Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva

Monteverdi, Cesti, Laurenzi Roberta Invernizzi/Ensemble Sezione Aurea Brilliant Classics 96716 [1 CD] Distr: Naxos Om den italienska sopranen Anna Renzi vet vi inte mycket. Hon föddes runt 1620 och dog någon gång efter 1661. Debuten skedde 1640 och hon framträdde framför allt i Venedig och Florens i operor av Monteverdi, Busenello och möjligen Cavalli. Om hennes liv vet vi föga (hon ska ha haft goda inkomster, tillräckligt för att snubba två friare). Något mer vet vi om hennes repertoar, tretton huvudroller ska ha hunnits med under en tämligen kort karriär. Hon avslutade sin tid på scenen 1...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Monteverdi, Cesti, Laurenzi Roberta Invernizzi/Ensemble Sezione Aurea
Brilliant Classics 96716 [1 CD]
Distr: Naxos

Om den italienska sopranen Anna Renzi vet vi inte mycket. Hon föddes runt 1620 och dog någon gång efter 1661. Debuten skedde 1640 och hon framträdde framför allt i Venedig och Florens i operor av Monteverdi, Busenello och möjligen Cavalli. Om hennes liv vet vi föga (hon ska ha haft goda inkomster, tillräckligt för att snubba två friare). Något mer vet vi om hennes repertoar, tretton huvudroller ska ha hunnits med under en tämligen kort karriär. Hon avslutade sin tid på scenen 1657. Berömmelsen ska ha varit omfattande, även om hon som varje kvinna som stod på scenen under detta sekel samtidigt betraktades som, och kallades, hora.

Det finns en liten skrift om 95 sidor, Le glorie della Signora Anna Renzi romana, skriven 1644 av Giulio Strozzi (Barbara Strozzis adoptivfar), bestående av hyllningsdikter, eloger och porträtt; tidens marknadsföring. Ett av få mindre subjektiva vittnesmål kommer från dagboksförfattaren och medlemmen av det nygrundade Royal Society, John Evelyn, som reste runt i Italien i mitten av 1600-talet. Under karnevalen i Venedig 1645 hamnar han på operan och hör där Anna Renzi (som han stavar Rencia). Min lite fria översättning:

”Historien var Hercules i Lydien, det var tretton scenbyten. Berömda röster, Anna Rencia, en romare och känd för att vara den främsta kvinnliga diskanten [alltså högsta röstläget], men där fanns en eunuck [kastrat] som i mitt tycke överträffade henne, också en genovesare med en ojämförlig bas.”

Operan Evelyn såg var Giovanni Rovettas Ercole in Lidia (förlorad för eftervärlden). Evelyn bjöd en kort tid senare henne och en kastrat på middag (fisk), där de båda gästerna efter förplägnaden sjöng ”rare music” till cembalo. Sedan tog de en gondol för att se när skeppen satte segel för att fara till Kreta. Möjligen, men det är naturligtvis en ren spekulation, är något av den musik Renzi framförde för Evelyn med på föreliggande cd. Renzi ska ha haft en röst som sträckte sig över två oktaver. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk.

Roberta Invernizzi, även hon en italiensk sopran specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört. Musik av Claudio Monteverdi, Antonio Cesti, Luigi Rossi och Filiberto Laurenzi (Renzis musiklärare). Invernizzis röst är mjuk, klar och osedvanligt varm, det finns ett slags ödmjukhet även i det expressiva uttrycket, som i Monteverdis ”Disprezzata regina” ur Poppeas kröning. Sällan hörda är också exemplen från La Finta Savia, Laurenzis opera till vilken Giulio Strozzi var librettist, kanske de bästa spåren på denna vackra utgåva.

Ensemble Sezione Aurea spelar mjukt och med svikt, instrumentalstycken som Frescobaldis ”Canzon prima a basso solo” dröjer kvar i det auditiva minnet minst lika mycket som Invernizzis röst. Att sedan skivbolaget kallar Renzi ”den första operadivan” får skyllas på marknadsavdelningen; hon var tydligen allt annat än någon diva, snarare tvärtom, ”melankoliskt lagd, fåordig och eftertänksam” enligt Giulio Strozzis möjligen lite tillrättalagda formuleringar. Hon var väl desto mer uttrycksfull på scenen.

Claes Wahlin

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!
En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost denne rör sig i de italienska parlando-racen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Meyerbeer: Robert le Diable
Det behöver väl knappast påpekas att Orchestre National Bordeaux Aquitaine och Bordeauxoperans kör låter precist, klangfullt, dramatiskt och är med på minsta skiftning från Minkowskis sida. Skynda och köp! Detta är en veritabel öronöppnare.

Läs mer