Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Siegfried och Ragnarök på Wiener Staatsoper

Nina Stemme och Michael Weinius i Siegfried. Foto: Michael Pöhn
”Wiener Schwedenfestspiele” kallades de två cykler av Richard Wagners tetralogi Nibelungens ring som spelades under Wiener Staatsopers sedvanliga festveckor. Alla tre huvudrollerna, Wotan, Brünnhilde och Siegfried var besatta med sångare ”från landet där de stora rösterna växer” som en recensent uttryckte sig. Den generation som matats med legendfloran kring till exempel Birgit Nilsson vet att wienarna tillhör de mest entusiastiska åhörarna av svenska Wagnerröster. Att det fortfarande gäller visades mycket tydligt nu i våras. I Wien håller man fortfarande heroiskt fast vid ett repertoarförf...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

”Wiener Schwedenfestspiele” kallades de två cykler av Richard Wagners tetralogi Nibelungens ring som spelades under Wiener Staatsopers sedvanliga festveckor. Alla tre huvudrollerna, Wotan, Brünnhilde och Siegfried var besatta med sångare ”från landet där de stora rösterna växer” som en recensent uttryckte sig. Den generation som matats med legendfloran kring till exempel Birgit Nilsson vet att wienarna tillhör de mest entusiastiska åhörarna av svenska Wagnerröster. Att det fortfarande gäller visades mycket tydligt nu i våras.

I Wien håller man fortfarande heroiskt fast vid ett repertoarförfarande som numera är mycket ovanligt i branschen. Det betyder att man håller i gång äldre uppsättningar för att ge möjlighet till ett repertoarutbud som saknar sin like i operavärlden. Sven-Eric Bechtolfs uppsättning av Nibelungens ring var inte spektakulär vare sig sceniskt eller idémässigt när det begav sig 2008 och kan inte heller fjorton år senare tillföra något intressant. Med scenografi och kostym av Rolf och Marianne Glittenberg inordnar sig uppsättningen i den stiliserade medeltidstrashiga trend som under många år varit standard i Ringen-uppsättningar. 

Desto mer kunde man hänge sig åt de enskilda sångprestationerna. Och som Siegfried både i Siegfried och Ragnarök kunde man än en gång förvissa sig om att Michael Weinius tillhör den absoluta eliten bland de få som bemästrar detta det mest fruktade och krävande av tenorpartier.

Michael Weinius, Albert Dohmen och Clemens Unterreiner i Ragnarök. Foto: Michael Pöhn

Utan att förtröttas lyckas Weinius med bibehållen röstenergi tillföra en nyanserad lyrisk, nästan belcantistisk dimension till rollen. Man hade gärna, som i andra aktens Waldwebenscen, gottat sig lite längre i Weinius i bästa mening välljudande smörighet. Därtill kommer en aldrig sviktande både scenisk och textmässig uttrycksvilja i det vanligtvis monokroma textgläfsandet. Man lär sig och hör alltid något nytt när Weinius sjunger Wagner. 

Indisposition gjorde att John Lundgren fick en olycklig start på sin Wotandebut i Rhenguldet och Valkyrian i Wien. Men som Vandraren i Siegfried fick han en fullkomlig revansch och visade att Sverige fortfarande har fullvärdiga motsvarigheter, inte bara till Set Svanholm och Birgit Nilsson – av Wienpubliken tidigare avgudade Wagnerröster – utan även till Sigurd Björling och Joel Berglund. Med en mäktig och intensiv baryton, ömsom generöst auktoritativ, ömsom avväpnande sårbar, med en egen personlig röstprofil var det en imponerande tolkning. Det enda man kunde invända mot Lundgrens Vandrare var att hans vitala och sexiga utstrålning och apparition inte övertygade som trött övergud på dekis. 

Det som ändå gjorde detta Ringen-slut i Wien historiskt var Nina Stemmes Ragnaröks-Brünnhilde. Detta var hennes sista föreställning i rollen. Om det var det som gjorde att hon levererade en Brünnhilde som överträffade det mesta. Vokalt bemästrar hon partiet utan några som helst tecken på trötthet, med fullkomlig kontroll, potens och skönhet, men som alltid når Stemme längre, högre och djupare i sina tolkningar och sin persongestaltning än andra. 

Brünnhildes roll i dramat – den fallna gudadottern som ser sig sviken i sin kärlek som kvinna, och vars hämnd leder till Siegfrieds död – brukar tolkas som ett nödvändigt skeende för att återställa naturen och världen till sin ursprungliga renhet och ordning. Stemmes Brünnhilde blev i Wien påtagligt mänsklig och självständig. Hennes hämndbegär var hos Stemme grandiost desperat, mer som en furiös Elektra som kämpar och agerar för egen del än den före detta gudadottern vars öde ingår som ett offer i ett högre skeende. 

Nina Stemme i Ragnarök. Foto: Michael Pöhn

I rättvisans namn fanns naturligtvis andra som bidrog till föreställningarna i Wien. Framför allt måste den fenomenale dirigenten Axel Kober framhållas. En mer minutiöst instuderad tolkning finns knappast: varje ledmotiv, varje orkesterinsats och tempo framhölls med en sällan hörd tydlighet och konsekvens. Och orkestern var ju Wiener Staatsopernorchester, vilket säger det mesta. Att Kober blivit wienarnas favorit bland Wagnerdirigenter är helt förståeligt. Men svenskarna fick kvalificerat motstånd även av många andra. Här räcker att nämna Jörg Schneiders utomordentlige Mime, veteranen Albert Dohmens värdigt tragiske Hagen och Jochen Schmeckenbechers Alberich.

Ja, det måste man tillstå: hjärtat svällde av stolthet och ögonen fuktades av rörelse när det svenska Wagnerlaget vid applådtacken efter Siegfried togs emot med stormande jubel, endast överträffat av det som mötte Nina Stemme i Ragnarök några kvällar senare. En icke föraktfull svensk supporterskara fanns utspridd i den tvåtusenhövdade salongen. Om vi hade fått små Sverigeflaggor – kanske med bilder av Wagners eller Birgit Nilssons så igenkännbara profiler avtecknade mot en blågul bakgrund – hade vi entusiastiskt viftat och utgjort en slående hejaklack. 

Nå, detta behövdes sannerligen inte – och vi bevistade ju trots allt sofistikerade Wagnerföreställningar på en av världens främsta operascener. Det var bara att lyckligt konstatera att det svenska laget satte dit en helt övertygande seger och visade att vi här på Wienoperan fortfarande är världsmästare i Wagnersång.  

Erik Graune

Wagner: Siegfried

Premiär 27 april 2008, besökt föreställning 26 maj 2022.

Dirigent: Axel Kober

Regi: Sven-Eric Bechtolf

Scenografi: Rolf och Marianne Glittenberg

Solister: Michael Weinius, John Lundgren, Jörg Schneider, Jochen Schmeckenbecher, Nina Stemme, Dmitry Belosselskiy, Noa Beinart.

 

Wagner: Ragnarök

Premiär 8 december 2008, besökt föreställning 29 maj 2022. 

Dirigent: Axel Kober

Regi: Sven-Eric Bechtolf

Scenografi: Rolf och Marianne Glittenberg

Solister: Michael Weinius, Nina Stemme, Albert Dohmen, Jochen Schmeckenbecher, Clemens Unterreiner, Szilvia Vörös, Regine Hangler, m.fl. 

www.wiener-staatsoper.at

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer