Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta

Poulenc: La voix humaine med Veronique Gens
Véronique Gens Orchestre National de Lille/Bloch Alpha 899 [1 CD] Distr: Naxos Jean Cocteaus text La voix humaine (Vox humana/Den mänskliga rösten) från 1928 slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen, i vintras framförde Barbara Hannigan Poulencs version i Göteborgs konserthus, där hon både dirigerade och sjöng verket. Före pandemin tolkade Kerstin Avemo den olyckliga kvinnan på ...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Véronique Gens
Orchestre National de Lille/Bloch
Alpha 899 [1 CD]
Distr: Naxos

Jean Cocteaus text La voix humaine (Vox humana/Den mänskliga rösten) från 1928 slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen, i vintras framförde Barbara Hannigan Poulencs version i Göteborgs konserthus, där hon både dirigerade och sjöng verket. Före pandemin tolkade Kerstin Avemo den olyckliga kvinnan på Göteborgsoperan, föregånget av Martinůs Tre fragment ur operan Juliette

Men för mig har något skavt på sistone när man diskuterat kvinnan som tar sitt liv efter ett långt telefonsamtal med sin före detta älskare. Man vill nämligen alltid diskutera skillnaden mellan manligt och kvinnligt, skillnaden mellan den alltmer korthuggna mannen på andra sidan linjen (som vi aldrig får höra, vi bara anar hans svar framför allt i Poulencs orkestersats) och kvinnan som utan några egentliga protester låter mannen gå. Det sägs vara den typiskt kvinnliga undergivenheten som gör att kvinnan, van att foga sig, gör som mannen säger, förvisso med en hel del klagan över sitt öde. 

Men då har man inte satt sig in i omständigheterna då Cocteau skrev sin text. Han skrev sin monolog som ett sätt att komma över att han just blivit lämnad av en yngre man som ”tröttnat på att vara madame Cocteau”. Mannen skulle i stället gifta sig med en kvinna och börja ett ”riktigt” liv. Med tanke på att texten är skriven på 1920-talet är det inte svårt att förstå Cocteau: som homosexuell man hade man inget att sätta emot eller erbjuda, utan tvingades inse att de förhållanden man levde i en dag skulle ta slut för att ersättas av ett ”riktigt” förhållande. Det är givetvis därför kvinnan egentligen aldrig protesterar mot mannens uppbrott där i andra änden av luren. 

Partiet skrev Poulenc för sin ständiga sopranmusa Denise Duval, den franska operakonstens motsvarighet till Édith Piaf – lika bräcklig och skör med samma enorma uttryckskapital.”

Även i vår tid hade det varit förståeligt, om än inte lika mycket som då. Och faktiskt var Poulenc i samma situation då han tonsatte Cocteaus text drygt trettio år senare – han hade precis haft en mycket uppslitande separation från sin mångårige älskare Lucien Robert. Så inte heller för honom var det särskilt svårt att leva sig in i den förtvivlade kvinnans känslor. Med andra ord handlar det om något helt annat än skillnaden mellan det kvinnliga och det manliga.  

Partiet skrev Poulenc för sin ständiga sopranmusa Denise Duval, den franska operakonstens motsvarighet till Édith Piaf – lika bräcklig och skör med samma enorma uttryckskapital. För henne hade han också skrivit huvudrollerna i sina tidigare operor Brösten på Thérèse och Karmelitsystrarna. Det finns numera fler inspelningar av La voix humaine än man skulle kunna tro med tanke på att det knappast är någon utpräglad grammofonopera. Helst vill man kunna se sångerskan för att kunna ta del av minsta nyans och Poulencs anvisningar är så exakta att det knappast blir tal om några större tolkningsskillnader. Men den namnlösa kvinnorollen har attraherat en lång rad framstående sopraner att göra inspelningar, såsom Magda Olivero, Jane Rhodes, Felicity Lott, Julia Migenes och Françoise Pollet. Och naturligtvis sjöng tack och lov Denise Duval in den för EMI kort efter uruppförandet, så den inspelningen bör väl ses som något slags referens med tonsättaren närvarande. 

Nu har Véronique Gens sjungit in verket tillsammans med Orchestre National de Lille under Alexandre Bloch. Gens började som barock- och Mozartsångerska men har sedan dess betydligt breddat sin repertoar och hon lägger in alla sina erfarenheter från sin långa karriär i sin rolltolkning. Hennes kvinna har resning och integritet, blir aldrig hysterisk eller ”jobbig” – förutom vid ett tillfälle då hon hör musik i andra ändan av luren. Helt logiskt, eftersom det är då bubblan definitivt spricker och hon avslöjar mannens dubbelspel. Att franska är hennes modersmål är naturligtvis till stor fördel, och Gens tolkar sångpartiet med en fyllig och aningen mörkfärgad sopran, ytterst välbehandlad och egaliserad. Alexandre Bloch i spetsen för Orchestre National de Lille ackompanjerar följsamt och känsligt, och de reagerar blixtsnabbt på varje liten vändpunkt i skeendet. 

Som bonusspår ger samma orkester och dirigent Poulencs Sinfonietta från 1947. Kontrasten i detta tolv år äldre verk kunde knappast vara större, då det mestadels är mycket uppsluppet och använder sig av en mängd olika äldre musikformer – möjligen inspirerat av Prokofjevs klassiska symfoni med dess neoklassicism. Utöver det citerar Poulenc sig själv med korta avsnitt från sina tidigare instrumentala verk. Bloch tolkar Sinfoniettan både med skärpa och lätt hand för att få fram lekfullheten hos den motsatta sidan av Poulenc, tonsättaren som gamängartad spjuver.   

Göran Gademan

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Meyerbeer: Robert le Diable
Det behöver väl knappast påpekas att Orchestre National Bordeaux Aquitaine och Bordeauxoperans kör låter precist, klangfullt, dramatiskt och är med på minsta skiftning från Minkowskis sida. Skynda och köp! Detta är en veritabel öronöppnare.

Läs mer