Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ariadne på Naxos på Kungliga Operan i Stockholm

Ariadne på Naxos. Foto: Nils Emil Nylander
Meningen var att Ariadne på Naxos skulle haft premiär våren 2021 men det satte coronapandemin stopp för. Först nu fick uppsättningen, som ursprungligen producerats av Arktisk Filharmoni i norska Bodø/ Tromsø 2017 och då med Lise Davidsen som Ariadne, sin premiär på Kungliga Operan. För regin svarar norskan Katharina Jakhelln Semb, som tidigare varit operachef vid Arktisk Filharmoni. Detta var också hennes operaregidebut. Att regidebutera med ett sådant intrikat stycke som Ariadne på Naxos kan tyckas vara vanskligt. Det gäller att få ihop en mängd parametrar, inte minst blandningen me...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Meningen var att Ariadne på Naxos skulle haft premiär våren 2021 men det satte coronapandemin stopp för. Först nu fick uppsättningen, som ursprungligen producerats av Arktisk Filharmoni i norska Bodø/ Tromsø 2017 och då med Lise Davidsen som Ariadne, sin premiär på Kungliga Operan. För regin svarar norskan Katharina Jakhelln Semb, som tidigare varit operachef vid Arktisk Filharmoni. Detta var också hennes operaregidebut.

Att regidebutera med ett sådant intrikat stycke som Ariadne på Naxos kan tyckas vara vanskligt. Det gäller att få ihop en mängd parametrar, inte minst blandningen mellan förspelets commedia dell’arte-artade handling och efter paus den tragiska operan om Ariadne. Det är blandningen mellan underhållnings- och finkultur som ger verket dess charm. Förspelet är skrivet i snabb konversationsstil, som först mot slutet får sina lyriska förtätningar i mötet mellan Zerbinetta och Kompositören, då han efter diverse förvecklingar lycksaliggjorts och ger konsten sin hyllning.

Tyvärr är Sembs personregi för svag, vilket ofta leder till att agerandet blir stumt. Detta är min sjunde Ariadne-uppsättning och det är den som roat mig minst. Senast jag såg operan var i Göteborg för drygt fem år sedan, där den grekiska regissören Rodola Gaitanou förlade handlingen till en filmstudio i Cinecittà i Rom, och där Truffaldino såg ut som Charlie Rivel. Den mest lyckade adaptionen som jag har upplevt är ändå Jossi Wielers och Sergio Morabitos nutidsanpassade uppsättning vid Salzburgfestspelen år 2000, där komedianterna var ölpimplande rockmusiker på dekis.

Förspelet i Stockholm utspelas i ett vitt rum där några av personagerna avtecknas genom en silhuettvägg. Ett stort nystan som antagligen ska påminna om Ariadnetråden är en trasslig garnhärva som aldrig nystar upp sig. Och så skulle regiinsatsen också kunna sammanfattas. Det är de enskilda insatserna som står för behållningen likt Ceremonimästaren – operans enda rena talroll – Andreas T Olsson, som pratar svenska medan sångarna sjunger på tyska. Olsson gör en stram underhuggare som bara förmedlar sin husbondes, konstmecenaten monsieur Jourdains, vilja.

Ariadne på Naxos. Foto: Nils Emil Nylander

Operaensemblen med Kompositören i spetsen får veta att hans opera Ariadne på Naxos ska slås ihop med ett teatersällskap anfört av Zerbinetta, som ska framföra en epilog i buffastil, varefter kvällens program ska avslutas med ett stort fyrverkeri. Den unge Kompositören blir chockad över denna blasfemi och vill dra in sitt verk. Men precis som Ariadne i operadelen vänder han från förtvivlan till en ljus förhoppning. Inte minst är det det erotiskt laddade mötet med Zerbinetta som får Kompositören att komma på andra tankar.

I operadelen ställs den resoluta Zerbinetta mot den tragiska Ariadne. Tillsammans med gycklarna ser hon inget av att Ariadnes psykiska belägenhet skulle förvandlas under mötet med Bacchus. Mannen som hon älskar, Theseus, har övergivit henne. För den deprimerade Ariadne är döden hennes enda befrielse. Då förkunnar de tre nymferna (Madeleine Allsop, Kari Koskinen och Agnes Auer) guden Bacchus ankomst. I total eufori faller Ariadne i hans armar och i stället för döden väntar åter livet och kärleken.

Bland sångarna måste Sofie Asplunds otroliga insats som Zerbinetta prisas. Hennes stora soloscen ”Großmächtige Prinzessin” tog andan ur publiken. Denna hiskligt höga och långa koloraturaria utförde hon med största bravur och till synes med stor lätthet. Det märks att hon gjorde rollen redan i Göteborg. Den lyriska mezzosopranen Johanna Rudström klarar av Kompositörens höga parti, som ibland sjungs av sopraner. Rudström har både glöd och attack som imponerar, inte minst i arian ”Sein wir wieder gut”.

Christina Nilsson och Michael Weinius i Ariadne på Naxos. Foto: Nils Emil Nylander.

Christina Nilssons internationella karriär går från klarhet till klarhet, här som Ariadne. Hennes dramatiska sopran får fram de hos Richard Strauss så viktiga silvriga långliga fraserna på ett imponerande sätt. Hon har en fin expansion som bara växer, vilket sätter avtryck i slutduetten mot Michael Weinius Bacchus. Denne vingud kommer upp ur en scenlucka i ett gigantiskt champagneglas. Han ser mer ut som en badgäst i Mölle från anno dazumal. I slutscenen ikläds han en morgonrock.

Alan Gilbert får de trettiosju musikerna i Hovkapellet att låta som en fullödig orkester. Det är Gilberts första operapremiär som musikchef och han leder den på ett alldeles konsekvent sätt.

Det är inget fel på sam- eller låneproduktioner men då måste en operaledning ha en kompass för vad som håller hög konstnärlig klass och det tycker jag inte den här produktionen gör. Varför samarbetar inte Kungliga Operan med en internationell institution på kontinenten som är på samma nivå som den svenska nationalscenen? Men det kanske blir ändring på det nu eftersom den nye operachefen Michael Cavanagh också är operaregissör. Han om någon borde ha insikter om det sceniska rummet.

STRAUSS: ARIADNE PÅ NAXOS

Premiär 28 september 2022.
Dirigent: Alan Gilbert
Regi: Katharina Jakhelln Semb
Scenografi, kostym och mask: Susanne Münzer Ljus: Susanna Hedin
Dockdesign: Wakka Wakka Productions Waage/Warnock
Solister: Christina Nilsson, Michael Weinius, Sofie Asplund, Johanna Rudström, Ola Eliasson, Andreas T Olsson, Jesper Taube, Petter Moen, Jan Sörberg, Johan Edholm, Jens Persson Hertzman, Jonas Degerfeldt, Erik Rosenius, Klas Hedlund, Madeleine Allsop, Kari Koskinen, Agnes Auer, m.fl.

www.operan.se

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer