Nytt på cd

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rossini: Figaro? Sì!

Florian Sempey (baryton), Karine Deshayes (mezzosopran) och Nahuel de Pierro (bas). Orchestre National Bordeaux Aquaitaine/Minkowski Alpha 791 [1 CD] Distr: Naxos En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Även om Paris var Rossinis hemort och verksamhetsområde i mer än halva hans liv finns det få franska sångare som utmärkt sig Rossinisångare. Därför välkomnar vi gärna en skiva med Florian Sempey, den som väl får sägas vara Frankrikes främste lyriske baryton i dag. Sempeys baryton är ljust färgad, slank och flexibel och passa...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Florian Sempey (baryton), Karine Deshayes (mezzosopran) och Nahuel de Pierro (bas). Orchestre National Bordeaux Aquaitaine/Minkowski
Alpha 791 [1 CD]
Distr: Naxos

En Rossini-cd med bara barytonarior tillhör inte vanligheterna, särskilt inte med en fransktalande baryton. Även om Paris var Rossinis hemort och verksamhetsområde i mer än halva hans liv finns det få franska sångare som utmärkt sig Rossinisångare. Därför välkomnar vi gärna en skiva med Florian Sempey, den som väl får sägas vara Frankrikes främste lyriske baryton i dag.

Sempeys baryton är ljust färgad, slank och flexibel och passar således utmärkt i Rossinis relativt få barytonroller. Rossinis mest kända rollfigur och mest kända ”låt” är ju Figaro i Barberaren i Sevilla med faktotumarian, vars ”Figaro”-upprepningar i operaparodierande syfte kan rabblas av de flesta som inte ens har en aning om Rossini eller opera överhuvudtaget. Rossini använde sig för övrigt sparsamt av det rena barytonfacket och då enbart i sina komiska operor. För sina seriösare operor använde han snarare det närliggande högre basfacket.

Här är gränserna naturligtvis mycket flytande. Man skulle gärna ha hört Sempey i någon av de seriösa basnumren. Dock är hela skivan begränsad till sex av de lättare operorna. Detta är egentligen min enda invändning, för annars bjuder Sempey på härlig och generös Rossinisång. Han går ut friskt med en vital faktotumaria i ett tungvrickande tempo som skulle få den mesta rutinerade italienske buffabarytonen att snubbla och falla på ända – inte Sempey; man kan bara häpna över hur hemtamt och virtuost som denne fransktalande baryton rör sig i de italienska parlando-racen.

Och dirigenten som fullt ut hänger med i svängarna är Marc Minkowski. Att denne franske barockspecialist kunde få ut nya klangspektra även om han leder en traditionell symfoniorkester som Bordeaux-operans kanske inte förvånar. Helt orkestrala inslag i en sångrecital känns ofta ovidkommande och slöseri med plats. Här ingår två av Rossinis mest kända uvertyrer, den till Barberaren i Sevilla och till Italienskan i Alger. Men jag hade gärna sett att utrymmet använts till Sempey och ytterligare ett par arior. Fast jag ändrar uppfattning när jag lyssnar till Barberaruvertyren och hör hur Minkowski med små medel, med accent- och tempoförskjutningar, pånyttföder denna uttjatade uvertyr till ett härligt lyssnaräventyr.

Kvarstår dock önskningen om lite fler okända Rossininummer. Utanför de rossiniska allfarvägarna ligger bara en aria ur L’occasione fa il ladro (Tillfället gör tjuven) och en ur Silkesstegen (La scala di seta), av vilka den senare är extra intressant. De långsträckta fraserna i Germanos ”insomningsaria” ur Silkesstegen fordrar nämligen lyriskt finstämd skönsång och raffinerad nyansering, kvaliteter som sällan återfinns hos Figarobarytoner men som Sempey utför känsligt och innerligt och med total andningskontroll.

På skivans duetter, Rosina-Figaro ur Barberaren och Taddeo-Isabella ur Italienskan i Alger, får Sempey hjälp av den utmärkta mezzosopranen Karine Deshayes samt i duetten Dandini-Don Magnifico ur Askungen utvecklar Sempey tillsammans med basen Nahuel di Pierro det frustande brio och goda humör som gör Rossini till Rossini. s

Sempey avslutar med två franskspråkiga avsnitt: Raimbauds aria ur Le comte Ory och sången ”La chanson du bébé” ur Rossinis Péchés de vieillesse (Ålderdomssynder). Därmed har Florian Sempey tillsammans med Mark Minkowski fört i bevis sitt eget träffande konstaterande: ”Rossini tvingar oss att vara lyckliga!”

Erik Graune

Fler Nytt på cd från OPERA

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hallén: Valdemarsskatten
Denna upptagning är en studioproduktion gjord för Sveriges Radio 2001. Resultatet sändes sedan i radio utan att ges ut på cd. Men nu har skadan tagits igen och bättre sent än aldrig, speciellt som resultatet är så överväldigande som här. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Vivaldi: La Senna Festeggiante
Fest på floden Seine – ungefär så kan titeln på Vivaldis serenata översättas, detta trots att verket förmodligen framfördes i Venedig. Den franske ambassadören ska vid sitt tillträde raskt ha engagerat Antonio Vivaldi som ambassadens officielle kompositör (sådant var en gång av betydelse i den diplomatiska världen).

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Händel: Xerxes
När man bara lyssnar kan det ha sina svårigheter att hålla reda på alla missförstånd och förvecklingar i intrigen, inte minst när protagonisterna har så likartade namn som Arsamene, Amastre, Atalanta och Ariodate, men det är ett förstklassigt sångarteam som Harry Bicket haft till sitt förfogande.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Desmaret: Circé
Henry Desmarets Circé från 1694 handlar om Odysseus vistelse hos trollkvinnan Kirke som förvandlade män till svin. Så gör hon även i operan som ett försök att hålla kvar Odysseus på ön, eftersom hon misstänker storljugaren för att alls inte älska henne, vilket han påstår. Visst har hon rätt, Odysseus vill ju hem.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Marais: Ariane et Bacchus
Inspelningen är, som det heter, historiskt informerad. I detta fall har dirigenten Hervé Niquet försökt återskapa såväl orkesterns instrumentering som dess besättning.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Poulenc: La voix humaine, Sinfoietta
Jean Cocteaus text La voix humaine slutar aldrig att fascinera, snarare tvärtom: på senare år har den spelats allt oftare, antingen i sin rena form för en talskådespelare eller i Francis Poulencs operaform från 1959. Pjäsen har just varit aktuell på Dramaten med Lena Endre i den enda rollen.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kerstin Meyer: Memorial Edition 1956–1980 
I början kallades Meyer alltid för alt, senare ofta för mezzo, men när man i tät följd hör så många exempel från olika delar av hennes karriär är det framför allt hennes enastående vackra och personliga klang i röstens altläge som sticker ut. Det rör sig om en mix av opera och romans, där den senare genren är påfallande starkt företrädd.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Arias for Anna Renzi – the First Opera Diva
Den italienska sopranen Anna Renzi levde på 1600-talet. Att döma av de bevarade partitur som skrevs för henne var rösten både uttrycksfull och dramatisk. Roberta Invernizzi, specialiserad på barockrepertoaren, har valt ut stycken som Renzi ska ha framfört.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 maj 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Auber: Le Philtre (Kärleksdrycken)
Visst är man nyfiken på hur Aubers Kärleksdrycken står sig gentemot Donizettis mer kända variant. Inspelningen är gjord live vid Rossinifestivalen i tyska Bad Wildbad 2021 med Krakóws Filharmoniska orkester och kör under den italienske maestron Luciano Acocellas säkra ledning. 

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

21 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Heat of the moment
Den här dubbel-cd:n ger en fin bild av Lars Clevemans tenorgärning. Inspelningarna är till stor del hämtade från Sveriges Radio, direktsändningar från operaföreställningar och konserter mellan 1999 och 2020.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gefors: Tunnelbaneresa
Matilda Sterbys diktion är perfekt, man uppfattar varje stavelse – vilket också är Gefors förtjänst. Han vet exakt hur man får ut rätt uttryck ur en sopranstämma.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rameau: Zoroastre (1749) & Les Indes Galantes
Nyinspelningar av Zoroastre och Les Indes Galantes får Claes Wahlin att undra varför det ska ta sådan evig tid innan Sverige inser vad Rameau skulle kunna göra för operakonsten här och nu.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Saint-Saëns: Phryné
Det Venedigbaserade skivmärket Palazzo Bru Zane fortsätter oförtrutet att utforska det franska 1800-talets operarariteter.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 april 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Baroque BASS
Barockmusik i kammarformat har det senaste decenniet blivit ett sätt för vokalister inom den tidiga musiken att visa vad de går för. Staffan Liljas, med bred erfarenhet inom den tidiga musiken, har nu kommit med sin – faktiskt – första soloskiva.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Blech: Alpenkönig und Menschenfeind
Alpenkönig und Menschenfeind är en småtrevlig men tämligen umbärlig opera. Två extranummer, marscher skrivna under första världskriget, kunde gott ha fått vila i arkiven.

Läs mer

Nytt på cd

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

22 november 2022

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Meyerbeer: Robert le Diable
Det behöver väl knappast påpekas att Orchestre National Bordeaux Aquitaine och Bordeauxoperans kör låter precist, klangfullt, dramatiskt och är med på minsta skiftning från Minkowskis sida. Skynda och köp! Detta är en veritabel öronöppnare.

Läs mer