In Memoriam

Claes Fellbom 1943‒2024

Claes Fellbom. Foto: Wermland Opera, Karlstad.

Folkoperans medgrundare och tidigare konstnärlige chef Claes Fellbom har avlidit efter en tids sjukdom, 81 år gammal. Han var ursprungligen filmregissör men grundade Folkoperan 1976 tillsammans med sin dåvarande hustru dirigenten Kerstin Nerbe och Krister Fagerström. Fellbom var teaterns konstnärlige ledare fram till 2007.

Hans visioner och den enorma drivkraften att skapa en folklig opera – på svenska – lockade en ny stor publik till Folkoperan. Claes Fellbom kom själv att regissera en mängd succéer, inte minst invigningsföreställningen 1985 på Hornsgatan, en avkoloniserad Aida. Verdioperan blev senare också film, men inspelad på Lanzarote. Nämnas måste också hans iscensättningar av Turandot, Trollflöjten, Don Carlos och Hoffmanns äventyr. Denna placerade han med hjälp av en stor spiraltrappa på en psykiatrisk avdelning. På Confidencen, Ulriksdals slottsteater, satte han upp Maskeradbalen.

Fellbom måste också minnas för att han tog initiativ till och skrev flera libretton till nyskrivna verk, t.ex. Daniel Börtz’ Marie Antoinette och Lars Johan Werles Lionardo, som Fellbom också satte upp på Stora Teatern i Göteborg. Vidare Oidipus av Qu Xiao-Song, Georg Riedels Barfotaliv och Hemsöborna samt Anders Nilssons Zarah, som belyste Zarah Leanders filmkarriär i Nazityskland. Marie Antoinette gick för utsålda hus och är den svenska opera som har rekordet i antalet spelade föreställningar. Uppsättningen gavs även på turné i Lissabon och Brighton.

Claes Fellbom hade även ett bra väderkorn när det gällde att snoka upp unga och då oprövade operaregissörer, t.ex. Staffan Valdemar Holm (Carmen, La traviata, Figaros bröllop och nämnda Marie Antoinette), Lars Rudolfsson (Barberaren i Sevilla och Läderlappen), Ole Anders Tandberg (Hemsöborna), Peter Stormare, som gjorde Don Giovanni, och inte minst den unge norrmannen Stefan Herheim, som inledde sin framgångsrika karriär med att sätta upp en radikal och okonventionell Così fan tutte.

Claes Fellbom hade också en egen internationell regikarriär med uppsättningar av Korngolds Die tote Stadt i Kiel, Ragnarök i Oldenburg, Barberaren i Sevilla i Luzern, Maskeradbalen i Prag och på Wiener Volksoper Walter Braunfels Die Vögel. Hans sista regiarbete blev Aida härom året på Wermland Opera i Karlstad.

År 2001 utsågs han till professor i operaregi vid Operahögskolan i Stockholm. Han skrev också boken om Folkoperan Född ur passion (Carlsson Bokförlag, 2012), som handlar om teaterns tillkomst, etablering och dess utveckling.

År 1998 tilldelades han Natur & Kulturs Kulturpris ihop med Kerstin Nerbe. Paret fick tillsammans sonen Linus Fellbom, som är ljussättare och regissör. I Claes Fellboms andra äktenskap blev han far till tre söner.

Ett mer personligt minnesord om Claes Fellbom kommer i OPERAs sommarnummer.

Sören Tranberg

 

 

 

Fler In Memoriam från OPERA