Ledare

Ledare – Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 1, 2022

Sören Tranberg. Foto: Nadja Sjöström

Hur uppfattar vi relationen mellan musik och Förintelsen?

Uruppförandet av Mats Larssons Gothes och Susanne Markos opera Löftet är en berättelse om Förintelsen. Den historien som måste berättas åter och återigen. Men hur fungerar ämnet som opera? Det finns lyckade operor som t.ex. Mieczysław Weinbergs Die Passagierin, som OPERA har bevakat i flera uppsättningar. Löftet bygger på Susanne Markos föräldrars livshistoria. Båda överlevde Auschwitz. Jag tänker inte föregå Erik Wallrups recension i detta nummer utan principiellt skriva om mina upplevelser.

Susanne Markos historia kan ingen ta ifrån henne. I min bekantskapskrets har jag själv förintelseöverlevare och jag har hört fasaväckande berättelser om vad de har varit med om.

Problemet med Löftet på Kungliga Operan är just librettot med sina långa textsjok som ska sjungas. Ämnet ligger Susanne Marko för nära och det hade kanske varit bättre om någon annan mer erfaren operalibrettist fått ta sig an ämnet. Librettots svagheter förstärks än mer av Stefan Larssons statiska regi, vilket gör att det mer känns som ett oratorium. Den mycket erfarne och framgångsrike teaterregissören Stefan Larsson har inte haft samma framgång när han har regisserat opera.

Jag citerar ur min recension när Larsson regisserade uruppförandet av Daniel Börtz´ Medea (OPERA nr 1/2016). ”Värst är Stefan Larssons valhänta regi, där personinstruktionen lyser med sin frånvaro. Rollerna blir för endimensionella. Larssons kraftiga stilisering kan inte dölja hans brister vid denna sin operaregidebut”. Likadant är det med Löftet. Det är som han inte litar på det musikaliska uttrycket och han verkar sakna förmåga att klä det i ett sceniskt språk. I stället bjuds vi på bakgrundsfilm av Andrea Grettve som bara förtar det som sker på scenen. Det känns som vi ser olika filmsnuttar i ett helikopterformat. Jag blir inte berörd.

I programhäftet försöker Larsson tala om för publiken hur vi ska uppleva verket och här ska inte regin vara för synlig, utan han vill ha någon form av historieberättande. Synd att det har blivit en halvmesyr och det beror inte på tonsättaren Mats Larsson Gothe, solisterna eller en utmärkt Operakör i högform. Den senare fungerar mer som en kommenterande antik grekisk kör.

Kungliga Operan har under senare år anlitat erfarna musikjournalister som programredaktörer, ofta med lyckat resultat. Nu har man anställt Dagens Nyheters musikkritiker Nicholas Ringskog Ferrada-Noli och redan i hans första programhäfte ställer man sig undrande. Han frågar Stefan Larsson: ”Kan man begära lika mycket agerande av operasångare som skådespelare?” Det tycker givetvis regissören. För min del visar det bara hur lite programredaktören förstår. Han jobbar i ett operahus med en mängd scenkonstnärer och frågeställningen är närmast en förolämpning mot en hel yrkeskår. Tar aldrig dessa fördomar slut?

Mats Larssons Gothe påtalar att när nazistvakten  Fritz dyker upp så har han komponerat den enda tolvtonsmusiken som finns i hela operan. Nästa följdfråga som redaktören ställer: ”Är tolvtonsmusik för dig musikens nazism?”. Larsson Gothe parerar idiotin galant. Själv tycker jag det är hån mot tonsättare som Arnold Schönberg som flydde till USA på grund av sin judiska härkomst. Om detta redaktörskap får fortsätta så får tokigheterna i fortsättningen närmast ett kungligt epitet.

Med tillönskan om god läsning av årets första nummer!

SÖREN TRANBERG

Chefredaktör och ansvarig utgivare

Fler Ledare från OPERA

Ledare

20 februari 2024

Repertoarhål
Hur ofta spelas inte verk ur standardrepertoarens tio-i-topplista på de svenska operahusen. Mest traditionellt var väl Kungliga Operans 250-årsjubileum i form av idel repriser av sådana verk.

Läs mer

Ledare

26 november 2023

Är kritiker ett utdöende släkte?
En av OPERAs kritiker frågade mig varför dagspressen inte recenserar urpremiärer eller Sverigepremiärer av operaverk längre. Ekonomin och jakten på "klick" går ut över scenkonstbevakningen. Har fördjupad kulturjournalistik någon framtid?

Läs mer

Ledare

11 september 2023

Kulturen i Norrköping får stryka på foten...
Redan för ett år sedan skrev jag om vad de politiska partierna vill med kulturen. Då pekade jag ut Sverigedemokraterna som bland annat i Västerbotten ville skära ner på skattepengar som går till kulturen, till exempel till Norrlandsoperan. Nu rasar en het debatt om hur man vill slakta kulturlivet i Norrköping.

Läs mer

Ledare

25 juni 2023

Christina Hörnell blir Malmö Operas nya vd och konstnärliga chef
Den lite överraskande nyheten kom i början av juni och det är bara att gratulera Malmö Opera till förvärvet. Personligen tycker jag det är bra att det blev en svensk chef med insikter om det svenska opera- och musiklivet. Trenden att importera utländska operachefer till svenska scener har inte varit alldeles idealisk.

Läs mer

Ledare

19 april 2023

I Bergen bygger man ett operahus!
Det har redan avsatts drygt två miljarder norska kronor till bygget. I Norge finns det politisk enighet, medan det nu i Stockholm ska utredas för tredje gången om att ta fram ett renoveringsförslag för nationalscenen vid Gustaf Adolfs torg.

Läs mer

Ledare

21 februari 2023

Opera- och musiklivet sitter hårt åt ...
En svensk långbänk är frågan om Kungliga Operans ombyggnad. Även Folkteatern i Göteborg och Blåsarsymfonikernas hemvist, Musikaliska på Nybrokajen i Stockholm, hotas av vräkning.

Läs mer

Ledare

22 november 2022

Repertoarnivellering?
Oper Frankfurt har för sjätte gången utsetts till ”Opernhaus des Jahres” av det tyska operamagasinet Opernwelt. Här kan man tala om spännande repertoar.

Läs mer

Ledare

13 september 2022

Gör krisen att publikunderlaget sviktar?
Jag var i somras på tre svenska operapremiärer och där var publiken fulltalig. Längtan efter levande scenkonst är mycket stor efter det långa avbräcket under coronapandemin. Operapubliken fyllde salongerna i våras medan teaterinstitutionerna hade det desto svårare.

Läs mer

Ledare

22 juni 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 3, 2022
Frågan om ett nytt operahus i Stockholm har aktualiserats igen efter att förra finansminstern Magdalena Andersson satte stopp för projektet Ny Opera i Operan, den renovering och utbyggnad som anslogs 2013.

Läs mer

Ledare

19 april 2022

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, Nr. 2, 2022
Världsläget har förändrats radikalt. Rysslands aggressiva invasion av Ukraina är ett mycket grovt brott mot folkrätten. Men skall ryska artister som inte har med kriget att göra behöva lida konsekvenserna?

Läs mer

Ledare

21 november 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 5, 2021
Nu öppnade äntligen scenkonsten utan några publikbegränsningar den 29 september och det är det här tjocka julnumret ett bra exempel på. Inte minst den digra bevakningen av föreställningar från Umeå till Zürich. Nu är vi igång igen!

Läs mer

Ledare

18 september 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 4, 2021
Efter en sommar med mer generösa publikbegränsningar kom den 7 september så glädjebeskedet från regeringen och Folkhälsomyndigheten att man får spela för fulla salonger igen från och med den 29 september.

Läs mer

Ledare

22 juni 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 3, 2021
Nu hoppas vi att scenkonsten ska kunna öppna igen. Kanske kommer några svenska sommarscener spela opera. Om så blir fallet, då recenseras de i vårt höstnummer. Likaså om vi får pressbiljetter till festspelen i München och Bayreuth.

Läs mer

Ledare

20 april 2021

Ledare - Sören Tranberg, chefredaktör, nr. 2, 2021
Nu har OPERA arbetat fram en modern hemsida som är både informativ och hanterbar. Ta en titt och anmäl dig till vårt nyhetsbrev eller varför inte teckna en prenumeration på OPERA om du inte redan är prenumerant.

Läs mer

Ledare

23 februari 2021

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 1, 2021
Nya operachefer har utsetts - den kanadensiske operaregissören Michael Cavanagh blir konstnärlig chef på Kungliga Operan till sommaren, och Norrlandsoperan har rekryterat regissören Dan Turdén som ny operachef.

Läs mer

Ledare

20 november 2020

Ledare - chefredaktör Sören Tranberg Nr. 5, 2020
Tack kära läsare för ert ekonomiska stöd! OPERA är oerhört tacksam för det ekonomiska stöd som våra prenumeranter har bistått oss med under sommaren och hösten. Genom er välvilja har det varit möjligt att producera årets sista nummer. Ett stort tack!

Läs mer