Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ariadne på Naxos på Kungliga Operan i Stockholm

Ariadne på Naxos. Foto: Nils Emil Nylander
Meningen var att Ariadne på Naxos skulle haft premiär våren 2021 men det satte coronapandemin stopp för. Först nu fick uppsättningen, som ursprungligen producerats av Arktisk Filharmoni i norska Bodø/ Tromsø 2017 och då med Lise Davidsen som Ariadne, sin premiär på Kungliga Operan. För regin svarar norskan Katharina Jakhelln Semb, som tidigare varit operachef vid Arktisk Filharmoni. Detta var också hennes operaregidebut. Att regidebutera med ett sådant intrikat stycke som Ariadne på Naxos kan tyckas vara vanskligt. Det gäller att få ihop en mängd parametrar, inte minst blandningen me...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Meningen var att Ariadne på Naxos skulle haft premiär våren 2021 men det satte coronapandemin stopp för. Först nu fick uppsättningen, som ursprungligen producerats av Arktisk Filharmoni i norska Bodø/ Tromsø 2017 och då med Lise Davidsen som Ariadne, sin premiär på Kungliga Operan. För regin svarar norskan Katharina Jakhelln Semb, som tidigare varit operachef vid Arktisk Filharmoni. Detta var också hennes operaregidebut.

Att regidebutera med ett sådant intrikat stycke som Ariadne på Naxos kan tyckas vara vanskligt. Det gäller att få ihop en mängd parametrar, inte minst blandningen mellan förspelets commedia dell’arte-artade handling och efter paus den tragiska operan om Ariadne. Det är blandningen mellan underhållnings- och finkultur som ger verket dess charm. Förspelet är skrivet i snabb konversationsstil, som först mot slutet får sina lyriska förtätningar i mötet mellan Zerbinetta och Kompositören, då han efter diverse förvecklingar lycksaliggjorts och ger konsten sin hyllning.

Tyvärr är Sembs personregi för svag, vilket ofta leder till att agerandet blir stumt. Detta är min sjunde Ariadne-uppsättning och det är den som roat mig minst. Senast jag såg operan var i Göteborg för drygt fem år sedan, där den grekiska regissören Rodola Gaitanou förlade handlingen till en filmstudio i Cinecittà i Rom, och där Truffaldino såg ut som Charlie Rivel. Den mest lyckade adaptionen som jag har upplevt är ändå Jossi Wielers och Sergio Morabitos nutidsanpassade uppsättning vid Salzburgfestspelen år 2000, där komedianterna var ölpimplande rockmusiker på dekis.

Förspelet i Stockholm utspelas i ett vitt rum där några av personagerna avtecknas genom en silhuettvägg. Ett stort nystan som antagligen ska påminna om Ariadnetråden är en trasslig garnhärva som aldrig nystar upp sig. Och så skulle regiinsatsen också kunna sammanfattas. Det är de enskilda insatserna som står för behållningen likt Ceremonimästaren – operans enda rena talroll – Andreas T Olsson, som pratar svenska medan sångarna sjunger på tyska. Olsson gör en stram underhuggare som bara förmedlar sin husbondes, konstmecenaten monsieur Jourdains, vilja.

Ariadne på Naxos. Foto: Nils Emil Nylander

Operaensemblen med Kompositören i spetsen får veta att hans opera Ariadne på Naxos ska slås ihop med ett teatersällskap anfört av Zerbinetta, som ska framföra en epilog i buffastil, varefter kvällens program ska avslutas med ett stort fyrverkeri. Den unge Kompositören blir chockad över denna blasfemi och vill dra in sitt verk. Men precis som Ariadne i operadelen vänder han från förtvivlan till en ljus förhoppning. Inte minst är det det erotiskt laddade mötet med Zerbinetta som får Kompositören att komma på andra tankar.

I operadelen ställs den resoluta Zerbinetta mot den tragiska Ariadne. Tillsammans med gycklarna ser hon inget av att Ariadnes psykiska belägenhet skulle förvandlas under mötet med Bacchus. Mannen som hon älskar, Theseus, har övergivit henne. För den deprimerade Ariadne är döden hennes enda befrielse. Då förkunnar de tre nymferna (Madeleine Allsop, Kari Koskinen och Agnes Auer) guden Bacchus ankomst. I total eufori faller Ariadne i hans armar och i stället för döden väntar åter livet och kärleken.

Bland sångarna måste Sofie Asplunds otroliga insats som Zerbinetta prisas. Hennes stora soloscen ”Großmächtige Prinzessin” tog andan ur publiken. Denna hiskligt höga och långa koloraturaria utförde hon med största bravur och till synes med stor lätthet. Det märks att hon gjorde rollen redan i Göteborg. Den lyriska mezzosopranen Johanna Rudström klarar av Kompositörens höga parti, som ibland sjungs av sopraner. Rudström har både glöd och attack som imponerar, inte minst i arian ”Sein wir wieder gut”.

Christina Nilsson och Michael Weinius i Ariadne på Naxos. Foto: Nils Emil Nylander.

Christina Nilssons internationella karriär går från klarhet till klarhet, här som Ariadne. Hennes dramatiska sopran får fram de hos Richard Strauss så viktiga silvriga långliga fraserna på ett imponerande sätt. Hon har en fin expansion som bara växer, vilket sätter avtryck i slutduetten mot Michael Weinius Bacchus. Denne vingud kommer upp ur en scenlucka i ett gigantiskt champagneglas. Han ser mer ut som en badgäst i Mölle från anno dazumal. I slutscenen ikläds han en morgonrock.

Alan Gilbert får de trettiosju musikerna i Hovkapellet att låta som en fullödig orkester. Det är Gilberts första operapremiär som musikchef och han leder den på ett alldeles konsekvent sätt.

Det är inget fel på sam- eller låneproduktioner men då måste en operaledning ha en kompass för vad som håller hög konstnärlig klass och det tycker jag inte den här produktionen gör. Varför samarbetar inte Kungliga Operan med en internationell institution på kontinenten som är på samma nivå som den svenska nationalscenen? Men det kanske blir ändring på det nu eftersom den nye operachefen Michael Cavanagh också är operaregissör. Han om någon borde ha insikter om det sceniska rummet.

STRAUSS: ARIADNE PÅ NAXOS

Premiär 28 september 2022.
Dirigent: Alan Gilbert
Regi: Katharina Jakhelln Semb
Scenografi, kostym och mask: Susanne Münzer Ljus: Susanna Hedin
Dockdesign: Wakka Wakka Productions Waage/Warnock
Solister: Christina Nilsson, Michael Weinius, Sofie Asplund, Johanna Rudström, Ola Eliasson, Andreas T Olsson, Jesper Taube, Petter Moen, Jan Sörberg, Johan Edholm, Jens Persson Hertzman, Jonas Degerfeldt, Erik Rosenius, Klas Hedlund, Madeleine Allsop, Kari Koskinen, Agnes Auer, m.fl.

www.operan.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus
Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera. I år gavs Gustaf Wasa konsertant.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Teatro de la Maestranza, Sevilla   
Uppsättningen är en tolkning av operan sedd genom den italienske filmaren och författaren Pier Paolo Pasolinis liv och död. Den blir till en reflektion över politikers och maktutövares självpåtagna rätt att bestämma över medborgarnas liv och död.

Läs mer

Recensioner

14 september 2023

Macbeth på Läckö slottsopera
Vad kunde vara en bättre inramning för Giuseppe Verdis tragiska Macbeth än borggården på Läckö? Sören Tranberg har sett årets sommaropera på slottet - två gånger.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dido och Aeneas på Opera på Österbybruk
Henry Purcells miniopera Dido och Aeneas är möjligen den mest spelade av hans musikdramatiska verk i modern tid. Österbybruks uppsättning kan betraktas som en prolog till Drottningholmsteaterns The Fairy Queen senare i sommar.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Münchens operafestspel 2023 
Festspelen i München bjöd i år på Lohengrin, Semele och Aida. Erik Graune var på plats för att rapportera till OPERAs läsare.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Andefabriken på Vadstena-Akademien
Att Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater
Den nytillträdde musikchefen Francesco Corti har valt The Fairy Queen som sitt första stora uppdrag på teatern. Det är bara att önska och hoppas att man på Drottningholmsteatern får behålla honom mycket länge. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dardanus på Confidencen, Ulriksdals slottsteater
Den franske regissören och barockexperten Gilbert Blin har som så många utländska regissörer hänförts och inspirerats av den säregna magi som omger våra stockholmska slottsteatrar. Hans uppsättning av Dardanus är ett under av glädje och vitalitet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lucia di Lammermoor på Teatro alla Scala, Milano
En förutsättning för att dirigera Lucia di Lammermoor på La Scala var för Chailly att få Lisette Oropesa i titelrollen och Juan Diego Flórez som Edgardo. När man hör Oropesa förstår man Chaillys krav: endast det bästa är gott nog på La Scala. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ernani på Teatro La Fenice, Venedig
Många menar att Ernani är den första riktiga Verdioperan, en opera som förenar både de dramaturgiska och musikaliska stilmedel som kännetecknar och utgör kärnan i Verdis operaskapande. Operan hade sin urpremiär på just La Fenice i Venedig 1844.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var en gång på Grand Hôtel på Göteborgsoperan
När ljudfilmen slog igenom med Jazzsångaren 1927 innebar det en explosion av musik- och operettfilmer. Och det är också själva ramhandlingen för Göteborgsoperans uppsättning av Paul Abrahams lustspelsoperett Det var en gång på Grand Hôtel.

Läs mer