Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Madame Butterfly på Det Kongelige Teater, Köpenhamn

Hyona Kim och Karah Son. Foto: Miklos Szabo
I den nederländske regissören Floris Vissers version av Madame Butterfly, en uppsättning som Köpenhamnsoperan delar med operan i Graz, är Cio-Cio-Sans och Pinkertons lille son ett slags stumt deltagande huvudperson. I föreställningens nu har det gått tjugo år, och han återvänder med sin far och styvmor till Japan. Spelplatsen är ett museum, där den unge mannen söker efter sina rötter. Han återskapar i minnet och/eller fantasin den där förfärliga tiden då hans mor drevs till självmord. Det är absolut en rimlig idé att lyfta fram det lilla barnet. Många som sett Madame Butterfly genom åren ha...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

I den nederländske regissören Floris Vissers version av Madame Butterfly, en uppsättning som Köpenhamnsoperan delar med operan i Graz, är Cio-Cio-Sans och Pinkertons lille son ett slags stumt deltagande huvudperson. I föreställningens nu har det gått tjugo år, och han återvänder med sin far och styvmor till Japan. Spelplatsen är ett museum, där den unge mannen söker efter sina rötter. Han återskapar i minnet och/eller fantasin den där förfärliga tiden då hans mor drevs till självmord.

Det är absolut en rimlig idé att lyfta fram det lilla barnet. Många som sett Madame Butterfly genom åren har undrat hur fadern och styvmodern när sonen blivit äldre skulle svara på hans frågor om sitt ursprung. Säkert med lögner. Nu ger detta barnperspektiv ändå inte så mycket till själva dramat på scenen. Det blir till och med litet tjatigt med denne stumme unge man som upprört cirklar runt i periferin. Just när ridån faller på slutet griper han ett seppuku-svärd i en museimonter och riktar det mot fadern, och det är i alla fall en stark slutrelief.

Scen ur Madame Butterfly. Foto: Miklos Szabo

I den föreställning jag såg skulle Gisela Stille ha rolldebuterat som Cio-Cio-San, men hon blev sjuk och den med henne alternerande koreanska sopranen Karah Son hoppade in. En späd Butterfly men med potent sopran, vackert rundad men intensivt uttrycksfull. ”Un bel dì vedremo” byggde hon upp till en storartad höjdpunkt. 

Nya zeeländske Thomas Atkins, som gjorde Rodolfo i La bohème i Göteborg häromåret, var en passabel men litet blek Pinkerton medan koreanskan Hyona Kim var en påfallande bra Suzuki; hennes mezzo blandade sig sällsynt vackert med Karah Sons sopran i blomsterduetten. Jens Søndergaard hade på sin lott Sharpless, ett av operarepertoarens otacksammaste barytonpartier.

Kvällens huvudperson vid sidan av Karah Son var Paolo Carignani som lyfte Det Kongelige Kapel till ett Puccinispel av högsta klass. Den dramatiska pulsen, dynamiken, färgläggningen, allt sitter naturligt under Carignanis händer. Sammantaget skapar han maximal expressivitet utan den minsta överdrivna accent. Så här bra hör man sällan Puccinis partitur realiseras.

Lennart Bromander 

Puccini: Madame Butterfly

Premiär 25 februari, besökt föreställning 27 februari 2024.

Dirigent: Paolo Carignani

Iscensättning: Floris Visser

Regiansvarig: Lars Marcel Braun

Scenografi: Gideon Davey

Kostymdesign: Jon Morrell

Koreografi: Pim Veulings

Ljusdesign: Malcolm Rippeth

Videodesign: Philip Fleischer

Kormästare: Steven Moore

Solister: Karah Son, Thomas Atkins, Hyona Kim, Jens Søndergaard, m.fl. 

www.kglteater.dk

Madame Butterfly spelas t.o.m. 30 april 2024.

Fler Recensioner från OPERA