Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London

Karita Mattila. Foto: Tristram Kenton
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Götz Friedrich regisserade, Eva Marton sjöng titelrollen, Klytaimnestra gjordes av Marjana Lipovšek och Georg Solti dirigerade. Scenen täcktes av en semitransparent, konkav vägg, utförd som i korrugerad plåt bakom vilken man kunde ana palatsets invånare. När väl Orestes kommit hem och morden utförts pressades betydande mängder blod ut genom väggen. Det var en storartad produktion, sceniskt suggestiv, på högsta vokala nivå och med Soltis mjuka, sammanhållna ledning av orkestern. Det är f...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Götz Friedrich regisserade, Eva Marton sjöng titelrollen, Klytaimnestra gjordes av Marjana Lipovšek och Georg Solti dirigerade. Scenen täcktes av en semitransparent, konkav vägg, utförd som i korrugerad plåt bakom vilken man kunde ana palatsets invånare. När väl Orestes kommit hem och morden utförts pressades betydande mängder blod ut genom väggen.

Det var en storartad produktion, sceniskt suggestiv, på högsta vokala nivå och med Soltis mjuka, sammanhållna ledning av orkestern. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Charles Workman, Łukasz Goliński och Michael Mofidian. Foto: Tristram Kenton

Nina Stemme sjöng i London premiären i nyuppsättningen men tvingades ställa in de närmaste två föreställningarna. Hon ersattes av den litauiska sopranen Ausrine Stundyte, som på kort tid har gjort sig ett namn i det dramatiska sopranfacket. Bitvis var hennes röst imponerande, främst i forte där den var välriktad. I övrigt dessvärre ojämn, en smula raspig och rent av vek vid enstaka tillfällen. Säkrare var Karita Mattila som Klytaimnestra. Hennes sopran må inte vara fullt lika stark som förr, men sceniskt är hon som klippt och skuren för rollen. En fin insats gjorde också Łukasz Goliński som Orestes, en säker baryton med god bärkraft. Sara Jakubiaks Chrysothemis var den främsta, hennes varma och täta sopran fyllde hennes roll som den längtande hemmafru hon är.

Den stora behållningen var Antonio Pappanos ledning av Royal Operas orkester. Här togs partiturets piani och pianissimi tillvara med sällsynt konsekvens och klangen var mjuk och sammanhållen utan att förlora i dramatisk nerv.

Detta var Pappanos avskedsproduktion från Royal Opera. Han har i samma hus gjort flera Straussuppsättningar med just Christof Loy som regissör. Iscensättningen denna gång är en besvikelse. Loy vill se dramat som en familjehistoria där kärleksbristen är en förklaring till skeendet hos huvudpersonerna. Samtidigt är scenen förlagd till förra sekelskiftets Wien, ett pampigt palats längs Ringstrasse, där Elektra tycks bo i källaren tillsammans med husorna.

Michael Gibson och Jeremy White. Foto: Tristram Kenton

Strauss och Hofmannsthals inspiration av Freuds och Breuers teori kring kvinnlig hysteri, där Elektras beteende alltså är en konsekvens av ett traumatiskt minne, stämmer visserligen inte riktigt med Hofmannsthals text (Elektra minns allt, hela tiden), men det betyder inte att Loys alternativ säger något nytt eller intressant. 

Loys iscensättning blir inte bara paradoxal när Strauss samtid läses genom en mer modern syn på kärlekens primat i familjen. Men framför allt, tyvärr, är uppsättningen helt enkelt tråkig. Den sceniska nerven saknas. Om Götz Friedrichs från 1990 var en milstolpe så är denna ett stolpskott.

Claes Wahlin

Strauss: Elektra

Premiär 12 januari, besökt föreställning 18 januari 2024.

Dirigent: Antonio Pappano

Regi: Christof Loy

Scenografi: Johannes Leiacker

Ljusdesign: Olaf Winter

Solister: Ausrine Stundyte, Sara Jakubiak, Karita Mattila, Łukasz Goliński, Noa Beinart, Veena Akama-Makia, Lee Bisset, m.fl.

www.roh.org.uk 

Elektra spelas t.o.m. 30 januari 2024.

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer