Lindholm var en av de två främsta svenska högdramatiska sopranerna som kom efter Birgit Nilsson, och före Nina Stemme – den andra var Catarina Ligendza. Men till skillnad från sin något yngre Wagnersyster framträdde Lindholm betydligt oftare hemma och bodde under hela sin karriär kvar i Sverige. Nu har ”die Lindholm” kommit ut med en efterlängtad memoarbok. Hon har skrivit den själv – som utbildad folkskollärare är hon en god skribent – och operasångaren Marcus Jupither har fått till uppgift att sortera upp de olika kap...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Berit Lindholm, redaktör Marcus Jupither [114 s.]

Berit Lindholm var en av de två främsta svenska högdramatiska sopranerna som kom efter Birgit Nilsson, och före Nina Stemme – den andra var Catarina Ligendza. Men till skillnad från sin något yngre Wagnersyster framträdde Lindholm betydligt oftare hemma och bodde under hela sin karriär kvar i Sverige. Nu har ”die Lindholm” kommit ut med en efterlängtad memoarbok. Hon har skrivit den själv – som utbildad folkskollärare är hon en god skribent – och operasångaren Marcus Jupither har fått till uppgift att sortera upp de olika kapitel som den nu 88-åriga hovsångerskan lämnat ifrån sig. Hans far, barytonen Rolf, gick för övrigt i samma operaskoleklass som Lindholm och de uppträdde ofta tillsammans under hela karriären.

Först som sist är det en glädje att läsa Lindholms rättframma språk och ta del av hennes dråpliga humor. Detta är en Wagner- och Straussopran med bägge fötterna på jorden som insisterade på att ta med sina båda döttrar ut över hela Europa innan de nådde skolåldern, och som fick dirigenten Karl Böhm att anpassa repetitionerna efter hennes amningstider, till tidningarnas stora förtjusning.

Boken innehåller också ett enastående bildmaterial där flera foton, såväl från det privata arkivet som Kungliga Operans arkiv, nu visas för första gången. Hennes debutroll som Grevinnan i Figaros bröllop 1963 finns med, såväl som Glucks Ifigenia i

Aulis vid Bromma läroverk några år tidigare. Men också senare bilder som Bayreuthdebuten som Venus i Tannhäuser eller Färgarfrun i Die Frau ohne Schatten i Düsseldorf.

Berit Lindholm insisterar på att berätta själv och på att göra sina egna associationskedjor. Det ställer till problem för strukturen och där borde Marcus Jupither satt in hårdare nypor. Ett exempel: ett kapitel vid namn ”Så var det dags för Bayreuth” handlar mestadels om helt andra saker än Wagnerfestspelen, där Lindholm framträdde 1967–71 och 1973. Visserligen börjar det i denna stad, men associerar sedan vidare efter ett par sidor till Oslo, om hovsångarpar, vådan av att dra orkestern framför sig när man är förkyld och trött, för att sedan åter landa i Bayreuth för en halv sida. Eftersom det varken finns register eller namnindex, eller ens en innehållsförteckning, blir det svårt att orientera sig. Visst är det synd att inte döttrarna siktade högre och kontaktade ett förlag – jag är övertygad om att flera hade nappat – för det hade kunnat ge en mer fullödig produkt. Förutom det redan nämnda som saknas hade jag gärna också sett en rollförteckning i slutet.

Men detta uppvägs som sagt av Lindholms berättarglädje, och de ofta viktiga budskap hon har: jag är övertygad att många sångare under utbildning eller i början av sina karriärer har mycket att hämta här. Förutom alla de som med glädje upplevde henne på scenen förstås, och nu talar jag inte enbart om den svenska eller skandinaviska publiken.

Jag kan nämna att när jag kom ut med min bok Wagner som dramaturg blev jag kontaktad av en kvinna boende i Düsseldorf som varit beundrare av Berit Lindholm under alla år. Glädjen blev stor för tyskan när hon kunde ta del av denna bok, eftersom hon har lärt sig svenska. Men med tanke på alla andra beundrare där ute, skulle det nog finnas en marknad för att översätta boken till tyska eller engelska. Och då gärna kompletterad med en rollförteckning och ett personindex.

För vem vill inte höra om hennes egen syn på dirigenter som Colin Davis eller Berislav Klobučar, regissörer som Götz Friedrich eller Wolfgang Wagner, eller sångarkolleger som Leonie Rysanek eller Jess Thomas? Men framför allt höra henne ge sin egen jordnära syn på sin glansfulla sångarkarriär. Inte minst i Tyskland skulle det finnas en stor marknad för denna bok.

Fler Boknytt från OPERA

Boknytt

23 januari 2024

Gustav Mahler und die Wiener Oper
Den mångårigt verksamme Mahlerforskaren Franz Willnauer skrev redan på sjuttiotalet en bok om Mahlers tid vid Wienoperan, men mycket nytt material har kommit fram sedan dess. Han ger nu ut en ny utvidgad upplaga där han minutiöst penetrerar dessa tio så viktiga år i Wiens operahistoria.

Läs mer

Boknytt

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Släpp sångarna loss! Genus, gestaltningsnormer och konstnärligt utrymme i opera
Hur förenar man en feministisk konstnärlig praktik med en konstform som är behäftad med trögflytande normer gällande kön, genus och sexuellt begär? Detta undersöker Tove Dahlberg i sin avhandling. 

Läs mer

Boknytt

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Isolde Richard Wagners Tochter – Eine unversöhnliche Familiengeschichte
Den tyska musikvetaren Eva Rieger har tagit sig an Wagners äldsta barn Isolde och skrivit en mycket fyllig och läsvärd biografi om denna med åren allt olyckligare kvinna.

Läs mer

Boknytt

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

När mörkret söker ljuset - Ett operaliv i dur och moll
Hovsångerskan Laila Andersson-Palme har skrivit sina memoarer med hjälp av några av sina fans, som har försökt bringa ordning i minnenas väv. I nitton kapitel får vi följa hennes liv och karriär.

Läs mer

Boknytt

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

28 september 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

William Christie – cultiver l’émotion
I denna volym får vi en historik över hur William Christies ansträngningar har varit avgörande för framför allt den franska barockrenässansen, en genre som tidigare samlade damm och inte fick ens fransmännen att spetsa öronen. I dag säljer biljetterna till konserterna och operaproduktionerna slut raskt.

Läs mer

Boknytt

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 september 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Thorborg och Gustaf Bergman: en biografi
Det finns något närmast mytiskt med mezzosopranen Kerstin Thorborg. Oavsett studioinspelningar eller liveframträdanden frapperas man även av det dramatiska anslaget, något som man lär sig av boken härrörde från maken Gustaf Bergmans hjälp vid instuderingsarbetet.

Läs mer