Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tintomara på Läckö Slottsopera

Tintomara. Foto: Daniel Strandroth
Lars Johan Werles Tintomara skrevs till Kungliga Operans tvåhundraårsjubileum 1973 och fick stor och positiv uppmärksamhet. Den direktsändes i tv, och en ny uppsättning gjordes också i Göteborg tre år senare. Med vissa revideringar togs Tintomara upp i Stockholm på nytt 1981, men förutom en uppsättning med operahögskolelever har verket sedan dess varit en obekant storhet för operapubliken. Den gavs heller inte ut i sin helhet på skiva. Till sommaren 2020 annonserade Läckö Slottsopera glädjande nog ett återupplivande av Tintomara, men vi vet vad som hände, och även följande sommar satte covi...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Lars Johan Werles Tintomara skrevs till Kungliga Operans tvåhundraårsjubileum 1973 och fick stor och positiv uppmärksamhet. Den direktsändes i tv, och en ny uppsättning gjordes också i Göteborg tre år senare. Med vissa revideringar togs Tintomara upp i Stockholm på nytt 1981, men förutom en uppsättning med operahögskolelever har verket sedan dess varit en obekant storhet för operapubliken. Den gavs heller inte ut i sin helhet på skiva. Till sommaren 2020 annonserade Läckö Slottsopera glädjande nog ett återupplivande av Tintomara, men vi vet vad som hände, och även följande sommar satte covid käppar i hjulet för en premiär. Men tredje gången gillt, i år kunde man äntligen genomföra en pandemifri premiär.

Det är mycket glädjande att Werles opera väcks till liv igen, för vid sidan av Gösta Nystroems Herr Arnes penningar, som ju Göteborgsoperan så framgångsrikt tog upp i våras, är detta en av de allra bästa operaadaptionerna av en svensk litterär klassiker.

Leif Söderström, som skrivit librettot, följer Almqvists roman mycket nära men har givetvis koncentrerat den omfångsrika texten avsevärt. Han har skapat fint flyt i handlingen, och scenerna går snabbt i varandra, även när de utspelas på vitt skilda platser. Ett problem med detta är dock att handlingen inte kan vara så lätt att följa för den som tidigare är helt obekant med Drottningens juvelsmycke. Litet hjälp ges dock av ingen mindre än kungamördaren Anckarström (Lars Johansson Brissman), som uppträder som talande presentatör ibland, vilket är helt i linje med Almqvists egna verfremdungseffekter.

Per Lindström och Carl Ackerfeldt. Foto: Daniel Strandroth

Almqvists roman är högromantisk med sina spänningar mellan konkretion och fantasteri, men Werle har inte lockats att understryka de romantiska dragen. Hans tonspråk är i stället återhållet, och med små medel lyfter han fram Almqvists text, kommenterar och skapar spänningar. Werle är modernist men inte främmande för melodiösa motiv, pastisch och ledmotiv men hela tiden mycket diskret. Det fungerar mycket bra.

Ett starkt exempel är den scen från Kolmården där Ferdinand uttrycker sina djupt sårade känslor över att Tintomara givit honom korgen. Carl Ackerfeldt är mycket övertygande som Ferdinand, och här ges en tydligare bakgrund än i romanen till Ferdinands fatala agerande vid den fingerade avrättningen av Tintomara.

Tintomara är ju ett slags ikonisk gestalt i svensk litteratur. Almqvist skapade med denna eggande och undflyende figur en idealbild av en fullkomligt ärlig, ren och oskuldsfull människa bortom kategorier som erotik och kön (man ska inte blanda in dagens diskussioner om hbtq-frågor om man vill förstå Tintomara). Hon är en romantisk, idealistisk fantasi, och därför i princip omöjlig att ge scenisk gestalt som en människa av kött och blod. Tintomara existerar som bäst i en romanläsares huvud. Lars Johan Werle har också haft svårt att fånga in henne musikaliskt, och någon klar musikalisk profil får hon inte. Hennes särpräglade karisma kommer bäst fram när hon i den östgötska skogen sjunger sin visa om alm, hägg och hassel, som Almqvist själv tonsatte. Sidsel Eriksen gör så gott hon kan men är alltså ursäktad om hon inte riktigt lyckas fånga magin hos Tintomara.

Karolina Blixt, Elisabeth Leyser och Matilda Sterby. Foto: Daniel Strandroth

Runt Tintomara fylkas en lång rad människor som påverkas av henne på olika vis. De är desto mer pregnanta, och man har på Läckö lyckats fylla rollistan med högst kompetenta artister. Carl Ackerfeldt är nämnd, och hans baryton kontrasteras fint av Per Lindströms tenor som den andre av de två kavaljererna. Deras två moatjéer, Amanda och Adolfine (kvinnoporträtt som inte är fullt så feministiskt framsynta som Sara i Det går an!), görs med fint utspel av Matilda Sterby och Elisabeth Leyser. Jag noterar särskilt den täta varma klangen i Leysers mezzo. Conny Thimander, som ju är specialist på färgstarka krumelurer, agerar både Gustav III och hertig Karl, medan Anders Larsson i sin pricksäkra gestaltning av den dolske baron Reuterholm påminner om en annan samtida baron, Scarpia. Markanta scenfigurer i denna innehållsrika uppsättning är också en oldtimer som Torgny Sporsén som de unga flickornas onkel liksom Karolina Blixt som deras mor och Karin Ingebäck som Tintomaras mor. Hon som uttalar de berömda varningsorden om oskuld och arsenik.

Mattias Ermedahl står för regin. Han lyckas fint med det sceniska flytet och spänningen skruvas långsamt upp utan svackor. Simon Kim Phipps leder en sextonhövdad orkester och formar Werles ibland nästan alltför sparsmakade musik med fin precision.

Lennart Bromander

Werle: Tintomara

Premiär 9 juli 2022.

Dirigent: Simon Kim Phipps

Regi: Mattias Ermedahl

Kostymdesigner, tillskärare: Anna Kjellsdotter

Ljusdesign: Ronald Salas

Mask- och perukdesign: Théresia Frisk

Biträdande regissör, koreograf: Nina Irendotter

Solister: Sidsel Eriksen, Matilda Sterby, Elisabeth Leyser, Carl Ackerfeldt, Per Lindström, Lars Johansson Brissman, Conny Thimander, Karin Ingebäck, Karolina Blixt, Torgny Sporsén, Anders Larsson, Martin Lissel, Alba Gutiérrez Malmbom. 

www.lackoslott.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus
Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera. I år gavs Gustaf Wasa konsertant.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Teatro de la Maestranza, Sevilla   
Uppsättningen är en tolkning av operan sedd genom den italienske filmaren och författaren Pier Paolo Pasolinis liv och död. Den blir till en reflektion över politikers och maktutövares självpåtagna rätt att bestämma över medborgarnas liv och död.

Läs mer

Recensioner

14 september 2023

Macbeth på Läckö slottsopera
Vad kunde vara en bättre inramning för Giuseppe Verdis tragiska Macbeth än borggården på Läckö? Sören Tranberg har sett årets sommaropera på slottet - två gånger.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dido och Aeneas på Opera på Österbybruk
Henry Purcells miniopera Dido och Aeneas är möjligen den mest spelade av hans musikdramatiska verk i modern tid. Österbybruks uppsättning kan betraktas som en prolog till Drottningholmsteaterns The Fairy Queen senare i sommar.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Münchens operafestspel 2023 
Festspelen i München bjöd i år på Lohengrin, Semele och Aida. Erik Graune var på plats för att rapportera till OPERAs läsare.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Andefabriken på Vadstena-Akademien
Att Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater
Den nytillträdde musikchefen Francesco Corti har valt The Fairy Queen som sitt första stora uppdrag på teatern. Det är bara att önska och hoppas att man på Drottningholmsteatern får behålla honom mycket länge. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dardanus på Confidencen, Ulriksdals slottsteater
Den franske regissören och barockexperten Gilbert Blin har som så många utländska regissörer hänförts och inspirerats av den säregna magi som omger våra stockholmska slottsteatrar. Hans uppsättning av Dardanus är ett under av glädje och vitalitet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lucia di Lammermoor på Teatro alla Scala, Milano
En förutsättning för att dirigera Lucia di Lammermoor på La Scala var för Chailly att få Lisette Oropesa i titelrollen och Juan Diego Flórez som Edgardo. När man hör Oropesa förstår man Chaillys krav: endast det bästa är gott nog på La Scala. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ernani på Teatro La Fenice, Venedig
Många menar att Ernani är den första riktiga Verdioperan, en opera som förenar både de dramaturgiska och musikaliska stilmedel som kännetecknar och utgör kärnan i Verdis operaskapande. Operan hade sin urpremiär på just La Fenice i Venedig 1844.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var en gång på Grand Hôtel på Göteborgsoperan
När ljudfilmen slog igenom med Jazzsångaren 1927 innebar det en explosion av musik- och operettfilmer. Och det är också själva ramhandlingen för Göteborgsoperans uppsättning av Paul Abrahams lustspelsoperett Det var en gång på Grand Hôtel.

Läs mer