Die schweigsame Frau

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Frun har haft en underbar sommar

Proserpin sattes upp sceniskt på Confidencen för första gången på, ja, hur många år då? Foto: Martin Hellström
Frun har haft en underbar sommar. Äntligen är corona ett minne blott och hon har kunnat träffa släktingar och vänner samt förlusta sig på sommaroperor över hela landet. En manlig god vän som hon inte har sett på evigheter bjöd henne på middag i sommargrönskan, och de hade en verkligt festlig kväll. Inte minst när han berättade minnen från när han arbetade som garderobiär och statist på Kungliga Operan under de glada 70- och 80-talen. Eftersom han dubbeljobbade för att få ekonomin under studierna att gå ihop hade han två chefer – som garderobiär den legendariske Kurt Dommel och som statist K...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Frun har haft en underbar sommar. Äntligen är corona ett minne blott och hon har kunnat träffa släktingar och vänner samt förlusta sig på sommaroperor över hela landet. En manlig god vän som hon inte har sett på evigheter bjöd henne på middag i sommargrönskan, och de hade en verkligt festlig kväll. Inte minst när han berättade minnen från när han arbetade som garderobiär och statist på Kungliga Operan under de glada 70- och 80-talen. Eftersom han dubbeljobbade för att få ekonomin under studierna att gå ihop hade han två chefer – som garderobiär den legendariske Kurt Dommel och som statist Karl-Erik Kling

I samma veva bytte Fruns gode vän förnamn, så det resulterade i två kontrakt med två olika förnamn. Lätt som en plätt kunde han då dubbeljobba under samma kväll, speciellt under längre operor typ Wagner. Helt geschwint kunde vännen då ta emot publikens ytterkläder, för att sedan springa ner och byta om till statistkostym och sedan tillbaka igen. Extra jäktigt blev det under Mästersångarna i Nürnberg, där han sprang ner för att föreställa fejk-trumpetare i slutscenen för att sedan slänga av sig hatten och den vadderade jackan och därefter dra garderobiärsuniformen utanpå resten av trumpetardräkten. Litet svettigt med trikåer under kostymbyxor var det allt, och om publiken hade tittat riktigt noga hade de kunnat se att rouge och annat smink inte hunnit tvättas av. Men det märkte de tydligen aldrig. 

Däremellan gick Fruns vän gärna på upptäcktsfärd i operahuset. Detta var kort efter den stora ombyggnaden där scenen fått sitt nya hydrauliska system som bland annat möjliggjorde snabba scenbyten i Die Frau ohne Schatten. När vännen kom ner i maskinrummet, upptäckte han att konstruktionen läckte så mycket olja att den tydligen måste tätas med något som såg ut som blöjor. De hade maximalt uppsugande effekt, men behövde naturligtvis bytas ofta. Frun undrar om man numera löser det problemet på annat sätt. 

Ett rum som den manlige vännen hellre uppsökte var hovkapellmästare Kurt Bendix’ rum vid tredje nedre raden. När maestron inte var där, passade han på att låna flygeln eftersom han även studerade sång. Rummet var naturligtvis belamrat med kopiösa mängder klaverutdrag och vette mot Strömmen eftersom Bendix ville kunna höra och se vaktparaden varje dag. Till slut upptäckte någon på lönekontoret att vännens kontrakt med de olika förnamnen hade samma personnummer och då blev det slut med dubbelarbetet. Men inga andra reprimander utfärdades, och Frun tänker att brottet väl nu måste vara preskriberat. 

En annan opera som Fruns vän staterade i var den sceniska urpremiären av Joseph Martin Kraus Proserpin ute på Drottningholmsteatern 1980 (den hade uruppförts konsertant på Confidencen 1781). Frun har alltid älskat det verket, alltsedan hon som ung fröken hörde det i radio 1957 då det dirigerades av Sten ”Önskekonserten” Frykberg och där en av hennes första idoler Ingvar Wixell briljerade i Jupiters aria. 1980 såg hon operan i SVT för att sedan avnjuta nybesättningarna på Drottningholm året därpå. Hon besökte även Uppsala universitetsaula, där hennes väninna Kerstin Meyer hade regisserat en uppsättning med studenter från Operahögskolan, allt dirigerat av Mark Tatlow. Samme Tatlow dirigerade verket ett par år senare för en cd-inspelning på Musica Sveciae med Hillevi Martinpelto och Peter Mattei i några av rollerna, en inspelning Frun ofta njuter av. 

Det var därför med glädje som Frun infann sig på Confidencen för ännu en uppsättning av detta verk. Men när hon efter premiären slog upp Dagens Nyheters recension höll hon på att sätta morgonkaffet i halsen. Där kunde hon storögt läsa att världen berövats detta mästerverk i 240 år: ”Men gudadottern fick finna sig i att återvända till underjorden: i 240 år har hon varit försvunnen”. Har Sveriges största morgontidning inga faktagranskare, tänker Frun. 

Liknande tongångar gällde allmänt bland kritikerna vid en annan av de sommaroperor som blev ett glatt återseende för Frun, nämligen Lars Johan Werles Tintomara på Läckö Slottsopera. Almqvists androgyna gestalt har beträtt tiljan i minst tre uppsättningar dessförinnan. Vi i Sverige är faktiskt bättre på att spela våra egna verk än vi tror, tänker Frun och retar sig på att ordet jantelag inte finns på några andra språk. Det ordet hade hon nämligen velat använda härom året, när International Opera Awards hade nominerat Blomdahls Aniara på Malmö Opera till ”årets återupptäckt” trots att verket spelats regelbundet sedan urpremiären i åtskilliga uppsättningar, även i Tyskland. Vi måste nog bli bättre på att marknadsföra oss utomlands också, avslutar Frun sina sensommarfunderingar innan hon ger sig på höstens operautbud.

Fler Die schweigsame Frau från OPERA

Die schweigsame Frau

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vem tar vem?
Frun sitter och bläddrar i gamla skvallertidningar och tänker tillbaka på den tid då hon hade en kort anställning på en veckotidningsredaktion. Tänk så roligt det var då, när folk blev kända för att de hade gjort något vettigt – till exempel bli operasångare.

Läs mer

Die schweigsame Frau

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Frun var på Folkoperan och såg Tidens larm...
...en fin och tänkvärd föreställning om Dmitrij Sjostakovitj där förhållandet mellan makten och konsten diskuteras på djupet. Ständigt aktuella frågor också i lilla Sverige, tänker Frun.

Läs mer

Die schweigsame Frau

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var evigheter sedan som Frun såg något på plats i Bayreuth...
...det har ju alltid varit så svårt att få biljetter dit. Så döm om hennes förvåning när hon upptäckte att det bara var Tristan och Isolde som var utsåld i år – alla andra uppsättningar gick det ganska lätt att få biljetter till.

Läs mer

Die schweigsame Frau

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Strauss Salome har varit aktuell igen på Kungliga Operan.
Frun har inte reagerat som vissa på att hela Johannes Döparens kropp kommer upp ur cisternen och inte bara huvudet. Men visst finns det mer eller mindre morbida historier kring attrappen av detta avhuggna huvud...

Läs mer

Die schweigsame Frau

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Äntligen kunde de svenska operautsändningarna komma i gång igen.
Äntligen var avtalen lösta så att de svenska operautsändningarna kunde komma i gång igen på lördagskvällarna i radions P2. Frun hade faktiskt börjat bli litet trött på dessa eviga utsändningar från Met och längtade efter en mer varierad kost.

Läs mer

Die schweigsame Frau

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Frun gladde sig som ett barn inför Kungliga Operans 250-årsgala.
Frun gladde sig som ett barn inför Kungliga Operans 250-årsgala. Tänk att det redan är femtio år sedan hon som fröken såg Werles Tintomara på tv och lyckligt öppnade Kungliga Operan 200 år-Jubelboken som julklapp!

Läs mer

Die schweigsame Frau

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det sägs alltid att kulturtanter tar sig fram överallt...
Det sägs alltid att kulturtanter tar sig fram överallt och kommer in på alla evenemang. För dem tycks det inte finnas några hinder. Och så har det alltid varit för Frun fram till nu.

Läs mer