Ledare

Ledare – Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 4, 2021

Sören Tranberg. Foto: Nadja Sjöström

Äntligen öppnar scenkonsten!

Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen. Restriktionerna vad gäller antalet besökare i publiken tas bort från och med den 29 september.

Kulturlivet har genomgått ett ordentligt stålbad under ett och ett halvt år. Det blev en stor lättnad för Kultursverige när beskedet om lättnaderna kom. Branschens sårbarhet har synliggjorts under pandemin och det finns också en oro för kompetensbrist och för ekonomin. Dagens operaverksamhet kräver en långsiktighet, ja, rentav årsvis planering, men under pandemin har det mest blivit ad hoc-lösningar i de fall man alls har kunnat spela någonting.

Vi som har längtat efter liveföreställningar kan glädjas. Vidare har regeringen i en remiss föreslagit att vaccinationsbevis ska kunna användas för större allmänna tillställningar med en publik på över 15 000 personer. Vaccinationsbevisen är tänkta att bara nyttjas om Folkhälsomyndigheten finner detta nödvändigt ‒ likt en beredskap och om smittspridningen skulle ta fart igen. Och det är bara att hoppas att bevisen aldrig kommer att behöva användas.

Men det svenska kulturlivet har fått stryka på foten rejält under coronapandemin och våra beslutande politiker har i åratal prioriterat ner det svenska kulturlivet. Även om vi kommer i gång snart, i full skala, så kommer det att ta lång tid innan vi kommer upp på den nivå som gällde före pandemin.

Det finns ett oerhört stort uppdämt behov av levande föreställningar och konserter. Det märkte jag av under sommaren då jag besökte Vattnäs, Vadstena och Drottningholmsteatern. På den senare scenen såg jag genrepet av Agrippina med Ann Hallenberg i titelrollen. Andra gången delade jag ut vårt Operapris för 2019 till henne i samband med att hon gav en barockkonsert på teatern. Hon fick priset för sin tolkning av titelrollen i Händeloperan Ariodante på Drottningholmsteatern sommaren 2019.

I sommar har OPERA kunnat bevaka de internationella operafestivalerna i Bayreuth, München och Pesaro samt de svenska sommaroperorna, ja, de som har kunnat spela. I höst kommer vi bland annat att se nyuppsättningar på Folkoperan, Kungliga Operan, Confidencen, Göteborgsoperan, Malmö Opera och Norrlandsoperan samt några produktioner runt om i Europa. Ett reportage om hur Operafestivalen i Savonlinna har klarat sig under pandemin och hur denna festival ser på fortsättningen – det får ni läsa om i vårt novembernummer.

Med tillönskan om en fin operahöst,

SÖREN TRANBERG

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Fler Ledare från OPERA

Ledare

20 februari 2024

Repertoarhål
Hur ofta spelas inte verk ur standardrepertoarens tio-i-topplista på de svenska operahusen. Mest traditionellt var väl Kungliga Operans 250-årsjubileum i form av idel repriser av sådana verk.

Läs mer

Ledare

26 november 2023

Är kritiker ett utdöende släkte?
En av OPERAs kritiker frågade mig varför dagspressen inte recenserar urpremiärer eller Sverigepremiärer av operaverk längre. Ekonomin och jakten på "klick" går ut över scenkonstbevakningen. Har fördjupad kulturjournalistik någon framtid?

Läs mer

Ledare

11 september 2023

Kulturen i Norrköping får stryka på foten...
Redan för ett år sedan skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping.

Läs mer

Ledare

25 juni 2023

Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef
Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk.

Läs mer

Ledare

19 april 2023

I Bergen bygger man ett operahus!
Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. I Norge finns det politisk enighet, medan det nu i Stockholm ska utredas för tredje gången om att ta fram ett renoveringsförslag för nationalscenen vid Gustaf Adolfs torg.

Läs mer

Ledare

21 februari 2023

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ...
En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Även Folkteatern i Göteborg och Blåsarsymfonikernas hemvist, Musikaliska på Nybrokajen i Stockholm, hotas av vräkning.

Läs mer

Ledare

22 november 2022

Repertoarnivellering?
Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar.

Läs mer

Ledare

13 september 2022

Gör krisen att publikunderlaget sviktar?
Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare.

Läs mer

Ledare

22 juni 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 3, 2022
Frågan om ett nytt operahus i Stockholm har aktualiserats igen efter att förra finansminstern Magdalena Andersson satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som anslogs 2013.

Läs mer

Ledare

19 april 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 2, 2022
Världsläget har förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Men skall ryska artister som inte har med kriget att göra behöva lida konsekvenserna?

Läs mer

Ledare

18 februari 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 1, 2022
Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera?

Läs mer

Ledare

21 november 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 5, 2021
Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen!

Läs mer

Ledare

22 juni 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 3, 2021
Nu hoppas vi att scenkonsten ska kunna öppna igen. Kanske kommer några svenska sommarscener spela opera. Om så blir fallet, då recenseras de i vårt höstnummer. Likaså om vi får pressbiljetter till festspelen i München och Bayreuth.

Läs mer

Ledare

20 april 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 2, 2021
Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant.

Läs mer

Ledare

23 februari 2021

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 1, 2021
Nya operachefer har utsetts - den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh blir konstnärlig chef på Kungliga Operan till sommaren, och Norrlandsoperan har rekryterat regissören Dan Turdén som ny operachef.

Läs mer

Ledare

20 november 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 5, 2020
Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack!

Läs mer