Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet

Hanna Fritzson, Tessan-Maria Lehmussaari och Lovisa Huledal. Foto: Carl Thorborg.
Säg den som Pauline Viardot (1821–1910) inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Föräldrarna var operasångare, storasystern hette Maria Malibran och själv var Pauline både en framgångsrik mezzosopran och kompositör till sånger, instrumentalstycken och fem operor.  Pianolektioner fick hon av Franz Liszt, hon uppvaktades av Alfred de Musset och Ivan Turgenev, som föll för henne efter att hört henne i Barberaren i Sevilla. Han kom att skriva tre libretton till hennes operor, bland annat salongsoperan Den siste trollkarlen, som nu Den Andra Operan, 156 år efter uruppf...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Säg den som Pauline Viardot (1821–1910) inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Föräldrarna var operasångare, storasystern hette Maria Malibran och själv var Pauline både en framgångsrik mezzosopran och kompositör till sånger, instrumentalstycken och fem operor. 

Pianolektioner fick hon av Franz Liszt, hon uppvaktades av Alfred de Musset och Ivan Turgenev, som föll för henne efter att hört henne i Barberaren i Sevilla. Han kom att skriva tre libretton till hennes operor, bland annat salongsoperan Den siste trollkarlen, som nu Den Andra Operan, 156 år efter uruppförandet, har sett till att få nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Den åldrade trollkarlen Krakamiches storhetstid är förbi, hänvisad till en hydda i skogen kämpar han vidare, trots att älvorna retar honom och hans dotter Stella får bistånd av dem för att slå sig fri från sin pappa, trollkarl och patriark. Ja, det är nu inte hela operan som hörs på Hallwylska. En betjänt och en prins i grannskapet som uppvaktar Stella är strukna. 

Hanna Fritzson, Tessan-Maria Lehmussaari, Erik Rosenius och Lovisa Huledal. Foto: Carl Thorborg.
Hanna Fritzson, Tessan-Maria Lehmussaari, Erik Rosenius och Lovisa Huledal. Foto: Carl Thorborg.

Lika så är delar av handlingen struken för att den ska passa Den Andra Operans idé om verket som en ”feministisk ekofabel från 1867”. Det har krävts både ett och två skohorn för att klämma in Viardots och Turgenevs opera i det konceptet. Stella må önska en andlig frihet, inte den materiella rikedom som Krakamiche vill pådyvla henne, men jag undrar om inte operan ursprungligen var mer av en komedi med begränsad kritik av samtidens värderingar. 

Visst fungerar denna kortversion på 25 minuter (plus introduktion) bra. Handlingen blir effektiv, rösterna är överlag mycket goda, främst Tessan-Maria Lehmussaari som Stella, och musiken vittnar om ett verk som kan rymmas på en större scen. Musikaliskt minner det en hel del om Offenbach, melodiöst med fraser som gärna dröjer sig kvar. Men kanske är det inte alltid en välgärning att låta vår tids värderingar och intressen styra äldre verk. Tvärtom kan just det som i dag är oss främmande ge mer för publiken och rättvisa åt de ursprungliga upphovsmakarna.

Claes Wahlin

VIARDOT: DEN SISTE TROLLKARLEN

Nordenpremiär den 9 december 2023.

Pianist: Martin Hellström

Regi och bearbetning: Mårten Forslund

Visuellt koncept: Bente Rolandsdotter

Översättning: Ditte Hammar och Mårten Forslund

Ljusdesign: Nora Morén

Maskdesign: Mika Hedström

Solister: Tessan-Maria Lehmussaari, Lovisa Huledal, Hanna Fritzson, Erik Rosenius.

www.denandraoperan.se

Fler Recensioner från OPERA