Recensioner

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Les Enfants Terribles med Kamraterna på Teater Tribunalen

Ingrid Berg, Jihan Shin och David Risberg. Foto: Maximilian Mellfors
För första gången sätts Philip Glass opera Les Enfants Terribles från 1996 upp i Sverige. Det är den fria operagruppen Kamraterna som tagit sig an verket baserat på Jean Cocteaus roman med samma namn från 1929. Handlingen kretsar kring tonårssyskonen Elisabeth och Paul och deras minst sagt märkliga relation, utan någon förälder i sikte. Med in i deras lek kommer även Gérard och Agathe, och en minst sagt dysfunktionell kvartett tar sin form.  Egentligen skulle premiären ägt rum 2020, men på grund av covidpandemin är det först nu, två år senare, som den går av stapeln. Och även om det säkerli...
PRENUMERERA!

Logga in eller bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Du som är prenumerant och har ett konto kan logga in med knappen. Om du vill starta en prenumeration kan du göra det nedan. Registrera dig här om du är prenumerant men inte har ett konto än.

Bli prenumerant för att läsa hela artikeln!

Ditt konto är inte kopplat till en aktiv prenumeration. Klicka här för att koppla ditt konto till din prenumeration, eller välj en prenumerationsform nedan om du inte är prenumerant.

Om du tror att någonting har gått fel, kontakta Flowy rörande din prenumeration på 08-799 62 07 eller tidskriftenopera@flowyinfo.se eller våra tekniker på hemsida@tidskriftenopera.se.

Papper

1 år

525:-

✓ 5 nummer på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

Digitalt

1 månad

39:-

✓ inget på papper

✓ fullt uppdaterad digitalt

✓ full historik digitalt

 

För första gången sätts Philip Glass opera Les Enfants Terribles från 1996 upp i Sverige. Det är den fria operagruppen Kamraterna som tagit sig an verket baserat på Jean Cocteaus roman med samma namn från 1929. Handlingen kretsar kring tonårssyskonen Elisabeth och Paul och deras minst sagt märkliga relation, utan någon förälder i sikte. Med in i deras lek kommer även Gérard och Agathe, och en minst sagt dysfunktionell kvartett tar sin form. 

Egentligen skulle premiären ägt rum 2020, men på grund av covidpandemin är det först nu, två år senare, som den går av stapeln. Och även om det säkerligen har varit frustrerande för Kamraterna så var det nog i längden bra. För det här är ett verk som behöver blötas och stötas för att göra det förståeligt, såväl för de medverkande som för publiken. 

I Kamraternas uppsättning har regissören Dan Turdén tagit fasta på frågan om vad det är att bli vuxen, och hur någon påverkas av att växa upp utan en trygg, vuxen hand att hålla i. Det inre och det yttre känslolivet lyfts här fram genom att Elisabeth och Paul har var sin dansare som följer dem, alternativt agerar så som de själva vill men inte kan. Henrietta Wallberg och Lucas Carlsson tillför ytterligare en glöd till den pyrande föreställningen på Teater Tribunalen i Stockholm.

Henrietta Wallberg, Ingrid Berg, Lucas Carlsson, David Risberg och Elsa Ridderstedt. Foto: Maximilian Mellfors

Den musikaliska kvaliteten är hög. Sopranen Ingrid Berg och barytonen David Risberg fyller sina roller som Paul och Elisabeth med vokal briljans och ett agerande som hela tiden ligger på gränsen till galenskap. Till en början har jag även känslan av att det är på gränsen till överspel, men det släpper fort och därefter är det både skört och vackert, smutsigt och obehagligt. 

Även tenoren Jihan Shin och mezzosopranen Elsa Ridderstedt som Agathe/Dargelos gör både trygga och imponerande insatser. Musikaliskt är det väldigt tydligt Glass komposition, med minimala motiv som upprepas i cykliska mönster, vilket skapar en suggestiv och repetitiv upplevelse. Det är som att allt är av ödet bestämt och att handlingen oundvikligen rör sig mot det tragiska slutet. 

Tre flyglar uppställda på rad är de enda instrumenten som används. Anna Christensson, Karin Haglund och Maria Rostotsky lyckas få fram fina nyanser och stämningar i Glass musik. Christensson ska även ha en stor eloge för det övergripande musikaliska arbetet samt att hon står för den svenska översättningen av Glass och koreografen Susan Marshalls libretto. Vad gäller scenografi, rekvisita och kostym så är de nästintill icke existerande, men det lilla som finns används effektivt. 

I det stora hela är det en uppfriskande uppsättning, som jag hoppas inte blir den sista möjligheten för publiken att möta Glass hemska barn här i Sverige. 

Bodil Hasselgren

Glass: Les Enfants Terribles

Sverigepremiär 22 juni 2022.

Regi: Dan Turdén 

Koreografi: Sara Ribbenstedt

Ljusdesign: Niclas Lindgren

Medverkande: Ingrid Berg, Elsa Ridderstedt, Jihan Shin, David Risberg (sångare), Henrietta Wallberg, Lucas Carlsson (dansare)

Pianister: Anna Christensson, Karin Haglund, Maria Rostotsky. 

www.kamraterna.com

Fler Recensioner från OPERA

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

2 oktober 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tristan och Isolde på Teatro de la Maestranza, Sevilla
Elisabet Strids Isoldedebut är den stora behållningen när Teatro de la Maestranza ger sig på Wagners verk, kantat av obefintlig regi och tekniska haverier.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Turn of the Screw på Det Konglige Teater, Gamle scene
I den här uppsättningen hamnar guvernanten – sexualfrustrerad eller inte – markant i centrum tack vare den unga sopranen Clara Cecilie Thomsens enastående fina insats.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

18 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Titus på Det Kongelige Teater
Scenen är neutral och renskalad, dramat är koncentrerat på den mycket ömtåliga psykologin inom det gamla kompisgänget. Mijnssen har valt att stryka det mesta av recitativen, som ju inte Mozart hann skriva själv, vilket bara är ett plus. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Kronbruden på Verkstan, Malmö Opera
August Strindberg och Siri von Essen lämnade sitt första barn till en änglamakerska. Långt senare skapade Strindberg ett skulddrama, där gärningen dock hålls på armslängds avstånd från honom själv och placeras i bondemiljö. Nu har Malmö Opera förvandlat Kronbruden från operadrama till kammarspel.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Gustaf Wasa på Stockholms konserthus
Redan vid sin urpremiär 1786 i kung Gustavs fyra år gamla operahus blev verket den gustavianska erans största succé och kommer under hundra år framåt att ses som Sveriges nationalopera. I år gavs Gustaf Wasa konsertant.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Tosca på Teatro de la Maestranza, Sevilla   
Uppsättningen är en tolkning av operan sedd genom den italienske filmaren och författaren Pier Paolo Pasolinis liv och död. Den blir till en reflektion över politikers och maktutövares självpåtagna rätt att bestämma över medborgarnas liv och död.

Läs mer

Recensioner

14 september 2023

Macbeth på Läckö slottsopera
Vad kunde vara en bättre inramning för Giuseppe Verdis tragiska Macbeth än borggården på Läckö? Sören Tranberg har sett årets sommaropera på slottet - två gånger.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dido och Aeneas på Opera på Österbybruk
Henry Purcells miniopera Dido och Aeneas är möjligen den mest spelade av hans musikdramatiska verk i modern tid. Österbybruks uppsättning kan betraktas som en prolog till Drottningholmsteaterns The Fairy Queen senare i sommar.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 september 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Münchens operafestspel 2023 
Festspelen i München bjöd i år på Lohengrin, Semele och Aida. Erik Graune var på plats för att rapportera till OPERAs läsare.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

16 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Andefabriken på Vadstena-Akademien
Att Andefabriken får sin urpremiär i just Vadstena är en händelse som ser ut som en tanke. Eftersom temat i historien handlar om andevärldar och kapitalism, är steget inte alltför långt till ortens katolska historia.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

14 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

The Fairy Queen på Drottningholms Slottsteater
Den nytillträdde musikchefen Francesco Corti har valt The Fairy Queen som sitt första stora uppdrag på teatern. Det är bara att önska och hoppas att man på Drottningholmsteatern får behålla honom mycket länge. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

7 augusti 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Dardanus på Confidencen, Ulriksdals slottsteater
Den franske regissören och barockexperten Gilbert Blin har som så många utländska regissörer hänförts och inspirerats av den säregna magi som omger våra stockholmska slottsteatrar. Hans uppsättning av Dardanus är ett under av glädje och vitalitet.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Lucia di Lammermoor på Teatro alla Scala, Milano
En förutsättning för att dirigera Lucia di Lammermoor på La Scala var för Chailly att få Lisette Oropesa i titelrollen och Juan Diego Flórez som Edgardo. När man hör Oropesa förstår man Chaillys krav: endast det bästa är gott nog på La Scala. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Ernani på Teatro La Fenice, Venedig
Många menar att Ernani är den första riktiga Verdioperan, en opera som förenar både de dramaturgiska och musikaliska stilmedel som kännetecknar och utgör kärnan i Verdis operaskapande. Operan hade sin urpremiär på just La Fenice i Venedig 1844.

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Silent Zone på Malmö Opera 
I tre rum och kök utspelar sig kammaroperan Silent Zone med musik och libretto av danska Louise Alenius. Det är ett verk som uttrycker erfarenheter och känslor kring ett svårt ämne som ofta skapar tystnad: sexuella övergrepp inom familjen, incest. 

Läs mer

Recensioner

Detta är en låst artikel, men som inloggad prenumerant kan du läsa den!

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

25 juni 2023

Logga in eller prenumerera för att läsa hela artikeln.

Det var en gång på Grand Hôtel på Göteborgsoperan
När ljudfilmen slog igenom med Jazzsångaren 1927 innebar det en explosion av musik- och operettfilmer. Och det är också själva ramhandlingen för Göteborgsoperans uppsättning av Paul Abrahams lustspelsoperett Det var en gång på Grand Hôtel.

Läs mer