Ledare

Kulturen i Norrköping får stryka på foten…

Redan för ett år sedan, i min ledare i nr 4/22, skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. 

Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping, där kommunalrådet Sophia Jarl (M) och den politiska majoriteten M+KD+L med stöd av SD vill lägga ner kulturförvaltningen, ta bort kommunens kulturchef och ersätta detta med ett Tillväxtkontor. Detta har lett till massiv kritik. Flera kloka debattinlägg har skrivits i både dagspressen och på sociala medier. 

Norrköping har ett rikt kulturliv i form av sina museer och inte minst stadens symfoniorkester (SON), som håller världsklass. Jag har själv upplevt den ett otal gånger. Konserthuset, De Geerhallen, som drivs i kommunal regi, ska nu läggas ut till kommersiella intressenter och vara mer självfinansierad. SON har gjort en mängd cd-inspelningar med den tyska labeln cpo, inte minst alla Allan Petterssons symfonier och annan svensk musik, som t.ex. Wilhelm Stenhammars opera Gillet på Solhaug. Drygt 20 000 skolungdomar kommer varje år i kontakt med symfoniorkestern. Politiker födda på sent 1970-tal och senare är tyvärr i stor utsträckning obildade när det gäller klassisk musik och litteratur, vilket till stor del kan skyllas på bristande skolutbildning. Vi har ibland sett häpnadsväckande okunskap om litteratur hos våra partiledare. 

Det som i Norrköping har upprört mest är Sophia Jarls raljanta och nedlåtande ton gentemot kulturskapare och utövare, som om de vore ett tärande lyxproblem. Givetvis lever vi just nu i en lågkonjunktur, där anslag och annat måste ses över, men varför ska alltid kultur ställas mot daghem, skola och sjukvård? En sak är klar: Sophia Jarl har aldrig tänkt på kulturen som en allmännyttig demokratisk angelägenhet. 

Argumenten kring dagisplatser och sjukvård känner jag igen från den infekterade operadebatten i Göteborg på 1970-talet, men då var det extremvänstern som argumenterade på samma sätt som nu det borgerliga styret i Norrköping. 

Även andra kommuner drar ner på kulturen, som t.ex. Motala som lägger ner El Sistema, som är ett lyckat integrationsprojekt sedan 2014 med musikundervisning för femåringar. Förslaget var väldigt förvånande, enligt kommunens kultur- och fritidschef. En tredje kommun i Östergötland, Linköping, där läggs musikklasserna ner. Vad blir kvar?

Även den isländska regeringen har strypt medlen till landets enda opera, som nu sagt upp både personal och hyreskontrakt i konserthuset. Konserthuset Harpa i Reykjavík har varit hemmascen för den Isländska Operan allt sedan invigningen 2011. Nu ska operasverksamheten ersättas med en statligt ägd nationalscen för opera, men Steinunn Birna Ragnarsdóttir, som är både vd och konstnärlig ledare, tror att det skulle innebära flera år utan större operaföreställningar på ön. Däremot säger den isländska kultur- och handelsministern Lilja Alfredsdottír att verksamheten ska vara i gång 2025 som planerat. 

En av orsakerna till ett hårdnande kulturklimat kan vara efterdyningarna av coronakrisen och världsläget, inte minst kriget i Ukraina. Men i orostider är kultur viktigare än någonsin!

Det som byggts upp under åren kan raseras snabbt genom ett enda beslut som inte har beretts och genomlysts på ett transparant demokratiskt sätt. Sedan tar det många år att bygga upp verksamheterna igen. 

Trots dessa tirader önskar jag våra läsare en fin kulturhöst!

Sören Tranberg
Chefredaktör och ansvarig utgivare

 

Fler Ledare från OPERA

Ledare

25 juni 2023

Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef
Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk.

Läs mer

Ledare

19 april 2023

I Bergen bygger man ett operahus!
Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. I Norge finns det politisk enighet, medan det nu i Stockholm ska utredas för tredje gången om att ta fram ett renoveringsförslag för nationalscenen vid Gustaf Adolfs torg.

Läs mer

Ledare

21 februari 2023

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ...
En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Även Folkteatern i Göteborg och Blåsarsymfonikernas hemvist, Musikaliska på Nybrokajen i Stockholm, hotas av vräkning.

Läs mer

Ledare

22 november 2022

Repertoarnivellering?
Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar.

Läs mer

Ledare

13 september 2022

Gör krisen att publikunderlaget sviktar?
Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare.

Läs mer

Ledare

22 juni 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 3, 2022
Frågan om ett nytt operahus i Stockholm har aktualiserats igen efter att förra finansminstern Magdalena Andersson satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som anslogs 2013.

Läs mer

Ledare

19 april 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 2, 2022
Världsläget har förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Men skall ryska artister som inte har med kriget att göra behöva lida konsekvenserna?

Läs mer

Ledare

18 februari 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 1, 2022
Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera?

Läs mer

Ledare

21 november 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 5, 2021
Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen!

Läs mer

Ledare

18 september 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 4, 2021
Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen från och med den 29 september.

Läs mer

Ledare

22 juni 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 3, 2021
Nu hoppas vi att scenkonsten ska kunna öppna igen. Kanske kommer några svenska sommarscener spela opera. Om så blir fallet, då recenseras de i vårt höstnummer. Likaså om vi får pressbiljetter till festspelen i München och Bayreuth.

Läs mer

Ledare

20 april 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 2, 2021
Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant.

Läs mer

Ledare

23 februari 2021

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 1, 2021
Nya operachefer har utsetts - den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh blir konstnärlig chef på Kungliga Operan till sommaren, och Norrlandsoperan har rekryterat regissören Dan Turdén som ny operachef.

Läs mer

Ledare

20 november 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 5, 2020
Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack!

Läs mer

Ledare

22 september 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 4, 2020
Kommer Tidskriften OPERA att överleva coronapandemin? Den frågan är berättigad. I förra numret vädjade vi till prenumeranter och läsare att stödja OPERA ekonomiskt och vi är tacksamma för det stöd som vi har fått.

Läs mer

Ledare

29 juni 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 3, 2020
Coronapandemin slår hårt mot operalivet och kulturlivet i stort. Även Tidskriften OPERA har drabbats av bortfallna annonsintäkter och ber om våra läsares stöd!

Läs mer