Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan

Dmitry Tyapkin, Lovisa Huledal och Johan Ulveson. Foto: Mats Bäcker
Folkoperans konstnärlige chef, regissören Tobias Theorell, har satt upp Tidens larm. Den bygger på Julian Barnes roman med samma namn, nu genialt dramatiserad av Joakim Sten.  Pjäsen handlar om Dimitrij Sjostakovitjs (1906–75) förhållande till sovjetmakten. Hans opera Lady Macbeth från Mtsensk som hade stor framgång i Leningrad 1934 och även internationellt, men två år senare blev den bannlyst efter att Josef Stalin sett en föreställning på Bolsjojteatern i Moskva. Under fältropet ”Kaos i stället för musik”, skrev, eller dikterade, Stalin en artikel i Pravda som inledde en veritabel klappja...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Folkoperans konstnärlige chef, regissören Tobias Theorell, har satt upp Tidens larm. Den bygger på Julian Barnes roman med samma namn, nu genialt dramatiserad av Joakim Sten

Pjäsen handlar om Dimitrij Sjostakovitjs (1906–75) förhållande till sovjetmakten. Hans opera Lady Macbeth från Mtsensk som hade stor framgång i Leningrad 1934 och även internationellt, men två år senare blev den bannlyst efter att Josef Stalin sett en föreställning på Bolsjojteatern i Moskva. Under fältropet ”Kaos i stället för musik”, skrev, eller dikterade, Stalin en artikel i Pravda som inledde en veritabel klappjakt på Sjostakovitj. Tonsättaren bestämde sig för att aldrig mer skriva någon opera då regimen krävde socialrealistisk och statsförhärligande konst.

Uppsättningen på Folkoperan inleds med autentiska filmsnuttar med Sjostakovitj innan scenografin kommer upp ur scengolvet i form av ett glasinramat rum, läs instängdhet och isolering. Här gestaltar en porträttlik Johan Ulveson Sjostakovitjs kval inför att leva i en totalitär stat, i form av lamentationer där han med små åtbördor beskriver sitt förhållande till och krypande inför makten. Vissa sentenser är så absurda att vi i publiken inte kan hålla oss för skratt, som ofta fastnar i halsen. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD. Det är som tiden stått still i glasburen, där Ulveson röker, dricker vodka och tuggar på inlagda saltgurkor. Det är bara en tickande klocka som visar att tiden går.

”Aktualitet finns i Tidens larm, med kompromissandet mellan statsmakten och musiken å ena sidan och bristen på konstnärlig frihet å andra sidan.”

Återberättandet i pjäsen handlar om året 1937, fast handlingen utspelar sig efter att Stalin har dött 1953. Sjostakovitj var aldrig någon uttalad regimkritiker eller dissident. Hans son, pianisten och dirigenten Maxim, hoppade av till väst 1981. Dimitrij Sjostakovitj var hela tiden sovjetstaten trogen. Han följde direktiven lojalt när de ändrades beroende på hur vindarna blåste. Han undertecknade fördömanden av kolleger som Stravinskij och Prokofjev när det påbjöds, och han uttryckte sig aldrig kontroversiellt när han tilläts resa i väst. När tövädret kom efter Stalins död försökte han utnyttja de perioderna till djärvare skapande. Det kan man höra i hans musik, även om det ibland är väl inlindat.

Johan Ulveson. Foto: Mats Bäcker

Fast tövädret efter Nikita Chrustjovs avstalinisering var det nog lite si och så med. I pjäsen kallar Sjostakovitj honom för ”Nikita Majskolven”. Nobelpristagaren i litteratur 1958, den regimkritiske Boris Pasternak, drabbades av Chrustjovs verbala bannbulla och fick inte resa till Stockholm för att motta priset. Turerna kring detta finns återberättade i diplomaten Staffan Carlssons nyutkomna biografi om Dag Hammarskjöld. Likadant var det när Aleksandr Solzjenitsyn fick samma pris 1970, då förvägrade Brezjnevregimen honom utresa.

I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Men de många musikinslagen förhöjer intensiteten. Mezzosopranen Lovisa Huledal sjunger på ett lysande sätt ryska romanser och georgiska folksånger och pianisten Dimtry Tyapkin lotsar på sin Bechsteinflygel suveränt de musikaliska inslagen i säker hamn. Därtill Folkoperans reducerade orkester under Gunvald Ottesens ledning.

Aktualitet finns i Tidens larm, med kompromissandet mellan statsmakten och musiken å ena sidan och bristen på konstnärlig frihet å andra sidan. Sätt in det i demokratisk kontext, låt vara i en annan än Sovjetunionens, och se hur svenska yngre politiker – ofta renons på kulturell bildning – klåfingrigt vill lägga sig i och detaljstyra dagens kulturpolitik.

Sören Tranberg

Sjostakovitj: Tidens larm

Premiär 29 september 2023

Musikarrangemang och dirigent: Henrik Schaefer

Regi: Tobias Theorell

Scenografi och kostym: Julia Przedmojska

Ljus: Sofie Gynning

Mask och peruk: Therésia Frisk

Dramaturg: Tuvalisa Rangström

Text och dramatisering: Joakim Sten, efter en roman av Julian Barnes i översättning av Mats Hormak

Ensemble: Johan Ulveson (Dimitri Sjostakovitj), Lovisa Huledal (sångsolist), Dmitry Tyapkin (pianosolist). 

www.folkoperan.se

Tidens larm spelas t.o.m. 26 november 2023.

Uppsättningen spelas också mellan den 5 och 23 maj 2024.

Denna produktion spelas

Folkoperan

 

Tidens larm

Dmitrij Sjostakovitj
Premiär: 5 maj 2024
5 maj
6 maj
10 maj
11 maj
18 maj
19 maj
22 maj
23 maj
Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

26 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Melancholia på Kungliga Operan
von Trier är en av vår tids mest träffsäkra gestaltare av kvinnoporträtt på film. Han nöjer sig sällan med ett sadistiskt frosseri i kvinnors lidande, utan han skärskådar med genomborrande blick på djupet de mekanismer som ligger bakom kvinnoförtryck. Nu har hans undergångsdrama från 2011 blivit opera.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Mytomania på Göteborgsoperan
Duon af Malmborg Ward och Perski har sedan många år tillbaka ett ingjutet samarbete som ger mersmak. Med Mytomania befäster de sina positioner på den svenska – och internationella – operakartan.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

23 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Death of Klinghoffer på Norrlandsoperan
John Adams opera har sin grund i ett terrordåd 1985, då fyra medlemmar ur den palestinska frigörelseorganisationen PLO kapade kryssningsfartyget Achille Lauro med 748 personer ombord under en resa på Medelhavet vid Alexandrias kust.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

19 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det långa seklet på Bastionen, Malmö
Andrea Tarrodi och Helena Röhr förenar musik respektive libretto och regi till en pigg och humoristisk kavalkad över kvinnans 1900-talshistoria fram till nutid, med viss tonvikt på förra halvan av seklet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Askungen på Folkoperan
En av de mest idérika och fartfyllda operauppsättningar man sett - Askungen är ytterligare en seger för Folkoperans bel canto-satsning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Malmö Opera
Det som sticker ut i Malmö är inte huvudpersonen själv, inte heller själva dramat, utan den ovanligt väl fungerande vokala rollbesättningen av alla figurer runt den gestalt som egentligen borde ha varit huvudperson.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bayreuth Baroque Opera Festival
Bayreuth Baroque Opera Festival bjöd på countertenorer i mängder. Läs Claes Wahlins rapport från den treårsfirande festivalen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer