Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rachmaninov: Dissonance

Asmik Grigorian sjunger 19 sånger av Rachmaninov med pianisten Lukas Geniušas.
Asmik Grigorian, sopran, Lukas Geniušas, piano Alpha Classics, Alpha 796 [1 cd] Distr: Naxos Asmik Grigorian fick sitt första genombrott för några år sedan i Madame Butterfly på Kungliga Operan i Stockholm, men det stora genombrottet kom vid Salzburgfestspelen 2018, då hennes Salome gjorde sensation. Efter det stod världens stora operahus i kö för att kontraktera henne. Med en cd helt ägnad åt sånger av Sergej Rachmaninov gör hon nu debut i ett intimare format tillsammans med sin litauiske landsman Lukas Geniušas, en uppenbarligen alldeles lysande pianist. Skivan har sin titel ”Dissonance” ...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Asmik Grigorian, sopran, Lukas Geniušas, piano
Alpha Classics, Alpha 796 [1 cd]
Distr: Naxos

Asmik Grigorian fick sitt första genombrott för några år sedan i Madame Butterfly på Kungliga Operan i Stockholm, men det stora genombrottet kom vid Salzburgfestspelen 2018, då hennes Salome gjorde sensation. Efter det stod världens stora operahus i kö för att kontraktera henne. Med en cd helt ägnad åt sånger av Sergej Rachmaninov gör hon nu debut i ett intimare format tillsammans med sin litauiske landsman Lukas Geniušas, en uppenbarligen alldeles lysande pianist. Skivan har sin titel ”Dissonance” från inledningssången, som också är den längsta, annars är titeln mycket missvisande. Här är det knappast något som skär sig.

Och även om det handlar om romanskonst så är kanske ändå inte intimt format det rätta uttrycket. Grigorian kan visserligen forma subtila pianissimon, men hon väjer inte heller för att expandera rösten till de mest magnifika kulminationer, där hon låter rösten glöda med intensiv lyster. Och Lukas Geniušas är ingen diskret ackompanjatör utan en medgestaltare, som spelar ut hela komplexiteten i Rachmaninovs storslagna pianostämmor. Att effekten verkligen blir storslagen hänger också samman med att ljudteknikerna gjort ett suveränt arbete; sällan har jag hört pianot klinga ut så rikt och med sådan resonans på en romansskiva, samtidigt som balansen med sångerskan är perfekt.

Att Rachmaninov också skrev vokalmusik är inte obekant, men ändå har den kommit i skymundan bakom all pianomusik och också hans orkestermusik. Men Rachmaninov skrev redan som tjugoåring fantastiska sånger och fortsatte med det under hela sin karriär. Språket har dock stått i vägen för både sångare och lyssnare utanför det ryska språkområdet. Man är dåligt hjälpt av att cd-häftet enbart innehåller texterna i engelsk och fransk översättning. Även för den som är svag i ryska språket blir det svårt att följa med i sångtexterna utan att kunna korrelera översättningen med det ryska originalet. Annars är detta en helt optimal skivproduktion, fast speltiden med 45 minuter är i kortaste laget.

Man kan tycka att Rachmaninov är ensidigt nostalgisk och lätt depressiv i sina sånger. Kärleken har tagit slut och allt var bättre förr kan tjäna som sammanfattning av vad Rachmaninovs sånger handlar om. Men inom detta spektrum finns en otrolig nyansrikedom. Och denna rikedom lyfter Grigorian och Geniušas fram på ett fullkomligt fascinerande vis. Som operasångare trollbinder Grigorian genom sin totala identifikation med texten och dess emotionella implikationer och med en flexibilitet i rösten som man bara häpnar inför. Samma enastående kvaliteter kännetecknar henne som romanssångare.

Jag ska inte gå in på enskilda sånger, Grigorian och Geniušas gör dem alla värda att älska, men ta bara den korta ”Oni otvetjali” (De svarade), en kort och högromantisk rysk version av ett Victor Hugo-poem. Här skapar Asmik Grigorian ren magi, och jag måste bara lyssna på den igen. Och igen.

Lennart Bromander

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Verdi: I Lombardi alla prima crociata
I ännu högre grad än i Nabucco vilar I Lombardi alla prima crociata på de tre huvudrollerna, som är synnerligen krävande, speciellt sopranen och basen medan tenoren kommer lindrigare undan.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Wagner: Siegfried
Egentligen finns inget att anföra mot den skicklige Rattle som gör allt rätt och följer partituret föredömligt noga. Men den musikdramatiska nerven saknas.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gluck: Écho et Narcisse
Operan skrevs mitt under den berömda striden mellan gluckister och piccinister, där Glucks dramatiska kompositioner ställdes mot Piccinis mer melodiösa och förföriska musik.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer