Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera

Sibylle Glosted. Foto: Anders Bach
Med Ravnen (Korpen) av J.P.E. Hartmann med libretto av H.C. Andersen har Den Jyske Opera nu nått den sjätte installationen i sin imponerande serie av glömda danska operor. Och i detta storstilade projekt handlar det inte bara om konsertanta framföranden utan regelrätta scenversioner, flera av dem presenterade som turnéoperor över hela Danmark. H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare som i sin ungdom sökte arbete på Det Kongelige. Han skrev nio operalibretton och under sina många resor besökte han olika operahus så fort ha...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Med Ravnen (Korpen) av J.P.E. Hartmann med libretto av H.C. Andersen har Den Jyske Opera nu nått den sjätte installationen i sin imponerande serie av glömda danska operor. Och i detta storstilade projekt handlar det inte bara om konsertanta framföranden utan regelrätta scenversioner, flera av dem presenterade som turnéoperor över hela Danmark.

H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare som i sin ungdom sökte arbete på Det Kongelige. Han skrev nio operalibretton och under sina många resor besökte han olika operahus så fort han fick chans. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Ravnen fick en framgångsrik premiär på Det Kongelige 1832 och spelades flera gånger. Andersen och Hartmann reviderade verket några decennier senare, och den nya versionen fick sin premiär 1865. Nu hade emellertid tiden sprungit ifrån den här typen av melodramatisk skräckromantik, verket föll igenom och har sedan dess varit borta från scenerna i 158 år.

Regissören Philipp Kochheim talar entusiastiskt om ett ”vidunderligt partitur” och den finaste bel canto-musik som skrivits på nordliga breddgrader. Nja, en smula överord kan jag nog tycka. Det räcker med att konstatera att Hartmann var en fin melodiker som har skrivit många sånger och psalmer, än i dag populära i Danmark, och hans Ravnen-musik är absolut angenäm att lyssna till. Särskilt en duett och en stark tersett i andra akten är väl värda bekantskap. 

”En kör av vampyrer, som Andersen svårmotiverat diktat in i historien, gick utmärkt för sig 1832 men var till och med mer urmodig på 1860-talet än i dag, när populärkulturen börjat frossa i vampyrer igen.”

Vid tiden för Ravnens premiär 1832 låg den också påfallande rätt i tiden. 1830-talets publik älskade mystiska munkar och vampyrer. Det är definitivt ingen tillfällighet att Heinrich Marschner hade haft sin stora framgång med operan Vampyren just året innan Andersen lämnade in sitt libretto. Hartmanns musik doftar också betydligt mer av Marschner än av bel canto. En kör av vampyrer, som Andersen svårmotiverat diktat in i historien, gick utmärkt för sig 1832 men var till och med mer urmodig på 1860-talet än i dag, när populärkulturen börjat frossa i vampyrer igen. Att en mystisk munk förbannar en prins för att han skjutit en korp är däremot även i dag svårt att ta på allvar.

Søren Ruby, Anders Kampmann och Sibylle Glosted. Foto: Anders Bach.

Philipp Kochheim har bearbetat dialogen och försökt skapa en rimlig ramhandling kring H.C. Andersens tämligen förvirrade fantasier om en flicka, Armilla, som hålls inspärrad av en grym fader och blir föremål för väpnad rivalitet mellan två bröder. Han framställer hela historien, som en produkt av den stackars Armillas överspända fantasier och lägger också in balettinslag hämtade från andra verk av Hartmann. Tyvärr förtydligas ingenting på så sätt, och man sitter ofta konfunderad och undrar vad de har för sig på scenen.

Men det ageras med stor övertygelse, och Sibylle Glosted imponerar i Armillas roll som också är den enda kvinnliga rollen. Inte bara sjunger hon utmärkt, hon visar också klara skådespelartalanger i de stumma eller blott talade scenerna. Christian Oldenburg och Christian Damsgaard gör sitt bästa som de två rivaliserande prinsarna, varav alltså den ene förargligt nog blivit förbannad av en mystisk munk och därför, om jag förstått saken rätt, kommer till korta i brödrastriden.

Under Ravnens höstturné runt i Danmark har tre olika symfoniorkestrar medverkat. I Köpenhamn under Christopher Lichtensteins ledning spelade Odenses Symfoniorkester piggt och inspirerat men utan att kunna övertyga om att detta verkligen är något mer än en intressant engångsbekantskap.

Lennart Bromander

Hartmann: Ravnen

Premiär i Odense 13 oktober, besökt föreställning på Det Kongelige Köpenhamn, Gamle Scene 7 november 2023.

Dirigent: Christopher Lichtenstein

Regi: Philipp Kochheim

Scenografi: Rifail Ajdarpasic

Kostymdesign: Ariane Isabell Unfried

Ljusdesign: Anders Poll

Koreograf: Sean Stephens

Solister: Sibylle Glosted, Christian Oldenburg, Christian Damsgaard, Steffen Bruun, m.fl. 

www.jyske-opera.dk

Ravnen spelas på turné i Danmark t.o.m. den 2 december 2023. 

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mytomania på Göteborgsoperan
Duon af Malmborg Ward och Perski har sedan många år tillbaka ett ingjutet samarbete som ger mersmak. Med Mytomania befäster de sina positioner på den svenska – och internationella – operakartan.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

23 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan
John Adams opera har sin grund i ett terrordåd 1985, då fyra medlemmar ur den palestinska frigörelseorganisationen PLO kapade kryssningsfartyget Achille Lauro med 748 personer ombord under en resa på Medelhavet vid Alexandrias kust.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det långa seklet på Bastionen, Malmö
Andrea Tarrodi och Helena Röhr förenar musik respektive libretto och regi till en pigg och humoristisk kavalkad över kvinnans 1900-talshistoria fram till nutid, med viss tonvikt på förra halvan av seklet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Folkoperan
En av de mest idérika och fartfyllda operauppsättningar man sett - Askungen är ytterligare en seger för Folkoperans bel canto-satsning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Malmö Opera
Det som sticker ut i Malmö är inte huvudpersonen själv, inte heller själva dramat, utan den ovanligt väl fungerande vokala rollbesättningen av alla figurer runt den gestalt som egentligen borde ha varit huvudperson.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bayreuth Baroque Opera Festival
Bayreuth Baroque Opera Festival bjöd på countertenorer i mängder. Läs Claes Wahlins rapport från den treårsfirande festivalen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer