Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Proserpin på Confidencen, Ulriksdals slottsteater

Susanna Stern. Foto: Martin Hellström
O gudalike Kraus…! Det är Onkeln i Lars Johan Werles opera Tintomara som låter undslippa sig en beundrande suck från en annan av Sveriges sommaroperascener – Läckö Slott – något man definitivt kan instämma i när man lyssnar till Proserpin på Confidencen. På Läckö gäller kommentaren emellertid Kraus kantat till kung Gustavs begravning; på Confidencen är det sannerligen inte en högstämd sorgemusik som ljuder. Det svänger nämligen ordentligt friskt om Confidencens operaorkester under Olof Bomans entusiastiska och noggranna ledning i Anders Wiklunds reviderade version. Det var just på Confidenc...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

O gudalike Kraus…! Det är Onkeln i Lars Johan Werles opera Tintomara som låter undslippa sig en beundrande suck från en annan av Sveriges sommaroperascener – Läckö Slott – något man definitivt kan instämma i när man lyssnar till Proserpin på Confidencen. På Läckö gäller kommentaren emellertid Kraus kantat till kung Gustavs begravning; på Confidencen är det sannerligen inte en högstämd sorgemusik som ljuder. Det svänger nämligen ordentligt friskt om Confidencens operaorkester under Olof Bomans entusiastiska och noggranna ledning i Anders Wiklunds reviderade version. Det var just på Confidencen som Kraus Proserpin 1781 fick sitt konsertanta uruppförande i närvaro av majestätet själv i publiken.  

Gustav III lär ha sagt uppmuntrande ord till den tjugofemårige Kraus, vilket gjorde honom överlycklig och gav honom hopp om fortsatt karriär vid det svenska hovet – en karriär som vi vet gick i stå av olika anledningar. Trovärdigt gestaltad av Oskar Webrell som Kraus och Richard Hamrin som kungen har detta tagits med i en fyndig ramhandling som ger ett välbehövligt perspektiv till en av den gustavianska epokens bästa operaskapelser. 

Den antika myten om dödsguden Plutos bortrövande av Proserpina, dotter till växtlighetens gudinna Ceres brukar vanligtvis tolkas som en myt om årstidernas växlingar. I den av Jupiter påbjudna lösningen av konflikten mellan gudarna kommer Proserpina att vistas dels nere i dödsriket, dels uppe hos sin mor. När Ceres har sin dotter hos sig blir det vår och sommar, när Proserpina är nere hos sin make i dödsriket sörjer Ceres sin dotter och då råder höst och vinter. 

Madeleine Allsop. Foto: Martin Hellström

Hovpoeten Johan Henrik Kellgren frångick delvis den franska förlagan (en opera av Lully) och skapade en bihandling där en kärlekskonflikt mellan herden Atis och nymfen Cyane blir dramats utlösande faktor. Atis har förälskat sig i Proserpin och därmed svikit Cyane som i svartsjuka hämnas genom att möjliggöra Plutos bortförande av Proserpin.

Bomans vitaliserade turbospeed genom partituret av denne ”svenske Mozart”, motsvaras av ett utmärkt sångarlag. Madeleine Allsop behärskar oklanderligt Proserpins intrikata koloraturrulader, och lika oklanderligt behärskar Susanna Stern Ceres storlinjiga klagoarior som kontrasterar fint mot Sanna Gibbs lyriskt intensiva Cyane. Wiktor Sundqvist visar en mognare och dramatisk pondus i sin tenor som Atis och Anton Eriksson förmedlar barytonal värme och välljud som den förälskade dödsguden. Richard Hamrin som Gustav III i ramhandlingen visar i den inlagda arian ett härligt exempel på virtuos och briljant figursång. 

Alltså full pott musikaliskt och sångligt. Det betyder dock inte att det saknas svårigheter när man ska bringa sceniskt liv i Kraus Proserpin. Inte ens med en försonlig inställning till tiden kring den gustavianska operans stilideal kan man påstå att Kellgrens libretto är en dramaturgiskt lyckad framställning av myten om Proserpina och Ceres. 

Regissören Sara Ekman och dramaturgen Ola Simonsson har alltså inte en helt tacksam uppgift men resultatet blir ändå en stilmässigt mycket vacker uppsättning. Här bidrar Christer Nilssons dekorer som livas upp – tycker jag mig se – av betydligt mer mättad och klatschig färgskala än den ”drottningholmskt” mer finstämda pastellpaletten. 

Scen ur Proserpin. Foto: Martin Hellström

Men myten om Proserpina innefattar idélager som kunde ges en givande belysning och motsvara mer nutida problemställningar: en lite annorlunda vinkling på kvinnovåld, makt, försoning, Stockholmssyndrom och klimatproblematik. Teman som skulle kunna fördjupas eller åtminstone antydas utan att man går bärsärkagång över våra älskade slottsteatrars stilmässiga regelsystem. 

Jag saknar alltså en scenisk motsvarighet till Bomans musikaliska ledning, en livfullare aktion där man vågar mer. Här blir det för mycket av stillastående stilteater. Det hettar till när Sanna Gibbs och Wiktor Sundqvist kolliderar i sina svartsjukescener, men annars hänvisas sångarna alltför ofta till passiv enface-sång som förhindrar en mer profilerad persongestaltning.

Men detta förtar inte att Confidencens Proserpin är en bragd och att man med sitt medvetna repertoarförfarande verkar vara den enda svenska operascen hitintills som uppmärksammar nästa års 250-årsjubileum av den svenska operans födelse.

Erik Graune

Kraus: Proserpin

Premiär 28 juli 2022.

Dirigent: Olof Boman

Regi och koreografi: Sara Ekman

Scenografi: Christer Nilsson

Kostymdesign: Anna Kjellsdotter

Maskdesign: Elin Grandin och Catha Lundin

Dramaturg: Ola Simonsson

Solister: Madeleine Allsop, Sanna Gibbs, Susanna Stern, Wiktor Sundqvist, Anton Eriksson, Richard Hamrin, Oskar Webrell.

www.confidencen.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer