Recensioner

Venus & Adonis och Dido & Aeneas på Confidencen

Ida Ränzlöv i Venus och Adonis. Foto: Martin Hellström

Årets operauppsättning på Confidencen Opera and Music Festival är två barockpärlor, Venus & Adonis av John Blow (1684) och Dido & Aeneas av Henry Purcell (1689). Temat är kärlek, och inte av det lyckliga slaget. Döden skiljer Venus och Adonis åt precis i den spirande förälskelsen och när Aeneas överger Dido ser hon ingen annan utväg än att ta sitt liv. Confidencens salong är strikt covidanpassad för cirka 70 platser. Men förvånande nog skapar det en väldigt intim och exklusiv känsla av att känna historiens vingslag.

Något som slår mig under kvällen är hur viktigt det är att ha distans till det riktigt dramatiska och barocka, vilket regissören William Relton har lyckats mycket bra med. Hade Blows och Purcells verk gjorts med absolut allvar hade upplevelsen blivit mycket tyngre. Nu leker man fram verken utan att nagga på kvaliteten i det musikaliska framförandet. Ida Ränzlöv som Venus/Dido och Rupert Enticknap som Cupido/Häxan står ut rent vokalt då de två äger scenen och skapar tillsammans med övriga sångare en mycket underhållande barock helafton.

Rupert Enticknap son Häxan i Dido & Aeneas. Foto: Martin Hellström.

Ida Ränzlöv är perfekt som såväl kärleksgudinnan Venus som Karthagos drottning Dido. Hon briljerar i både det komiska flirtandet och den avgrundsdjupa sorgen med sin kraftfullt nyansrika mezzo. Den norske tenoren Bernt Ola Volungholen som Adonis och Aeneas lyckas fylla sina roller med mycket hjälteaura och vokal mognad. Countertenoren Rupert Etnicknap är en sann vokal underhållare av det barocka slaget. Han gör sig lika bra som Cupido i sin Karlsson på taket-inspirerad kostym och som Häxa i svart klänning. Sopranen Christina Larsson Malmberg gör även hon en fin insats som Didos väninna Belinda.

”Ida Ränzlöv är perfekt som såväl kärleksgudinnan Venus som Karthagos drottning Dido”

Kostymerna och maskerna, som är skapade av Anna Kjellsdotter och Catharina Lundin, är enkla men effektiva med blinkning mot den gustavianska hovdräkten och dåtidens tolkning av antiken. Detta passar utmärkt i scenografen Christer Nilssons antika tempel och blomstrande skogar. En stor hommage måste även ges till kören, som består av Mikael Stenbaek (tenor), Arash Azerbad (baryton), Mathilda Sidén Silfver (mezzo) och Lisa Carlioth (sopran) som utöver att rent musikaliskt kunna hoppa mellan roller även genomför de snabbaste kostymbytena som jag har sett.

Under Olof Bomans ledning blir Confidencen Opera & Music Festival Orchestra en pulserande och väl sammanhållen organism som lyfter helhetsintrycket ytterligare några snäpp.

Det finns humor, värme och en vilja att göra det mesta av dessa korta stycken (båda på cirka en timme i speltid), med intensiva maskspel som de kallades på Blows och Purcells tid. Jag lämnar salongen med en känsla av att det finns en tid efter covid, och att det här är ett gäng jag gärna hänger med igen.

Bodil Hasselgren

Venus & Adonis och Dido & Aeneas

Premiär 29 juli, besökt föreställning 31 juli 2021.
Regi: William Relton
Scenografi: Christer Nilsson
Kostym och mask: Anna Kjellsdotter och Catharina Lundin
Ljusdesign: Sofie Anderson
Koreografi: Sara Ekman
Solister: Ida Ränzlöv, Bernt Ola Volungholen, Rupert Enticknap, Christina Larsson Malmberg, m.fl.

www.confidencen.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mytomania på Göteborgsoperan
Duon af Malmborg Ward och Perski har sedan många år tillbaka ett ingjutet samarbete som ger mersmak. Med Mytomania befäster de sina positioner på den svenska – och internationella – operakartan.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

23 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan
John Adams opera har sin grund i ett terrordåd 1985, då fyra medlemmar ur den palestinska frigörelseorganisationen PLO kapade kryssningsfartyget Achille Lauro med 748 personer ombord under en resa på Medelhavet vid Alexandrias kust.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det långa seklet på Bastionen, Malmö
Andrea Tarrodi och Helena Röhr förenar musik respektive libretto och regi till en pigg och humoristisk kavalkad över kvinnans 1900-talshistoria fram till nutid, med viss tonvikt på förra halvan av seklet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Folkoperan
En av de mest idérika och fartfyllda operauppsättningar man sett - Askungen är ytterligare en seger för Folkoperans bel canto-satsning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Malmö Opera
Det som sticker ut i Malmö är inte huvudpersonen själv, inte heller själva dramat, utan den ovanligt väl fungerande vokala rollbesättningen av alla figurer runt den gestalt som egentligen borde ha varit huvudperson.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bayreuth Baroque Opera Festival
Bayreuth Baroque Opera Festival bjöd på countertenorer i mängder. Läs Claes Wahlins rapport från den treårsfirande festivalen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer