Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Innocence på Finlands Nationalopera, Helsingfors

Innocence. Foto: Jean-Louise Ferdinandez
Förmodligen är Innocence den överlägset bästa uppsättning som gjorts i Norden de senaste åren. Finlands nationalopera har lyckats framställa vad många länge efterlyst: en nyskriven opera med ett, för ovanlighetens skull, starkt berörande ämne. Ett mästerligt amalgam mellan Sofi Oksanens allt våldsammare text, laddad med existentiellt kaos, och teaterregissören Simon Stones effektfulla karaktärsteckningar och socialrealistiska regi. Så Kaija Saariahos starka musikverk, ibland undflyende och skim- rande men på ett oerhört skickligt sätt helt integrerat med narrativet. Sof...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Förmodligen är Innocence den överlägset bästa uppsättning som gjorts i Norden de senaste åren. Finlands nationalopera har lyckats framställa vad många länge efterlyst: en nyskriven opera med ett, för ovanlighetens skull, starkt berörande ämne.

Ett mästerligt amalgam mellan Sofi Oksanens allt våldsammare text, laddad med existentiellt kaos, och teaterregissören Simon Stones effektfulla karaktärsteckningar och socialrealistiska regi. Så Kaija Saariahos starka musikverk, ibland undflyende och skim- rande men på ett oerhört skickligt sätt helt integrerat med narrativet.

Sofi Oksanen räknas i dag som Finlands internationellt mest kända författare. Romanen Utrensning (2008) gjordes även som opera, av den estniske kompositören Jüri Reinvere, och som pjäs på Finlands nationalteater. Detta är Oksanens första egna libretto. Som konst- närlig rådgivare har hon haft den flerspråkige dramaturgen Aleksi Barrière.

Under ett bröllop i Helsingfors, i nutid, förstår en inhoppad servitris att familjens andre son varit ansvarig för en skolskjutning på en internationell skola. Familjen har, stapplande, försökt gå vidare och den rumänska bruden vet därför ingenting. Men historien rullas upp, de dödas ångest och minnen får liv.

Innocence. Foto: Jean-Louise Ferdinandez

I Oksanens grymma värld finns varken nåd, förlåtelse, försoning eller glömska. Förklaringarna flyr undan och på slutet bryter brud- gummen ihop. Han ser sig som medansvarig och kunde – möjligen, i varje fall i sin egen föreställning – ha förhindrat blodbadet. Något kärleksmirakel kan därför inte heller uppstå. Tenoren Markus Nykänens sammansatta karaktärstolkning dröjer sig kvar länge efteråt.

Librettot är på nio språk – finska, svenska, engelska, franska, tyska, rumänska, spanska, grekiska och tjeckiska – och för att skapa en fungerande enhet använder Simon Stone en vridscen i två våningar. Scenen snurrar sakta hela tiden och rummen förändras ständigt, skjuts fram och läggs i mörker: bröllopsfest, skolsal, korridor, kök, förråd, duschrum. Innanför dessa väggar kämpar människorna med sina begränsningar och sin fruktan; inte bara för döden utan också för det förflutna och framtiden.

Här finns en rad pregnanta roller. Som den tjeckisktalande servi- trisen Tereza, vars dotter är en av de skjutna. Mezzosopranen Jenny Carlstedts röst darrar och skruvar sig i desperation och hämnd- lystnad; hon varken kan eller vill bromsa när hon, som i ett antikt grekiskt ödesdrama, i en skruvad besatthet driver allt fram till den slutgiltiga kollapsen.

En vacker episod är när dottern Markéta ber sin mamma att äntligen ta avsked, efter tio år, och försöker förmedla att även hon har en skuld i denna historia. Vilma Jää glider här på finska upp i nästan osannolika röstlägen, med ekon av joddling och folkmystik.

Innocence. Foto: Jean-Louise Ferdinandez

Alla de tretton karaktärerna – tretton vid bordet – har en aria eller en utvidgad monolog. Det gäller även blandningen av sång, talröster och mellantinget ”Sprechgesang” som i denna typ av operaverk ofta är nödvändiga.

Lucy Shelton som läraren fångar så väl den avvägda efterklokhet som i sådana sammanhang ändå inget betyder. En stark person- lighet är Iris, den franskspråkiga Julie Hega, skolans rebell med rastaflätor, en främling kanske på grund av sin hudfärg. Föga förvånande övningsskjuter hon i hemlighet med brodern och bär också vapen i skolan den katastrofala dagen.

Är detta dagens Europa som Sofi Oksanen skildrar? Ett hus med många olika slags rum och många kvartsbearbetade våldstrauman från olika historiska epoker? Ja, vi kan tolka det så. Sensmoralen, om detta hade varit politik, skulle vara att trauman bör bearbetas i tid. Men nu är detta opera och på scenen måste man inte ge alla svar.

SAARIAHO: INNOCENCE

Premiär 21 oktober 2022.
Regi och dramaturgi: Simon Stone
Scenografi: Chloe Lamford
Kostym: Mel Page
Ljusdesign: James Farncombe
Koreograf: Arco Renz
Libretto: Sofi Oksanen
Solister: Jenny Carlstedt, Anu Komsi, Tuomas Pursio, Iida Antola, Markus Nykänen, Jyrki Korhonen, Vilma Jää, Lucy Shelton, Julie Hega m.fl.

www.oopperabaletti.fi

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Bröderna Mozart på Folkteatern, Göteborg
Kultfilmen från 1986 baserades på Etienne Glasers erfarenheter av att sätta upp Don Juan på Stora Teatern i Göteborg. Nu har pjäsversionen fått sin sceniska premiär på Folkteatern i samma stad. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Wermland Opera, Karlstad 
På Wermland Opera har man skapat ett multimedialt videoprojicerat scenrum. Borta är de vanliga rums- och scenhänvisningarna i Rom som kyrkan Sant’Andrea della Valle, Palazzo Farnese och Castel Sant’Angelo. Res till Karlstad och upplev en annorlunda Tosca-uppsättning!

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Rucklarens väg i Berwaldhallen
Igor Stravinskijs enda opera lär vara en av de mest framförda operorna av kompositörer verksamma senare än Puccini. Barbara Hannigan, som gästade Berwaldhallen med verket, gav i regissören Josie Daxters halvsceniska iscensättning ett fullödigt framförande.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Turandot på Malmö Opera 
I Sofia Adrian Jupithers uppsättning nyttjar man det vanliga, både psykologiskt, musikaliskt och dramatiskt otillfredsställande Alfano-slutet, men dessförinnan är det en riktigt bra föreställning.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 februari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lear på Teatro Real, Madrid
Det är med glädje jag återser ett verk som vuxit till sig genom åren och som visar sig ha lika mycket att säga oss nu som vid tiden för uruppförandet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Elektra på Royal Opera House, London
Senast jag såg Richard Strauss Elektra på Royal Opera House Covent Garden var för drygt trettio år sedan. Det är få uppsättningar som har etsats in i mitt minne som den. Nu är det andra tider.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

24 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Barberaren i Sevilla på Kungliga Operan
Redan under uvertyren överraskar Operans nyuppsättning av Barberaren i Sevilla och väcker blandade känslor. Inför öppen ridå möts vi av en helt tom scen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

9 januari 2024

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på GöteborgsOperan - premiär 2
En efter dryg månad gick andra laget in i Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning. Det är en lite yngre rollbesättning som innehåller ett par sensationella insatser.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

17 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Kungliga Operan 
Jämfört med Göteborgsoperans Don Giovanni-uppsättning kommer Kungliga Operans helt i skuggan både sceniskt, musikaliskt och inte minst vokalt. Det verkar inte längre finnas några utblickar utanför Gustav Adolfs torg.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

12 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Den siste trollkarlen med Den Andra Operan på Hallwylska museet
Säg den som Pauline Viardot inte kände bland 1800-talets konstnärer, musiker och notabiliteter. Nu ser Den Andra Operan till att hennes opera Den siste trollkarlen, 156 år efter uruppförandet, får nordisk premiär på Hallwylska museet i Stockholm.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

4 december 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Don Giovanni på Göteborgsoperan
Idén till uppsättningen fick regissören John Fulljames vid ett hotellbesök i Aten, där han var tvungen att byta hotell eftersom en person avlidit i det hotellrum som han ursprungligen hade bokat.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

20 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tenoren Piotr Beczała gästar Operan 
Med de programorden hälsades den polske världstenoren Piotr Beczała välkommen till Stockholm och Kungliga Operan, där han begick sin Sverigedebut i en fullspäckad operakonsert.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ravnen på Den Jyske Opera
H.C. Andersen var inte bara föräskad i Jenny Lind, han var också en i alla avseenden lidelsefull operaälskare. Sitt libretto till Ravnen lämnade han in till Det Kongelige 1829, och den unge lovande tonsättaren J.P.E. Hartmann nappade. Nu, efter 158 år, sätts den upp igen.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

6 november 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tidens larm på Folkoperan
I Tidens larm spelar musiken en underordnad roll, det är Johan Ulvesons porträtt av Sjostakovitj som är det intressanta. Tonsättaren har packat sin resväska och vet att han när som helst kan bli hämtad av underrättelsetjänsten NKVD.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

31 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Pesaro Rossini Opera Festival 2023
Årets Rossini-festival i Pesaro bjöd på tre rariteter till verk, varav ett inte satts upp sceniskt sedan kompositörens dagar. Läs Erik Graunes rapport.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

27 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Eugen Onegin på Det Kongelige Teater
Även säsongens tredje operapremiär i Köpenhamn imponerar. Lennart Bromander hör detaljer som han aldrig lagt märke till förr i en rörande vacker Eugen Onegin.

Läs mer