Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Det Konglige Teater, Köpenhamn

Stefan Herheim lägger stor vikt vid tonsättaren av den opera han regisserar. Och det är ju rimligt, men dessutom lyfter han gärna upp tonsättaren själv på scenen. I hans uppsättning av Hoffmanns äventyr i Köpenhamn 2017 uppträdde en porträttlik Jacques Offenbach och styrde vad som hände, och i den nu aktuella Askungen är Gioacchino Rossini flitigt delaktig. Redan under uvertyren sänks han ner stående på ett litet moln och skänker Askungen en bok, där historien om henne är nerskriven. Askungen använder sedan boken som facit. Dessutom byter Rossini roll med Don Magnifico ...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Stefan Herheim lägger stor vikt vid tonsättaren av den opera han regisserar. Och det är ju rimligt, men dessutom lyfter han gärna upp tonsättaren själv på scenen. I hans uppsättning av Hoffmanns äventyr i Köpenhamn 2017 uppträdde en porträttlik Jacques Offenbach och styrde vad som hände, och i den nu aktuella Askungen är Gioacchino Rossini flitigt delaktig. Redan under uvertyren sänks han ner stående på ett litet moln och skänker Askungen en bok, där historien om henne är nerskriven. Askungen använder sedan boken som facit. Dessutom byter Rossini roll med Don Magnifico ibland, och inte nog med det. Alla de sexton sångarna i den medagerande manskören är Rossinikopior, ibland med små vingar på ryggen, när Askungen ger uttryck för sin goda moral.

Vad Herheim vill ha sagt med detta är en markering av musikens primat över handlingen. Personerna på scenen befinner sig i musikens våld, och regissören låter dem därför också uppträda koreograferat som tonsättarens marionetter, inte som aktörer i ett levande drama. Det ger automatiskt en ironisk distans till både figurerna på scenen och till själva handlingen. Och den ironin finns ju verkligen också hos Rossini själv i de dråpliga porträtten av Don Magnifico, av Askungens styvsystrar Clorinda och Tisbe samt även av prinsens tjänare Dandini.

Däremot framställs Askungen själv liksom prinsen med en renhjärtad sagonaivitet. Det gör dem till starka kontraster till de andra burleska personagerna, vilket skapar något av den här operans unika charm. Men Herheims ironi drabbar även detta renhjärtat hjärtegoda par i samma mån. En så helt genomförd ironisk distans får den unika charmen hos Rossinis opera att minska drastiskt. Av den hjärtevärmande naiviteten finns inget kvar. Man har roligt men blir inte berörd – och berörd ska man bli av en bra föreställning av Askungen.

Roligt har man alltså, för uppsättningen är full av finurligheter och gags, ofta i snygg korrespondens med själva musiken. Steven Moore leder ett spänstigt spelande Kongelige Kapel, även om den yttersta rytmiska precisionen saknas liksom den allra mest eleganta espriten. Scenografin, som Herheim själv svarar för tillsammans med Daniel Unger, består av eleganta inramningar i flera skikt liksom framför allt av fantasifulla och mycket snygga bakgrundsprojektioner. Andra aktens oväder, där både den stormillustrerande plåten liksom vind- och rökmaskinen är med på scenen, är en härlig scen.

Askungen. Foto: Henrik Stenberg

Av sångarna står Miklós Sebestyén som Don Magnifico för den starkaste insatsen med en praktfullt klangrik bas och utan buskisartade överdrifter. Brasilianska Josy Santos har charm och scennärvaro som Askungen men är vokalt litet ojämn. Matteo Macchioni som prinsen har en fin lyrisk tenor perfekt avpassad för Rossini men låter pressad av och till. Finländaren Tomi Punkeri gör en litet blek Dandini, medan Tae Jeong Hwang är en ypperlig Alidoro, den goda fen som i Rossinis Askungeversion är manlig. Clara Cecilie Thomsen och Kari Dahl Nielsen missar inga poänger i de tacksamma rollerna som elaka styvsystrar.

ROSSINI: ASKUNGEN

Premiär 11 september 2022.
Dirigent: Steven Moore
Regi: Stefan Herheim
Scenografi: Stefan Herheim och Daniel Unger
Kostymdesign: Esther Bialas
Ljusdesign: Andreas (Phoenix) Hofer och Pedro Chamizo
Videodesign: FettFilm (Momme Hinrichs & Torge Møller)
Solister: Josy Santos, Matteo Macchioni, Miklós Sebestyén, Tomi Punkeri, Tae Jeong Hwang, Clara Cecilie Thomsen, Kari Dahl Nielsen.

www.kglteater.dk

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer