Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Brudköpet på Göteborgsoperan

Brudköpet på Göteborgsoperan. Foto: Lennart Sjöberg
Sällan förbättras en uppsättning av övermättad scenografi, kostym och koreografi. Men om det är något verk som klarar av det så är det Bedřich Smetanas komiska treaktare Brudköpet från 1866. På Göteborgs- operan är det Mellika Melouani Melani som står för regi och det är omisskännligt. Det är stora gester, en stark punkig känsla och en närmast buskisartad stämning. Ibland blir dock viljan att chocka nästan komisk. Är det någon som fortfarande i dag blir upprörd av nakenhet på scen? Snarare är det mer chockerande att man har två statister vars enda uppgift är att hångla runt på scenen...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Sällan förbättras en uppsättning av övermättad scenografi, kostym och koreografi. Men om det är något verk som klarar av det så är det Bedřich Smetanas komiska treaktare Brudköpet från 1866. På Göteborgs- operan är det Mellika Melouani Melani som står för regi och det är omisskännligt. Det är stora gester, en stark punkig känsla och en närmast buskisartad stämning.

Ibland blir dock viljan att chocka nästan komisk. Är det någon som fortfarande i dag blir upprörd av nakenhet på scen? Snarare är det mer chockerande att man har två statister vars enda uppgift är att hångla runt på scenen och klä av varandra nakna. Kostymen som används av resterande aktörer, skapad av Uta Meenen, känns spretig men med snygga populärkulturella blinkningar.

Här har Smetanas opera förlagts i en amerikansk småstad på dekis. Alla är antingen fulla, höga eller bakis. Och om det är något jag hoppas att vi kommer se mindre av i kommande operarepertoar så är det just detta. Jag menar inte att jag vill se tidstypisk kostym och scenografi − Ben Baur har gjort ett snyggt jobb − men säkerligen måste det finnas andra tider, miljöer och situationer som känns mer relevanta för opera i dagens Sverige?

Matilda Sterby är magnifik som Mařenka, både vokalt och sceniskt. Hon matchas väl, i alla fall i det första fallet av Adam Frandsen som hennes älskade Jeník. En mer välljudande röstkombination var det länge sen jag hörde från en svensk operascen. Speciellt Sterbys prestation är värd att uppleva i sig själv. Även Mats Almgren som äktenskapsmäklaren Kecal gör en stilfull och röstmässigt humoristisk prestation. Conny Thimander gör en fin tolkning av den stele och timide Vašek som till sist hittar sig själv.

I tredje akten dyker ett cirkussällskap upp. Här är det mycket på en och samma gång. I en rasande fart får vi se en uppsjö av olika troll- och gycklarkonster samt akrobatik. Det är skojigt och häftigt men blir något kaosartat och hafsigt. Daniel Ralphsson som cirkusdirektören och Mia Karlsson som Esmeralda gör båda bredbent charmiga rolltolkningar.

Göteborgsoperans orkester och kör, under ledning av Alevtina Ioffe, ger hela uppsättningen energi, trots att den sistnämnda tyvärr belagts med en onödig koreografi, kan vi sluta trycka in modern dans i varenda operauppsättning? Det blir inte bättre eller mer ”modernt”. Smetanas opera har också fått en ny svensk översättning av Fredrik Fischer och Linnea Sjunnesson och det är med ett blandat resultat. Ibland klockrent men oftare lite för stelbent och ålderdomligt.

Trots mina invändningar är Brudköpet i Göteborg en lättsam, lustig och alldeles underbart larvig uppsättning och kanske den verklighetsflykt som vi alla kan behöva just nu.

SMETANA: BRUDKÖPET

Premiär 17 september, besökt föreställning 8 oktober 2022. Dirigent: Alevtina Ioffe
Regi: Mellika Melouani Melani
Scenografi: Ben Baur
Kostymdesign: Uta Meenen
Ljusdesign: Joakim Brink
Koreografi: Roger Lybeck
Kormästare: Martin Nagashima Toft
Solister: Matilda Sterby, Adam Frandsen, Conny Thimander, Mats Almgren, Mattias Ermedahl, Carolina Sandgren, Katarina Giotas, Anders Lorentzson, Daniel Ralphsson, Mia Karlsson, Jonas Egfors.

www.opera.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus
Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera. I år gavs Gustaf Wasa konsertant.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Teatro de la Maestranza, Sevilla   
Uppsättningen är en tolkning av operan sedd genom den italienske filmaren och författaren Pier Paolo Pasolinis liv och död. Den blir till en reflektion över politikers och maktutövares självpåtagna rätt att bestämma över medborgarnas liv och död.

Läs mer

Recensioner

14 september 2023

Macbeth på Läckö slottsopera
Vad kunde vara en bättre inramning för Giuseppe Verdis tragiska Macbeth än borggården på Läckö? Sören Tranberg har sett årets sommaropera på slottet - två gånger.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dido och Aeneas på Opera på Österbybruk
Henry Purcells miniopera Dido och Aeneas är möjligen den mest spelade av hans musikdramatiska verk i modern tid. Österbybruks uppsättning kan betraktas som en prolog till Drottningholmsteaterns The Fairy Queen senare i sommar.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Münchens operafestspel 2023 
Festspelen i München bjöd i år på Lohengrin, Semele och Aida. Erik Graune var på plats för att rapportera till OPERAs läsare.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Andefabriken på Vadstena-Akademien
Att Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater
Den nytillträdde musikchefen Francesco Corti har valt The Fairy Queen som sitt första stora uppdrag på teatern. Det är bara att önska och hoppas att man på Drottningholmsteatern får behålla honom mycket länge. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dardanus på Confidencen, Ulriksdals slottsteater
Den franske regissören och barockexperten Gilbert Blin har som så många utländska regissörer hänförts och inspirerats av den säregna magi som omger våra stockholmska slottsteatrar. Hans uppsättning av Dardanus är ett under av glädje och vitalitet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lucia di Lammermoor på Teatro alla Scala, Milano
En förutsättning för att dirigera Lucia di Lammermoor på La Scala var för Chailly att få Lisette Oropesa i titelrollen och Juan Diego Flórez som Edgardo. När man hör Oropesa förstår man Chaillys krav: endast det bästa är gott nog på La Scala. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ernani på Teatro La Fenice, Venedig
Många menar att Ernani är den första riktiga Verdioperan, en opera som förenar både de dramaturgiska och musikaliska stilmedel som kännetecknar och utgör kärnan i Verdis operaskapande. Operan hade sin urpremiär på just La Fenice i Venedig 1844.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var en gång på Grand Hôtel på Göteborgsoperan
När ljudfilmen slog igenom med Jazzsångaren 1927 innebar det en explosion av musik- och operettfilmer. Och det är också själva ramhandlingen för Göteborgsoperans uppsättning av Paul Abrahams lustspelsoperett Det var en gång på Grand Hôtel.

Läs mer