Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Katja Kabanova på Det Konglige Teater, Köpenhamn

Katja Kabanova. Foto: Camilla Winther
Katja Kabanova, med urpremiär i Brno 1921, bygger på Alexander Ostrovskijs Oväder (1859), en pjäs som ofta har setts som en politisk allegori över det ryska tsarväldet. Katja Kabanova inleder den mer mogne Leoš Janáčeks (1854–1928) sista fas i livet. Katja är tonsättarens drömbild av hans egen musa, den 28 år yngre Kamila Stösslová – en ren platonisk relation. Detta återspeglas också inledningsvis i musiken, i denna kanske mest lyriska och jämnaste av Janáčeks operor. Katja Kabanova genomsyras som så många andra av hans operor av fascinationen över människans livsvil...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Katja Kabanova, med urpremiär i Brno 1921, bygger på Alexander Ostrovskijs Oväder (1859), en pjäs som ofta har setts som en politisk allegori över det ryska tsarväldet. Katja Kabanova inleder den mer mogne Leoš Janáčeks (1854–1928) sista fas i livet. Katja är tonsättarens drömbild av hans egen musa, den 28 år yngre Kamila Stösslová – en ren platonisk relation. Detta återspeglas också inledningsvis i musiken, i denna kanske mest lyriska och jämnaste av Janáčeks operor.

Katja Kabanova genomsyras som så många andra av hans operor av fascinationen över människans livsvillkor, deras drömmar, hopp och den tid som de har tilldelats och vad man gör med sitt liv. Janáčeks operaverk domineras oftast av starka kvinnor, det är som om han inte var riktigt intresserad av männen. Det finns knappast några positiva starka manliga karaktärer i hans operor. Det gäller också i Katja Kabanova, där det inte heller finns någon maktfullkomlig manlig tyrann. Verkets stora skurk är i stället köpmansänkan Kabanicha, Katjas svärmor.

Först nu sätts operan upp för första gången av Det Kongelige Teater och det vid Kongens Nytorv. Det gamla operahusets mer intima salong gör att vi kommer närmare spelet. Uppsättningen, som ursprungligen regisserades av Damiano Michieletto, var coronaanpassad för Glyndebournefestspelen. I Köpenhamn svarar Eleonora Gravagnola för regin, även om Michieletto under en vecka strax före premiären ställde om en del scenerier.

 

Katja Kabanova. Foto: Camilla Winther

Han har genom sin ständige scenograf Paolo Fantin velat få fram ett scenrum som är mer episkt än vanligt. Fågeln är en viktig metafor för Katja. Hon drömmer om frihet och sjunger om att få vingar som gör att hon kan flyga bort. Här skildras hennes instängdhet genom en mängd fågelburar som hänger i scenrummet. Det är genom sin relation till maken Tichon och svärmodern Kabanicha som hennes handlingsutrymme hela tiden beskärs under spelets gång.

En frihetssymbol i den här uppsättningen är en ängel som bara kan ses av Katja och den kommer fram när hon drömmer. När Katja slutar att drömma försvinner den. Ängeln tar plats i en enorm voljär. Här stryker regin med stora penseldrag under det som redan finns immanent i verket. Det var den femte iscensättningen av Katja som jag har sett och det finns olika lösningar för att skildra den klaustrofobiska instängdheten. Bäst lyckades Willy Decker i sin Hamburguppsättning, som jag såg i Oslo, där Katja satte upp tavlor med måsmotiv som skildrade frihetslängtan.

Paolo Fantins scenrum består av höga vita mobila väggar som snabbt ändrar rumslig karaktär, ofta hermetiskt tillslutna eller med en glipa där det kan tjuvlyssnas. Sceniskt är inte uppsättningen alldeles kongruent. Det är däremot det vokala och musikaliska resultatet. Dirigenten Michael Boder får fram ett orkesterspel som tar tag i mig, även om Det Kongelige Kapel är placerad högt upp i orkesterdiket, men sångarna dränks aldrig av orkestermattan. Boder får fram ett differentierat orkesterspel som gör att röster går fram.

Det finns fler starka insatser, inte minst Petri Lindroos som den bullrige spritfabrikören Dikoj. Kabanicha i Johanne Bocks gestalt blir mer en karikatyr av en skräcktant, men det finns fler bottnar
i rollen som inte kommer fram här. Hon och Dikoj har en soloscen där dubbelmoralen genom en kättjefull sexualitet firar triumfer men som här faller platt till marken. Jag minns en Kölnpremiär (regi Robert Carsen) för femton år sedan med Doris Soffel som Kabanicha som rent kroppsligt var en stark rival till Katja. Katjas man Tichon (Paul Curievici) reser bort och han framställs i Köpenhamn närmast som ett mähä och totalt styrd av sin mor.

Katja Kabanova. Foto: Camilla Winther

Störst intryck gör Gisela Stille i titelrollen, som är alldeles närvarande och har rollen under huden. En magnifik tolkning. Vokalt sitter allt på plats och tillsammans med sin älskare, den evigt unge Gert HenningJensen, förstärks agerandet än mer.

Floden Volga, som har en stor betydelse i verket, lyser helt med sin frånvaro. När Katja i fonden begår sitt självmord efter att ha hamnat i mental ohälsa faller alla fågelburar ner från scenvinden.

JANÁCEK: KATJA KABANOVA

Premiär 18 september, besökt föreställning 21 september 2022.

Dirigent: Michael Boder
Iscensättning: Damiano Michieletto
Regi: Eleonora Gravagnola
Scenografi: Paolo Fantin
Kostymdesign: Carla Teti
Ljusdesign: Alessandro Carletti
Koreografi: Chiara Vecchi
Solister: Gisela Stille, Gert Henning-Jensen, Petri Lindroos, Johanne Bock, Paul Curievici, Olga Syniakova, Jacob Skov Andersen, Palle Knudsen, Ditte Errboe, Frida Lund-Larsen, m.fl.

www.kglteater.dk

 

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer