Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Hoffmanns äventyr på Göteborgsoperan

Katarina Karnéus och Brian Michael Moore. Foto: Lennart Sjöberg
Det är närmast en plikt att i en recension av Jacques Offenbachs slitstarka Hoffmanns äventyr påpeka att en rad olika versioner föreligger. I Göteborg spelar man Michael Kayes och Jean-Christophe Kecks senaste edition. Operan är attraktiv för varje regissör som, uttalat eller inte, ansluter till vad som brukar kallas postmodernism. Denna möjlighet förstärks givetvis av metanivån, hur författaren E.T.A. Hoffmann och hans berättelser finns som tydliga referenser. I Stefan Herheims uppsättning i Bregenz 2015 var till exempel betydande delar av ensemblen utklädda till författaren Hoffmann (en u...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Det är närmast en plikt att i en recension av Jacques Offenbachs slitstarka Hoffmanns äventyr påpeka att en rad olika versioner föreligger. I Göteborg spelar man Michael Kayes och Jean-Christophe Kecks senaste edition. Operan är attraktiv för varje regissör som, uttalat eller inte, ansluter till vad som brukar kallas postmodernism. Denna möjlighet förstärks givetvis av metanivån, hur författaren E.T.A. Hoffmann och hans berättelser finns som tydliga referenser. I Stefan Herheims uppsättning i Bregenz 2015 var till exempel betydande delar av ensemblen utklädda till författaren Hoffmann (en uppsättning där för övrigt Kerstin Avemo var med).

Kort sagt: man kan göra lite som man vill med operan. Plocka bort arior, lägga till arior eller skifta akterna med det tre kvinnorna. Låta samma trio sjungas av olika kvinnor eller, som i Göteborg, låta Hoffmann sjungas av tre olika män.

På scenen står allt lite snett, som om Hoffmann befinner sig i en skev dröm där rum och figurer har antagit smått bisarra skepnader. Flera av kvinnorna, inklusive Musan, har försetts med Botero-liknande utstyrsel, feta kroppsdräkter som reducerar varje tanke på fysisk attraktion hos drömmaren Hoffmann. Den är inte vacker, scenbilden, och jag är tveksam till dess funktion, annat än att spelet smidigt kan byta plats mellan scenerna.

Ramhandlingen utgörs av hur Hoffmann ser tillbaka på sitt liv. Minnena är korrupta, glömskan tycks råda, men genom att berätta tre historier om sina förälskelser förväntas både han och publiken bringa ordning i vad som bara handlade om en och samma kvinna, en allt annat än ovanlig tolkning. Just Hoffmanns misslyckade relationer får framträdande plats genom de projicerade talscenerna på dukar som är stora eller ännu större. Övergångarna mellan tal och sång är trots allt ovanligt smidiga.

Tomas Lind, Kerstin Avemo, Brian Michael Moore, GöteborgsOperans Kör. Foto: Lennart Sjöberg

Musikaliskt finns det mindre att undra eller klaga över. Kerstin Avemo som de tre kärleksobjekten är förskräckligt bra. Hennes täta, men samtidigt mjuka, sopran kan fara ut i aggressiva stötar, viska mjukt i pianissimo och sceniskt ge intryck av såväl total förvirring som koncentrerad uppmärksamhet.

Att dela upp Hoffmann i olika åldrar kan synas onödigt, bakåtblickandet är lätt att iscensätta ändå. Vad den unge polske regissören Krystian Lada möjligen vinner är en musikalisk vidgning när tre olika röster får minnas tre olika tider. De är alla bra, kanske främst Brian Michael Moore som den yngre Hoffmann, en tenor med kraft, vilket förvisso inte saknas hos den medelålders Hoffmann som får röst av Joachim Bäckström; där finns även en passande vokal karaktär. Tomas Lind som den åldrade Hoffmann har en lätt vemodig stämma som ligger nära rollfigurens insikt. 

Katarina Karnéus som Musan/Nicklausse är utan förvåning utmärkt, hennes röst tar sig lätt igenom den vadderade nakenkostymen och kan ömsom mana på, ömsom liksom bara konstatera faktum. Det är över lag goda sånginsatser – Stefan Berkietas Lutter, Andrew Foster Williams Lindorf, Coppelius, med flera roller, för att nämna några minnesvärda.

Dirigent Sébastien Rouland leder Göteborgsoperans orkester med finess. Han får vackert fram alla ekon, alla motiv som med lätta variationer upprepas. Uppsättningen må trots den något vaga scenografin ändå ha ett visst djup, något som saknades i Norrlandsoperans version tidigare samma höst, där Szyber & Reich mer hade illustrerat – visserligen fantasifullt – än tolkat verket.

Claes Wahlin

OFFENBACH: HOFFMANNS ÄVENTYR

Premiär 26 november 2022.

Dirigent: Sébastien Rouland
Regi: Krystian Lada
Scenografi: Marian Nketiah
Kostymdesign: Bente Rolandsdotter
Ljusdesign: Aleksandr Prowaliński
Kormästare: Martin Nagashima Toft
Solister: Brian Michael Moore, Joachim Bäckström, Tomas Lind, Katarina Karnéus, Kerstin Avemo, Andrew Foster Williams, Daniel Ralphsson, Mats Persson, Stefan Berkieta, Markus Pettersson, Daniel Hayes, Kristoffer Töyrä, Katarina Giotas.

www.opera.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer