Recensioner

The Handmaid’s Tale på Det Konglige Teater, Köpenhamn

The Handmaid's Tale. Foto: Camilla Winther

Det har gått tjugotvå år sedan Poul Ruders Tjenerindens fortælling efter Margaret Atwoods dystopiska roman uruppfördes på Det Kongelige Teater och väckte stort och berättigat uppseende. Tjenerindens fortælling är nog det främsta operaverk som uruppförts i Skandinavien under 2000-talet.

Dessvärre känns operan ännu mer aktuell i dag. Sedan dess har de högerkristna i USA blivit än mer rabiata, en president med uppenbart förakt för demokratiska spelregler har röstats fram, och när han inte blev omvald gjordes ett försök till statskupp. Det ser ut som en ren bakgrundsteckning till Atwoods roman om hur USA förvandlades till den teokratiska diktaturen Gilead.

Sedan dess har också tv-serien gjort historien om Gilead vida mer känd än när Ruders opera hade urpremiär. Helt rätt alltså av Det Kongelige att göra en nyuppsättning av detta urstarka verk – det är för övrigt första gången sedan Carl Nielsens Maskerad som en opera uruppförd på Det Kongelige får uppleva en ny uppsättning på samma scen. Utomlands har den framförts åtskilliga gånger, och det här är ett samarbete med San Francisco-operan – vi väntar dock ännu på den svenska premiären.

Denna påtagliga aktualitet gör att The Handmaid’s Tale i dag känns mer drabbande än Tjenerindens fortælling för tjugotvå år sedan. Skiftet av språk spelar ingen roll, men det känns naturligt med en återgång till originalet. Poul Bentleys briljanta libretto, som Ruders tonsatte efter, är nämligen skrivet på engelska och Ruders tvingades själv göra en översättning till danska inför urpremiären.

The Handmaid’s Tale. Foto: Camilla Winther

Ruders musik är skoningslös, stråkar och slagverk dominerar, ibland kan man associera till Bernard Herrmanns ettriga skräckmusik till Psycho men också till Aribert Reimanns vilt expressiva Lear-partitur.

I den absurda och groteska scen, där The Commander i Guds namn våldtar slavinnan Offred, brister orkestern ut i en skev variant av Amazing Grace. Det är lika grällt som plågsamt effektfullt.

Bentleys så skickligt utformade libretto spelar både tonsättaren och regissören i händerna. Scenerna går smidigt i varandra, och tillbakablickar på tiden före revolutionen spelas upp samtidigt med huvudhandlingen utan att det blir det minsta rörigt (Offred är uppdelad i två roller, en i Gilead och en i tiden före). Det är gastkramande från första takten, men inte riktigt till den sista. Slutet signalerar plötsligt en hoppfullhet som inte är riktigt underbyggd.

Den dominerande huvudrollen Offred skrevs för den i fjol bortgångna Marianne Rørholm, som gjorde en gripande minnesvärd gestaltning av rollen, men den polska mezzon Hanna Hipp är också mycket övertygande. Offred är påtagligt den typ av roll, som får en sångare att lyfta.

Den enda sångare som finns kvar från urversionen är Hanne Fischer, som då gjorde den unga Offred, men nu gör en Serena Joy (Offreds ofruktsamma ägarinna) med brutala brösttoner. Som vokal kontrast har slavuppfostraren Aunt Lydia’s parti garnerats med ideliga hysteriska höjdtoner, och här gör Gisela Stille en lika stark insats som i titelrollen i den i Köpenhamn samtidigt aktuella Katja Kabanova.

Regissören John Fulljames har skapat en tät och oavbrutet laddad uppsättning utan några longörer. Jessica Cottis och Det Kongelige Kapel formulerar musiken med precision i skoningslösheten. Premiärpublikens koncentration var total.

RUDERS: THE HANDMAID’S TALE

Premiär 29 oktober 2022.
Dirigent: Jessica Cottis
Regi: John Fulljames
Scenografi: Chloe Lamford
Kostymdesign: Christina Cunningham
Ljusdesign: Fabiana Piccioli
Videodesign: Will Duke
Koreografi: Lidia Wos
Solister: Hanna Hipp, Sarah Champion, Hanne Fischer, Jakob Skov Andersen, Ulrika Tenstam, My Bennike Herzog, Haylie Noir Helmershøj, Gisela Stille, Clara Cecilie Thomsen, Nina Sveistrup Clausen.

www.kglteater.dk

 

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer