Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hoffmans äventyr på Norrlandsoperan

Hoffmans äventyr, Norrlandsoperan i Umeå, 221018.
Precis innan Hoffmanns äventyr ska börja träder operachefen Dan Turdén in framför ridån och sådant bådar aldrig gott. Tenoren Fabian Düberg som skulle ha gjort rollerna Cochenille, Pitichianachio och Nathanaël hade insjuknat sent på premiärdagen och kunde inte medverka. Turligt nog ersattes han heroiskt av koristen Magnus Falk som såg till att publiken inte blev lottlös. Performanceduon Bogdan Szyber & Carina Reich har tidigare i Umeå satt upp Alban Bergs Wozzeck 2011 och Weills/Brechts Staden Mahagonnys uppgång och fall 2016. För valet av Offenbachoperan stod den ti...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Precis innan Hoffmanns äventyr ska börja träder operachefen Dan Turdén in framför ridån och sådant bådar aldrig gott. Tenoren Fabian Düberg som skulle ha gjort rollerna Cochenille, Pitichianachio och Nathanaël hade insjuknat sent på premiärdagen och kunde inte medverka. Turligt nog ersattes han heroiskt av koristen Magnus Falk som såg till att publiken inte blev lottlös.

Performanceduon Bogdan Szyber & Carina Reich har tidigare i Umeå satt upp Alban Bergs Wozzeck 2011 och Weills/Brechts Staden Mahagonnys uppgång och fall 2016. För valet av Offenbachoperan stod den tidigare operachefen och så tragiskt i förtid bortgångna Malin Gjörup. Det blev hennes sista insats för Norrlandsoperan.

Szyber och Reich bjuder på en rik blandning av idéer och hugskott som för det mesta går i lås. Luther (Peter Kajlinger) är bartender i prologen och i hans lokal huserar Hoffmann och hans kumpaner längs bardisken och bland sprithyllorna. Här finns fart och interaktion – det händer något hela tiden. Inte minst genom Fredrik Zetterströms bedövande scenauktoritet som Lindorf.

I Olympiaakten sjunker tempot lite och samspelet känns mer ofokuserat. Olympia själv, den danska sopranen Denise Beck, ser ut att vara hämtad ur en Botero-målning, fast mer överdrivet grotesk i sina former. Scenrummet hos dockmakaren Spalanzani (Anders Lundström) är kyligt i form av ett stort stålskelett, lite antiseptiskt. Koristerna är klonade, identiska kopior. Här råder total konformism förutom Olympias grälla outfit.

Hoffmans äventyr. Thorbjørn Guldbrandsøy och Denise Beck. Foto: Malin Arnesson

Det är först i Antoniaakten som det börjar hända något. Först då infinner sig ett lugn och inte minst Denise Becks fina tolkning av den lungsjuka Antonia griper tag i publiken. Med sin fylligt varma och runda sopran, därtill med en innerlighet i tolkning, står hon för en av kvällens bravader.

Och tillsammans med det norska tenorfyndet Thorbjørn Gulbrandsøy bjuder de på en ren sångarfest. För att sjunga Hoffmann krävs stor uthållighet. Det gäller att disponera rösten väl genom hela operan och det gör Gulbrandsøy på mycket klokt sätt. Han sviktar aldrig och stegrar sig än mer i den dramatiska Giuliettaakten. Alla höjdtoner sitter på plats. Fast i den här versionen blir han lite väl alldaglig, men det ska inte han lastas för utan det beror mer på konceptet.

Det finns många musikaliska versioner av Jacques Offenbachs enda opera och i Umeå spelar man en variant från Monte Carlo 1907. Här saknas t.ex. betjänten Frantz i Antoniaakten och då utgår hans roliga dansvisa.

Det som lyser med sin frånvaro hos Szyber och Reich är den fantasmagori och skräckblandning som finns i förlagan hos allkonstnären E.T. A. Hoffmann. Bäst kommer det fram i Antonia-akten och då främst hos Fredrik Zetterströms diaboliske Dr Miracle. Två vinklade väggar utgör själva rumsinteriören, närmast minimalistiskt men det är väldigt effektfullt.

I Venedigakten utgör en enorm boudoir demimonden Giuliettas hemvist, där hon håller hov bland sina många bdsm-gäster. Det är varken kittlande, spännande eller sexigt utan känns mer som ett utanpåverk. Regin saknar ibland en djupverkan. Körregin var här väldigt stelbent och saknade interaktion med musiken. Däremot var spegelscenografin genial och när Hoffmann har förlorat sin skugga vänds speglarna och då förstår vi genast vad som hänt.

Hoffmans äventyr. Fredrik Zetterström. Foto: Malin Arnesson

Fredrik Zetterström framför Dapertuttos spegelaria, på franska med svensk översättning på textmaskinen, på ett till synes alldeles obesvärat sätt, trots hög tessitura. Den i Umeå nyanställda brittiska mezzon Amie Foon (Musan och Nicklausse) har en snygg röst och det ska bli spännande att följa henne i kommande roller. Även Norrlandsoperans körs många fina insatser måste framhållas.

I epilogen får inte Dapertutto och Stella varandra. Stella, som i den här versionen också sjunger, ratar honom och vill bestämma över sitt liv. Musiken som spelas i slutet har jag aldrig hört tidigare.

Henrik Schaefer – Folkoperans musikchef – tar fram det bästa ur Norrlandsoperans Symfoniorkester. Orkesterspelet innehåller allt från skira passager, till Antoniaaktens inledande lyrismer och mot aktslutet totala dramatik. Och så fortsätter det i Giuliettaakten. Schaefer går från klarhet till klarhet som operadirigent.

Närmast väntar en ny Hoffmann-uppsättning på Göteborgsoperan i slutet av november.

OFFENBACH: HOFFMANNS ÄVENTYR

Premiär 29 oktober 2022.
Dirigent: Henrik Schaefer
Regi, kostymdesign och scenografi: Carina Reich och Bogdan Szyber
Videodesign: Annie Tådne
Ljusdesign: Ronald Salas
Maskdesign: Angelica Ekeberg
Koreografi: Sara Ribbenstedt
Kormästare: Anders Lundström
Solister: Thorbjørn Gulbrandsøy, Denise Beck, Amie Foon, Fredrik Zetterström, Magnus Falk, Susanna Levonen, Peter Kajlinger, Anders Lundström, Linus Flogell, Martin Hillberg.

www.norrlandsoperan.se

Hoffmanns äventyr spelas t.o.m. 10 januari 2023.

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer