Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 

Kerstin Meyer Memorial Edition 1956–1980. Foto på omslaget: Enar Merkel-Rydberg
Sterling CDA 1862/63 [2 cd] Distr: Naxos Den här minnesutgåvan, där Marcus Jupither står för urvalet och sammanställningen, har tydligtvis satts samman med främsta avsikt att visa den stora bredden i Kerstin Meyers konstnärskap. Representerade är så olika tonsättare som Mahler, Schönberg, Musorgskij, Rossini, Wagner, Bizet, Verdi, Debussy, Schumann, Richard Strauss och Grieg. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd. Här finns hela Griegs nästan halvtimmeslånga sångcykel Haugtussa och även hela Schumanns Frauenliebe und Leben, Musorgski...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Sterling CDA 1862/63 [2 cd]
Distr: Naxos

Den här minnesutgåvan, där Marcus Jupither står för urvalet och sammanställningen, har tydligtvis satts samman med främsta avsikt att visa den stora bredden i Kerstin Meyers konstnärskap. Representerade är så olika tonsättare som Mahler, Schönberg, Musorgskij, Rossini, Wagner, Bizet, Verdi, Debussy, Schumann, Richard Strauss och Grieg. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd. Här finns hela Griegs nästan halvtimmeslånga sångcykel Haugtussa och även hela Schumanns Frauenliebe und Leben, Musorgskijs dystra sångsvit Utan sol och Debussys Le Promenoir des deux amants, dessutom hela Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen

Däremot ingen Carmen-habanera och överhuvudtaget bara en minut och trettionio sekunder ur Carmen, detta Meyers signaturparti (”Om du älskar” med Ingvar Wixell som Escamillo). Somligt lyser med sin frånvaro, Mozart skrev till exempel inte mycket som passade Meyers röst, och denne centrale operatonsättare saknas liksom barockopera (Meyer framträdde annars bland annat i Alcina).

Och vad är det då för röst som förenas i detta dignande smörgåsbord? Det främsta kännetecknet är förstås den omisskännliga timbren och det så varma klangrika mellanläget, men är det en alt eller en mezzosopran? I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Högre toner sitter som de ska, men där tappar rösten en del av den alldeles egna färg som är så karaktäristisk för hennes lägre register.

Som Ulrika i Maskeradbalen eller som Erda i Rhenguldet är hon helt outstanding, där sitter rösten som allra bäst. Och nog kunde vi ha fått mer än en minut och tjugofyra sekunder av hennes Ortrud. Hela andra aktens första scen ur Lohengrin hade varit att föredra framför till exempel Haugtussa eller Frauenliebe und Leben

Som romanssångare gestaltar Meyer texten visserligen intelligent men förmår inte riktigt finna den utjämning mellan registren som romanssång kräver. Det hörs litet för väl att här är det en operasångare, som ”skruvar ner sin röst”. Detta är kanske att vara alltför kritisk, och att Frauenliebe und Leben, inspelad på Nya Zeeland 1963, inte entusiasmerar beror också på pianisten Maurice Tills träiga insats.

Gemensamt för alla dessa olikartade exempel är Kerstin Meyers vilja och förmåga att dramatisera, att ge mänsklig färg och dramatisk nerv åt toner och ord. Man hör även i sorglig och allvarlig musik sångerskans rena glädje i att sjunga. Det finns en generositet i rösten som gör att man som lyssnare gärna och förbehållslöst tar till sig den. Den generositeten minns vi alla som är gamla nog att ha hört hennes live, men den går fint fram även på skiva.

Ska man vara petig kan man ändå i vissa stycken höra att Kerstin Meyer hör till en tidigare epok. I de sju sångerna från Pierrot lunaire, inspelade redan 1957, bemödar sig Meyer inte om att finna nyckeln till Schönbergs ”Sprechgesang” utan om att så mycket som möjligt sjunga sångerna. Så gör ingen i dag. Men det säger samtidigt en del om Kerstin Meyers nyfikenhet inför ny musik, att hon mitt i sina tidiga Carmenframgångar också tog sig an ett verk som Pierrot lunaire.

Det bör finnas mängder av Kerstin Meyer-upptagningar i arkiven, och den här utgåvan ger mersmak; jag ser fram mot en Memorial Edition del II.

Lennart Bromander

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Meyerbeer: Robert le Diable
Det behöver väl knappast påpekas att Orchestre National Bordeaux Aquitaine och Bordeauxoperans kör låter precist, klangfullt, dramatiskt och är med på minsta skiftning från Minkowskis sida. Skynda och köp! Detta är en veritabel öronöppnare.

Läs mer